Kategoria

Wakacyjny luz

Trening relaksacyjny Jacobsona

Edmund Jacobson – lekarz, praktyk, naukowiec, pracownik laboratorium fizjologi klinicznej Uniwersytetu w Chicago oparł swoją metodę nie tylko na obserwacjach laboratoryjnych, ale także na obserwacji zachowań osób zdrowych i swoich pacjentów. Stworzył system ćwiczeń, które prowadzą do stanu relaksacji – braku skurczu mięśni. Jest on łatwy do opanowania w stosunkowo niedługim czasie. W treningu tym uczymy się wyodrębniania informacji, wrażeń, sygnałów ciała, które świadczą o istniejącym w ciele naprężeniu. Musimy najpierw nauczyć się jak to jest, gdy ciało/mięsień jest w stanie napięcia, aby móc je rozluźnić i poczuć, jak to jest, gdy usuniemy napięcie.

Trening relaksacyjny Jacobsona – dlaczego warto ćwiczyć?

Stres to największy wróg – potrafi odebrać nam głos lub go bezpowrotnie zniszczyć. Napięcie w ciele, które kumuluje się w ciągu całego życia i z którym nie potrafimy sobie poradzić prowadzi do chorób krtani i niedyspozycji głosu. Im więcej ciężaru nosimy w ciele, tym trudniej o spokojny, głęboki oddech i dobre, zdrowe brzmienie. Z takim ładunkiem niełatwo jest wydobyć ze swojej krtani piękne, czyste i silne dźwięki. Trudno też o rozwijanie możliwości głosu, gdy głowa nie radzi sobie z myślami, a ciało pozostaje w napięciu.

7 tydzień wakacyjnego luzu – ćwiczymy relaksację

Ten tydzień to czas nieco intensywniejszych ćwiczeń, dzięki którym opanujesz bardzo cenną umiejętność – odprężania ciała, która po regularnych ćwiczeniach stanie się Twoim nawykiem. Oznacza to, że jeśli wykonasz odpowiednią liczbę powtórzeń, Twoje ciało samo odpowie odprężeniem napiętych mięśni już na samą chęć czy myśl o tym. Brzmi jak czary, ale to czysta fizjologia.

Inne spojrzenie na medytację

Inne spojrzenie na medytację. Zobacz, że wszystko co robisz, może być medytacją. Nie musisz tylko siedzieć w bezruchu, by medytować. Możesz oddawać się kontemplacji w każdej chwili swojego życia.

Medytuj w codzienności

Nasz mózg pracuje nieustannie. Gdy tylko chcemy wyciszyć pędzące myśli, pojawia się problem. Myśli jakby więcej i głośniej je w swojej głowie słyszymy. Dlatego siedzenie w ciszy, z którym większość z nas kojarzy medytację, jest zadaniem trudnym i niewykonalnym bez odpowiedniego przygotowania.

Twoja osobista lista utworów ratunkowych

Dołącz do wakacyjnej zabawy – śpiewaj z nami i wykorzystaj muzykę jako darmowy środek terapeutyczny. Przygotuj swoją listę utworów ratunkowych. Wydrukuj naszą listę lub wykorzystaj ulubione aplikacje muzyczne.

Relaks i głos

Głos, podobnie jak oddech, to wyjątkowe narzędzie, które mamy zawsze przy sobie. Możemy z niego korzystać także w chwilach trudnych, by przywrócić ciału równowagę i odprężyć umysł. Nic tak szybko nie poprawia nastroju, niż poddanie się melodii i wyśpiewanie słów ulubionej piosenki i na całe gardło.

Piąty tydzień wakacyjnego luzu – śpiewamy!

W tym tygodniu zachęcamy do śpiewania i zażywania większej dawki muzyki w codziennym życiu – podczas wakacyjnych dni i także wtedy, gdy pędzimy do pracy czy wykonujemy rutynowe czynności domowe.

