Luz w głowie, swoboda w ciele

Podczas ćwiczeń z logopedą czy trenerem głosu nie zawsze wygląda się jak na swoim najlepszym zdjęciu wrzuconym na Facebooka czy Instagrama. Tu nie ma miejsca na bycie jak z Photoshopa, bo praca z głosem, dźwiękiem mowy to praca na żywym organizmie. Na mięśniach, które na początku zwykle szukają, próbują i eksperymentują, co sprawia, że wygląda się czasem śmiesznie, nieidealnie, czyli po ludzku, także brzydko.

Wzmocnij swój głos przed wystąpieniem

Nie tylko to, co robimy dla naszego głosu na niego wpływa. Również to, czego nie robimy determinuje kondycję głosu, komfort podczas pracy głosem i efekty dźwiękowe. Kiedy czeka nas wystąpienie – prezentacja, ważny wykład, prelekcja, promocja, koncert itp. i kiedy zależy nam na najlepszym brzmieniu oraz swobodzie mówienia/śpiewania, warto zadbać o to, na co mamy wpływ.

Skąd się bierze siła w głosie?

Silny głos wiele ułatwia. Lepiej nas słychać, stajemy się dzięki niemu widoczni, wyróżniamy się w tłumie. Dodaje pewności siebie, ułatwia komunikację i jest przyjemniejszy w odbiorze niż głos, który ledwo słychać. Jest także bardziej wytrzymały i odporny. Skąd się bierze siła w naszym głosie? Czy decydują o tym tylko czynniki fizyczne, anatomiczne i umiejętności techniczne? I czy tylko głośny głos to silny głos?

Złote mleko – wzmacniający napój na sezonowe infekcje i nie tylko

Złote mleko, czyli połączenie mleka, kurkumy (której zawdzięcza kolor) oraz aromatycznych przypraw to prozdrowotny i wzmacniający napój wywodzący się z ajurwedy. W okresach sezonowych infekcji sprawdza się również jako środek o działaniu przeciwzapalnym, rozgrzewającym i wspomagającym walkę z drobnoustrojami. Łagodzi objawy infekcji – kaszel, katar i ból gardła.

Syndrom Bogart – Bacall

Kiedy zmuszamy aparat głosowy do pracy niezgodnej z jego anatomią, kiedy wymuszamy zmianę w brzmieniu głos, możemy być pewni, że prędzej czy później pojawią się problemy. Przeciążenie mięśni aparatu głosowego oraz zmęczenie głosu, który zmuszany jest do mówienia/śpiewania poniżej naturalnego zakresu dźwięków określane jest jako zespół/syndrom Bogart-Bacall.

KinEmission. Koncepcja treningowa wspomagająca wyzwalanie głosu

Koncepcja pracy nad głosem w połączeniu z ruchem jest mi bardzo bliska. Odkąd uczę wykorzystuję ruchy ciała, naturalne czynności, by wspomagać emisję głosu. Nie potrafię inaczej, bo sama doświadczyłam tego, jak bardzo ciało żywe, wypełnione energią, mobilne wspiera głos. Wiem i czuję, jak jego ruchy wpływają na efekt dźwiękowy. Dlatego tak bardzo podoba mi się książka KinEmission, w której autorzy idą znacznie dalej, łącząc naukę emisji głosu z nauką o ruchu.

Dźwięki prymarne – poznaj je, by lepiej brzmieć

Dźwięki prymarne to dźwięki prymitywne, pierwotne. Tym terminem określa się również dźwięki, które pojawiają się najwcześniej w rozwoju naszej mowy i głosu. I choć z wiekiem nabywamy nowe umiejętności w tym zakresie, te dźwięki nie znikają z naszego repertuaru. Jednak zdecydowanie rzadziej pozwalamy im wybrzmieć, częściej się ich wstydzimy, blokujemy je, a wraz z nim ogromny potencjał, który jest w naszym głosie.

Trakt głosowy – poznaj ważną część Twojego głosu

Zanim na wylocie naszych ust pojawi się dźwięk, wiele musi zadziać się w ciele i w głowie. By ton, który powstanie w krtani miał kolor, siłę i stał się czymś, co możemy zrozumieć – musi przebyć drogę, podczas której zostanie odpowiednio wzmocniony i uformowany. Ta droga wiedzie przez trakt głosowy. Jeden z najważniejszych elementów naszego głosowego aparatu.

Jak wygląda Twój trójkąt oddechowy?

Prawidłowy oddech fizjologiczny jest oddechem, który stanowi dobrą bazę do emitowania dźwięków. To nie takie łatwe zostawić swoje codzienne ruchy oddechowe i zmienić je magicznym przyciskiem na takie, których potrzebujemy, by tworzyć głos bez wysiłku.

Puść głos

Emisja głosu to tworzenie, wydobywanie dźwięku. Obejmuje oddychanie, fonacja (tworzenie dźwięku w krtani), rezonans (wzmacnianie dźwięku, tworzenie barwy) i artykulację (formowanie dźwięków mowy).
Inne znaczenie słowa emitować to (wy)puszczanie. Co to dla nas znaczy?

Co w twoim głosie jest unikalne, niepowtarzalne?

Gdy znasz odpowiedź, nie musisz się bać, że ktoś jest lepszy od Ciebie, że czyjś głos jest świetny, a Twój nie. Nawet jeśli inni są na innym poziomie rozwoju, wiesz, że masz coś, czego nie ma nikt inny.