Najbardziej popularnypodział głosów wyróżnia wśród głosów żeńskich: alt/kontralt, mezzosopran, sopran (w obrębie sopranów: koloraturowy, liryczny i dramatyczny), zaś wśród głosów męskich bas, baryton, tenor. Głosy dziecięce to: alt, mezzosopran i sopran.
- najniższy głos kobiecy, typowy także dla dzieci i kastratów
- zwykle obejmuje skalę od g (e) do c2
- to głos o ciemnej barwie
- odmiany: alt dramatyczny, alt komediowym alt niski
MEZZOSOPRAN
- głos kobiecy lokujący się pomiędzy sopranem i altem, częściowo obejmujący oba
- zwykle obejmuje skalę od a1 (g) do g2 (a2)
- to głos o ciemnej barwie
- odmiana: mezzosopran dramatyczny
SOPRAN
- najwyższy głos kobiecy, typowy także dla dzieci i kastratów.
- zwykle obejmuje skalę od c1 do a2, może sięgać do c3, a nawet h3
- ze względu na barwę oraz elementy techniki wokalnej wyróżniamy:
- sopran dramatyczny (g-c3)
- głos kobiecy o dużej sile brzmienia i wyrazu, nośności a jednocześnie ciemnej barwie
- wyższy od altu i mezzosopranu, ale niższy od sopranu lirycznego i koloraturowego
- sopran liryczny (c1-c3)
- głos żeński posiadający jasną barwą i dużą siłą (wolumenie większy niż sopran koloraturowy),
- posiada cechy liryczne; to głos miękki, pełen blasku
- sopran koloraturowy (c1-f3)
- najwyższy głos kobiecy charakteryzujący się miękkością, lekkością i dużą ruchliwością
- to głos o dużej skali c i dużej biegłości (szybko i precyzyjne wykonuje pasaże i ozdobniki)
- inne odmiany:sopran młodzieńczo-dramatyczny, sopran ultradramatyczny, sopran komediowy (subretka), sopran charakterystyczny.
- sopran dramatyczny (g-c3)
- najniższy głos męski
- zwykle obejmuje skalę od F (C) do e1
- posiada bardzo ciemną barwę i charakteryzuje się dużą nośnością
- odmiany:
- bas- baryton – posiada skalę zbliżona do barytonu, jednocześnie barwę ciemną, basową
- bas śpiewny
- bas komiczny
- bas głęboki
- bas głęboki
- bas poważny
- ciężki bas komediowy
BARYTON
- głos męski mieszczący się w środkowym zakresie skali
- zwykle obejmuje skalę od A (G) do g1 (a1)
- posiada ciemną barwę i duże możliwości wyrazowe
- odmiany:
- baryton liryczny
- baryton kawalerski
- baryton bohaterski
- baryton komediowy
- baryton charakterystyczny
TENOR
- najwyższym głosem męskim osiągalnym rejestrem piersiowym
- zwykle obejmuje zakres od c (h) do c2
- odmiany:
- tenor bohaterski
- tenor liryczny
- tenor komediowy
- tenor charakterystyczny
Występują one w dwóch odmianach:
- głosy niskie- dziewczęce i chłopięce alty
- głosy wysokie- soprany dziewczęce i chłopięce- tzw. dyszkantami
Głos kastratów- popularny zwłaszcza w okresie od XVI do XVIII wieku- jest odrębnym rodzajem męskiego głosu, który obecnie ma znaczenie historyczne.Głos taki rozwijał się u mężczyzny na skutek wykonanej przed okresem dojrzewania kastracji. Chirurgiczne pozbawienie mężczyzny narządów płciowych pociągało za sobą brak męskich hormonów płciowych, co wpływało na zatrzymanie wzrostu i rozwoju krtani. Przy normalnym rozwoju organizmu nie dochodziło do mutacji. Efektem tego była dziecięca krtań w ciele dorosłego mężczyzny. Dzięki temu mógł on zachować barwę i skalę głosu chłopięcego, o znacznie poszerzonym rejestrze piersiowym sięgającym nawet do d2. Odpowiednio wyszkolony głos kastrata posiadał ogromne możliwości wyrazu i zdolny był do wykonania najtrudniejszych pasaży. ajbardziej znanym kastratem był Farinelli, posiadający skalę głosu przekraczającą 3,5 oktawy. Obecnie partie kastratów wykonywane są przez soprany dramatyczne lub alty.