Kategoria

Wystąpienia publiczne

O tym, jak się przygotować do publicznych wystąpień, o roli głosu w komunikacji oraz o tym, jak mówić, by inni mogli nas usłyszeć.

Monotonny głos

Nudne, męczące, odbierające chęć słuchania. Tak odbieramy głosy, które brzmią monotonnie. Postrzegamy jej jako trudne w odbiorze, niezachęcające do kontaktu i relacji. To nie tylko głosy, które trzymają się cały czas małego zakresu dźwięków, ale także te, w których nie czujemy energii, chęci komunikacji z drugim człowiekiem. Nie ma w nich życia i brzmią zawsze tak samo bez względu na to, o czym się mówi.

Wzmocnij swój głos przed wystąpieniem

Nie tylko to, co robimy dla naszego głosu na niego wpływa. Również to, czego nie robimy determinuje kondycję głosu, komfort podczas pracy głosem i efekty dźwiękowe. Kiedy czeka nas wystąpienie – prezentacja, ważny wykład, prelekcja, promocja, koncert itp. i kiedy zależy nam na najlepszym brzmieniu oraz swobodzie mówienia/śpiewania, warto zadbać o to, na co mamy wpływ.

Oddech i myśli

Podczas rozmowy, prezentacji, wykładu czy w innych sytuacjach interakcji możemy zauważyć, że brakuje nam powietrza lub oddech w danej chwili raczej przeszkadza nam w wyrażaniu swoich myśli. Jeśli czujesz, że myśli plączą się, gdy je przekładasz na słowa, jeśli gubisz wątek, często wtrącasz „eeee…”, „yyyy…” gdy zauważasz, że słuchacze lub rozmówcy nie bardzo rozumieją, co chcesz powiedzieć – spróbuj inaczej spojrzeć na oddech.

Jak mówić, by ludzie nas słuchali

Kilka podpowiedzi, które warto wypróbować, aby poprawić komunikację z innymi ludźmi. Pamiętajcie, żeby wziąć dla siebie to, co będzie zgodne z tym, kim jesteście i co czujecie.

Dobra artykulacja Twoją wizytówką

Czy zdajesz sobie sprawę, że artykulacja (czyli, niewinne z pozoru, ruchy narządów mowy i ich układy podczas wypowiadania poszczególnych głosek) w ogromnym stopniu wpływa na Twój wizerunek?

Jak usprawnić codzienną komunikację

Porozumiewanie się to podstawa naszego życia w społeczeństwie. Dzięki komunikowaniu się z innymi ludźmi doświadczamy, przeżywamy, nawiązujemy i utrzymujemy relacje z ludźmi.

Głos w komunikacji cz. 2. Kiedy głos mówi więcej niż słowa.

Kiedy głos mówi więcej niż wypowiadane słowa – zawsze!  Komunikat prajęzykowy jest o wiele silniejszy i bardziej wiarygodny dla innych, ponieważ nie jesteśmy w stanie go całkowicie kontrolować. Wszystko w naszym głosie „mówi”. Wszelkie dźwięki towarzyszące komunikacji mogą mieć znaczenie. Nie tylko tempo w, jaki mówimy, nie tylko wysokość, natężenie i barwa głosu, ale również wtrącane słowa, chrząkanie, kaszel a nawet to, jak się śmiejemy. Dla odbiorcy naszych komunikatów równie ważne jest to czy mówimy wyraźnie i czy szybko słuchaniem ich zmęczymy.

Głos w komunikacji

To głos, a nie wypowiadane słowa, stanowi wiarygodny komunikat. Parametry głosu zdradzają nasze prawdziwe intencje. Złe nawyki głosowe i brak świadomości tego, jak porozumiewamy się w życiu rodzinnym i zawodowym powodują, że nasz komunikat jest nie tylko mało czytelny dla innych, ale i pełen sprzeczności. Można to jednak zmienić.

Zanim wystąpisz… cz.1

Dobre przygotowanie publicznego wystąpienia wykładu czy prezentacji w dużej mierze decyduje o tym, czy odniesiesz sukces.

Głos w komunikacji cz.1 Magia głosu

Są ludzie, o których możemy powiedzieć, że mają w sobie to „coś”, mają w sobie magię, siłę, wzbudzają zaufanie, szacunek, hipnotyzują… Lubimy ich słuchać, ponieważ ich głos przyciąga i pochłania naszą uwagę. Dobrze czujemy się w ich towarzystwie i łatwo możemy się z nimi porozumieć… Są też i tacy ludzie, których wspomnienie może wywoływać dreszcze, odrazę lub niechęć.

Kultura żywego słowa

Image Kultura żywego słowa to kultura mówienia, odczytywania i interpretacji, zwana jest również sztuką żywego słowa. Jest zagadnieniem kluczowym dla osób występujących publicznie i wszystkich, którzy chcą być pod każdym względem dobrze zrozumiani przez swoich odbiorców.

Kultura komunikowania się

Image Kultura komunikowania sie jest elementem bez którego nie może odbywać się pozytywne i efektywne porozumiewanie się z ludźmi. Znajomość zasad dotyczących tego procesu pomaga osiągać sukcesy osobiste i firmowe oraz kształtuje poprawne relacje międzyludzkie.