Kategoria

Krótko o głosie

Znajdziesz tu podpowiedzi, rozwiązania i wskazówki związane z emisją głosu.

Napięcie w okolicy krtani – sprawdź, jak możesz sobie pomóc

Jeden z najczęściej pojawiających się problemów, który bywa przyczyną szybkiego męczenia się krtani, przeforsowania głosu, trudności wokalnych czy chorób narządu głosowego. Zbyt duże napięcie w krtani i w jej okolicy, które negatywnie wpływa na pracę mięśni krtaniowych i fałdy głosowe.

Złe nawyki w mowie mogą utrudniać śpiewanie

Sposób, w jaki mówimy przekłada się na to, jak śpiewamy. Warto uświadomić sobie, że nasze nieprawidłowe nawyki głosowe oraz to, jak wykorzystujemy głos w ciągu dnia i pracujemy krtanią podczas mówienia mogą wpływać na pojawienie się trudności podczas śpiewania i ograniczać możliwości głosu.

Wykorzystaj „triki”, dzięki którym zabrzmisz lepiej

Kiedy nie ma czasu na techniczne szlifowanie umiejętności, bo termin wystąpienia, koncertu czy próby tuż tuż, kiedy sytuacja sprawia, że czujesz się niepewnie lub potrzebujesz szybko działających metod, wykorzystaj kilka trików – działań, które wspierają ciało i umysł w wydobywaniu dźwięków.

RAR – dla zdrowego i silnego głosu

W chwili, w której uświadamiamy sobie, że mamy tylko jeden głos na całe życie zaczynamy go traktować z szacunkiem i troską. Bo nie możemy go wymienić na inny, nie możemy kupić nowego, gdy ten, który mamy odmawia współpracy.
Ten czujący, potrzebujący czułości, delikatności i zrozumienia jego potrzeb instrument, choć jest narzędziem pracy, nie jest maszyną. Nie może zagwarantować nam takiego samego brzmienia codziennie, nawet gdy opanujemy prawidłową technikę.

Intencja, czyli osiągnąć dźwiękowy zamiar

Intencja to nasz zamiar, cel, motyw działania i w efekcie myśl uruchamiająca kolejne elementy emisyjnego łańcucha. Bo kiedy wiem, w jakim celu otwieram usta, by wydobyć dźwięk cały proces zachodzi bez większych problemów. Jeśli mój głos ma dać pocieszenie, zabrzmi inaczej niż wtedy, gdy motywuje mnie złość. I nie tylko barwa głosu będzie efektem tego, jaka jest intencja, ale optymalny i zdrowy przebieg emitowania dźwięków, z najlepszym możliwym efektem.

To nie jest normalne gdy…, czyli słuchaj swojego głosu

To nie jest normalne, gdy mówienie, śpiewanie boli, gdy głos męczy się i słabnie, kiedy wydobywamy dźwięki. Ten wspaniały instrument potrafi dzielnie znieść duży wysiłek, na jaki narażony jest każdego dnia gdy pracujemy głosem, występujemy, ćwiczymy czy intensywnie go kształcimy.

Całe ciało mówi, śpiewa i wyraża

Nie sprowadzajmy emitowania dźwięków tylko do poziomu krtani. Dźwięk ma swoje źródło głęboko w ciele. Gdy jego początek lokujemy na etapie pracy fałdów głosowych odbieramy mu siłę i moc płynącą prosto z trzewi.

Rozluźnij szczęki, by lepiej brzmieć

Dla zdrowia swojej krtani i by móc wydobywać dźwięki bez bólu, wysiłku i ograniczeń w głosie dbaj o pozycję głowy, żuchwy i ułożenie zębów. Takie niepozorne działanie może zmienić Twój głos.

Głos to człowiek

Głos to nie tylko fala, środek komunikacji czy cztery procesy, o których wspominałam wcześniej. Dźwięki wydostające się z ust to wypadkowa anatomii i fizjologii, postawy ciała, osobowości, temperamentu, poczucia pewności siebie, samooceny, emocji, nastroju, formy fizycznej, techniki, sytuacji, w jakiej się znajdujemy czy chęci do komunikowania się.

Minimum wysiłku, maksymalny efekt

To podstawowa zasada zdrowej emisji głosu, dzięki której dźwięki tworzone w krtani powstają bez przeciążania aparatu głosowego. Oznacza, że pracują tylko te mięśnie i organy, których udział jest niezbędny w emisji głosu, a osiągamy maksymalny, czyli najlepszy efekt – oczekiwany przez nas dźwięk.

Pomyśl inaczej o emisji głosu

Choć kojarzy się z tworzeniem, procesem, nakładem energii, choć wymaga skoordynowanej pracy wielu narządów i mięśni w naszym ciele, to nie musi być czymś, co stanowi ogromny wysiłek. Emitowanie dźwięków może być przyjemnością, gdy nauczymy się robić to prawidłowo, a pierwszym krokiem jest zmiana myślenia o tym, co dzieje się, gdy mówimy i śpiewamy.