Upraszczaj, nie komplikuj

Weź swoje życie pod lupę. Zastanów się, co możesz zrobić, by poprawić jego jakość. Co zmienić, by odczuwać więcej spokoju i radości

Odpoczywamy, czyli czwarty tydzień wakacyjnego luzu

W tym tygodniu, w naszej akcji wakacyjnego luzu odpoczywamy.
Ile się da, kiedy się da. Ładujemy wewnętrzne akumulatory. Odpoczywając, nie robiąc nic i śpiąc tyle, ile potrzebuje ciało. Zachęcamy także do tego, by przyjrzeć się dniom i pozbyć się z nich tego, co pochłania naszą energię, zabiera cenny czas regeneracji.

Uśmiechamy się

Ćwiczenie na ten wakacyjny tydzień może okazać się trudne, jeśli na naszej twarzy uśmiech już dawno nie gościł – zwłaszcza, gdy częściej napinamy mięśnie w złości, wskutek zmęczenia czy rozdrażnienia. Małymi krokami, codziennie zacznijmy przypominać sobie, jak to jest, gdy twarz promienieje radością. A Ci, którym uśmiech nie sprawia problemów – niech zarażą nim innych.

Uważność w życiu codziennym

Uważna obecność, życie tu i teraz, doświadczanie chwili, obserwowanie odczuć ciała – bez oceniania, krytykowania. Rzadko kto zawraca sobie tym głowę. Tysiące innych spraw czeka na załatwienie właśnie dziś. Gdzie czas na to, by przyglądać się sobie? Skąd wiedzieć, jak to robić? I kiedy?

Wakacyjny trening oddechowy

Wypróbuj każde z podanych ćwiczeń. Wybierz do dalszej praktyki jedno lub wszystkie, którym poświęcisz czas w tym tygodniu. Ćwicz z radością i entuzjazmem. Przygotuj się na nowe odczucia w ciele, obserwuj swoje myśli.

Drugi tydzień wakacyjnego luzu – poćwicz z nami

Kolejny wakacyjny tydzień niech będzie okazją do pogłębienia oddechu. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, jak oddychamy. A żyjemy tak, jak oddychamy i oddychamy w rytmie naszego życia. Gdy dni pędzą jeden po drugim, brak w nich czasu na refleksję, odpoczynek i spokój – oddech staje się płytki, chaotyczny.

Idź powoli

Idź powoli. Krocz wolniej niż zwykle. Inaczej wykonuj codzienne czynności. Może dostrzeżesz w nich coś, co umyka Twojej uwadze. Może usłyszysz nowe dźwięki w Twoim otoczeniu, zauważysz nowe obrazy, zagłębisz się w szczegóły. Może w ciele poczujesz coś innego, usłyszysz swoje myśli.

Martwe ciało (savasana)

Jedno z najprostszych ćwiczeń, które wprowadza nas w stan odprężenia i wyciszenia. Potrzebujesz jedynie spokoju. Odłączenia się na kilka chwil od świata zewnętrznego, rozpraszaczy uwagi (telefon, tablet, hałas itp.) i zwrócenia się ku sobie.

Wakacyjny luz – Twoje zadania na pierwszy tydzień lipca

Zaczynamy od najłatwiejszych zadań. Małych kroków w Twoim codziennym planie dnia. Nie wymagają specjalnego przygotowania. Potrzebne są Twoje chęci i wytrwałość. Decyzja, by przez najbliższe dni poświęcić sobie uwagę i zrobić coś inaczej niż zwykle.

Głos na wakacjach

Niektórzy z nas jeszcze na nie czekają, inni już gorączkowo pakują walizki, a część już cieszy się chwilami wakacyjnej beztroski. Wszyscy potrzebujemy odpoczynku. Czasu na regenerację, odpoczynek od rutyny. I tego potrzebuje krtań, gdy intensywnie pracujemy głosem.