Twój osobisty trening radości cz.1

Radości można nauczyć się, można opanować umiejętność jej wyrażania, choć właściwie nauka ta będzie powrotem do tego, co mamy w sobie, z czym przychodzimy na świat, a co niestety niektórym z nas udaje się zgubić, od czego udaje się odwrócić.

Rodzimy się z nią, ufnie obnażamy w bezzębnym człowieku, patrzymy oczami wielkimi jak spodki, bo każda chwila niesie niespodziankę.. Potem wyrzynają nam się zęby, bliźni kąsają i świat staje ością w gardle. Grymas wszystkowiedzy wypiera uśmiech, gorzko naśmiewamy się z niej, że to niby kiczowaty symbol naiwnych i głupich… A przecież, gdy stajemy się głusi na jej głos i ślepi na jej blask, nasze życie staje się mdłe, bezdźwięczne i zanurzone w mroku” (A.Charzanowska, Oda do radości, Charaktery 07.2010r.).

Co zatem zrobić, aby powrócić do źródła prawdziwej radości? Proponuję osobisty trening radości.

Po pierwsze – zidentyfikuj przeszkody.

Wśród niżej wymienionych czynników wybierz te, które blokują radość w Twoim życiu:

  • niewyrażone emocje, niewypowiedziane słowa, odczucia
  • negatywne nastawienie do życia, do innych ludzi
  • przekonania typu „nie mam prawa do radości”, „okazywania radości jest głupie/ bezsensowne”
  • postawy typu „na pewno się nie uda”
  • częste popadanie w zły nastrój, przygnębienie, wyszukiwanie sobie powodów do takiego samopoczucia
  • użalanie się nad sobą
  • narzekanie
  • brak akceptacji siebie
  • brak czasu dla siebie
  • życie w stresie, brak umiejętności radzenia sobie z nim
  • nieszanowanie potrzeb własnego ciała, lekceważenie jego sygnałów
  • oczekiwanie, że to, czego pragniemy przyjedzie z zewnątrz, spadnie z nieba zamiast pracy nad sobą i dążenia do realizacji celów, marzeń
  • brak pozytywnych i bliskich relacji z innymi
  • brak dystansu do siebie i świata
  • krytykowanie siebie
  • wygórowane ambicje w stosunku do siebie
  • nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i otoczenia
  • skłonność do stanów depresyjnych
  • angażowanie się w aktywności, które rodzą frustrację, niezadowolenie
  • nie dostrzeganie powodów do radości

Po drugie – zmień swoje myślenie

Otrzymujemy to, na czym skupiamy nasze myśli. To, jak myślimy wpływa na to, jak się czujemy. Jak o sobie myślisz? Czy dajesz sobie prawo do radości?

Zacznij myśleć o sobie jako o człowieku zadowolonym, szczęśliwym, spełnionym. Koncentruj się na uśmiechu, życzliwości, oczekuj najlepszego. Zmieniaj swoje myślenie na pozytywne szczególnie wtedy, gdy pojawiają się nieprzyjemne myśli. Zajmij wtedy swój umysł i ciało czymś, co bardzo lubisz robić. Małymi krokami, Twoje życie zacznie się zmieniać.

Po trzecie – zaplanuj działania i ćwicz radość

Skoro już wiesz jaka jest przyczyna, zacznij działać. Wyeliminuj i zmień to, co uniemożliwia doznawanie i wyrażanie radości. Zacznij codzienną praktykę radości.

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny. Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.
A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne

Moje socialmedia