Kategoria

Ćwiczenia psychologiczne dla głosu

Rozmawiaj z nieznajomymi

W tym tygodniu rozmawiamy z nieznajomymi albo z tymi, których znamy tylko z widzenia. Celem ćwiczenia jest obserwacja i trening głosu w sytuacji nowej, zaskakującej oraz przełamywanie lęku przed mówieniem. Spontaniczne rozmowy oswajają z tym, co nieznane, uczą nawiązywania kontaktu z ludźmi, co możesz wykorzystać w swojej codziennej pracy głosem.

Życzliwym głosem

Bywa, że nasz głos brzmi ostro, sucho, apodyktycznie. Możemy nie uświadamiać sobie tego, że brakuje w nim ciepła i życzliwości. Niekiedy nasze nawyki głosowe lub dźwięki, które wynosimy z rodzinnego domu sprawiają, że tak właśnie brzmimy. Gdy do tego dodamy pośpiech, brak czasu, zagonienie i stres, nietrudno o utratę szczerej życzliwości nie tylko w głosie, ale i w codziennym życiu.

Światło – nosisz je w sobie

Czy aby na pewno? Czy Twój głos brzmi groźnie, ostro? Brakuje mu ciepłej nuty miłości, spokoju i radości? Może ochładza Twoje stosunki z rozmówcami, rodziną, słuchaczami zamiast Cię do nich zbliżać? Odkryj w sobie wewnętrzne światło, które ociepli Twoje wnętrze i które inni usłyszą w Twoim głosie.

Zrób to dziś

Ile razy odsuwasz od siebie wykonanie zadania? Może Twoja lista rzeczy do zrobienia pęka w szwach, a Ty czujesz coraz większy smutek, irytację, bezsilność? Ile razy przekładasz na „kiedyś” rozpoczęcie ćwiczeń, dbanie o formę, zmianę nawyków. Ile razy uciekasz od swoich marzeń, bo wymagają od Ciebie trochę zaangażowania?

Co u Ciebie słychać?

Odruchowo sięgamy po telefony, smartfony, gdy budzi nas budzik, gdy usłyszymy dźwięk powiadomienia o nowych wiadomościach, lajkach, komentarzach lub wzywa nas praca, z którą łączy nas „silna” więź.
Zatapiamy się w zewnętrznym świecie już od pierwszych chwil. Jeszcze zanim wstaniemy, nasze myśli biegną ku przyszłości, planujemy kolejne działania, zaczynamy się zamartwiać. A gdyby tak przerwać ten automatyczny ciąg?

Napisz list

Zbyt często wyciągamy błędne wnioski, upraszczamy, uogólniamy i twierdzimy, że inni mają lepiej, mają więcej talentu, lepszą technikę, że innym jest łatwiej, inni potrafią, a to z nami coś jest nie tak. Zazdrościmy tego, czego nie odnajdujemy w sobie. Widzimy jedynie to, co zewnętrzne i nie wiemy, jaką cenę inni płacą za to, co widzą nasze oczy.

Spotkaj się z drugim człowiekiem

„Zbyt często spędzamy dużo czasu, a czasem nawet całe życie, u boku ludzi- w tym bliskich- którzy nas nie dostrzegają, którzy są obok ciałem, ale zachowują się, jakby byli nieobecni. W ten sposób czujemy się dużo bardziej samotni, niż gdybyśmy naprawdę byli sami” (F. Saldmann). Bywa, że my sami jesteśmy tymi „nieobecnymi” dla innych.

Stań się górą

Bądź górą, gdy stres, problemy, szara codzienność próbują zachwiać Twoim poczuciem własnej wartości, wewnętrzną siłą. Bądź górą, gdy lęk i trema odbierają Ci głos i dobre brzmienie. Bądź górą, gdy brakuje Ci skupienia i wtedy, gdy tracisz kontakt z własnym ciałem. Bądź górą, by pełniej żyć tu i teraz, po swojemu, w radości, bez presji.

Na wieszaku

Wizualizacja nie wymaga wielkich ćwiczeń, a do tego możemy ją zastostować prawie wszędzie. Także po, by przed przystąpieniem do ćwiczenia głosu lepiej się nastroić i przygotować ciało. Proste ćwiczenie będzie pomostem, który ułatwi ciału wejście w przyjemniejszy stan bycia, sprzyjający nauce.

W tempie “slow”

Każdy z nas żyje w swoim tempie, porusza się w innym rytmie, inną ma rutynę dnia codziennego. Możemy codziennie wykonywane czynności wykorzystać także jako relaksujący przerywnik, czas na głębszy oddech, uspokojenie myśli. Te najprostsze ćwiczenia doskonale pomagają w pozbyciu się napięć. Osłabiają negatywny wpływ stresu na ciało i umysł i nie trzeba się do nich specjalnie przygotowywać, szukać na nie czasu w napiętym terminarzu.

Wyłącz się

Nie mamy czasu na ćwiczenia, odpoczynek, swoje pasje – najlepsza z naszych wymówek. Jeden przycisk i zyskasz trochę czasu w ciągu dnia.

Codzienny spacer

Ćwiczenie proponowane w tym tygodniu nie jest może niczym odkrywczym, ale … czasem w tych zwykłych, codziennych czynnościach odkrywamy to, czego nie widać, nie słychać, docieramy do tego, co siedzi w naszych głowach, sercach i myślach

Plan na zdrowie

Krótkie ćwiczenie, które zachęca do refleksji, szczerego, uczciwego spojrzenia na swoje życie, zdrowie, nawyki.
Jego celem jest przygotowanie planu działania, który poprawi jakość naszego zdrowia, życia i głosu.

Usłysz swój głos w ciszy

Cisza. Tak bardzo jej brakuje. Boimy się jej, bo zmusza nas do spotkania z samym sobą, zmierzenia się z myślami, problemami, których nie chcemy. Jest nam potrzebna dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Pozwala nam odpocząć. Każda okazja jest dobra, by zanurzyć się w jej dźwiękach.

Opłacz problemy

Płacz ma uzdrawiającą moc. Natychmiast uwalnia od zgromadzonych napięć. Każda łza zamienia się w iskierkę radości. Jeśli problemy i kłopoty się nawarstwiają, czujesz, że za chwilę wybuchniesz – pozwól sobie na to. Łzom może towarzyszyć krzyk, jęk, wycie.

Zmień swoje myśli – pokochaj siebie

Zacznij nowy dzień od zmiany myśli i nastawienia. Spróbuj codziennej medytacji także w ciągu dnia, podczas wykonywania mało absorbujących czynności. Zyskasz lepsze samopoczucie, zdrowie, wewnętrzną siłę, pewność siebie, co na pewno da się usłyszeć w Twoim głosie.

Określ swoje cele

Twoje cele

Czy wiesz czego chcesz? Czy wiesz dokąd zmierzasz, co chcesz osiągnąć?
Jak w każdej dziedzinie życia, tak i w pracy nad głosem niesamowicie istotne jest określenie tego, do czego dążysz. Może spytasz po co marnować czas na coś takiego. Nie będę Cię zmuszać ani przekonywać na siłę.Chcę Ci jedynie pokazać, jak ważne jest określenie TWOICH WŁASNYCH CELÓW, TEGO, CZEGO PRAGNIESZ I DO CZEGO ZMIERZASZ.

Praca z wewnętrznym dzieckiem

Praca z wewnętrznym dzieckiem, odkrywanie dziecka w sobie to nie powrót do dziecinnych zachowań, ale przywrócenie sobie prawa do tego wszystkiego, co jest charakterystyczne dla dziecka (radości, otwartości, szczerości, odwagi, kreatywności itd.). Nie mamy być infantylni, tylko stać się osobami żyjącymi pełnią życia. Aby tak się stało często trzeba wrócić i „przepracować” nadużycia fizyczne, psychiczne, których dopuścili się inni.

Energia dźwięku – ćwiczenie podstawowe

„Głos jest tylko częścią większej całości: środkiem w wyrażaniu wewnętrznych przeżyć” (C.Berry)

Czy wiesz, na wydobywanie ilu dźwięków nie dajemy sobie przyzwolenia? Każdy z nas ma ograniczony repertuar, z którym czuje się bezpiecznie. Ujawnienie innych może wiązać się z przykrymi doznaniami lub reakcjami otoczenia, które wpływają naszą samoocenę. Im więcej dźwięków pozwalamy sobie wydobywać, tym bogatsza jest nasza ekspresja i łatwiejsze porozumienie z drugim człowiekiem.