Lęk przed popełnieniem błędu to jedna z najczęściej występujących obaw, gdy zaczynamy pracować nad głosem. Jeden z największych strachów, który potrafi odebrać głos, gdy wychodzimy na scenę. Mylą się amatorzy i profesjonaliści. Popełniają błędy uczniowie i nauczyciele.
Wydaje się nam, że musimy ćwiczenie wykonać idealnie za pierwszym razem, i żawsze perfekcyjnie trafić w dźwięk. Gdy nie wychodzi – zniechęcamy się do dalszej pracy, obwiniamy siebie, tracimy wiarę w nasze możliwości. Boimy się własnej niedoskonałości, oceny trenera, szefa, rozmówców, słuchaczy, ale także tej, którą wystawiamy sobie sami.
Świat wymaga dziś od nas bycia perfekcyjnym zawsze i wszędzie, bycia specjalistą od wszystkiego. Nie da się. Praca nad głosem jest specyficzna, gdyż pracujemy na żywym organizmie, który miewa gorsze i lepsze dni. Nie zawsze, mimo naszych starań, trafiamy w dźwięki, radzimy sobie z napięciem, myślami, a nawet pogodą za oknem. Wiele czynników, które wpływają na nas, bezpośrednio lub pośrednio wpływa na głos. Trzeba to uwzględnić, by nie niszczyć swojej wewnętrznej siły surowymi ocenami czy zbyt wysokimi wymaganiami.
Gdy uczysz się emisji głosu, mówisz, śpiewasz, publicznie występujesz – błędy zawsze będą obecne. Czasem widoczne tylko dla Ciebie, a czasem zauważą je inni. Czy na tym kończy się świat, Twoje życie? Na pewno nie. Jeśli czujesz, że lęk przed popełnieniem błędu paraliżuje Twoje ciało, głos – pracuj nad zmianą swojego myślenia. Dostrzegaj raczej swoje mocne strony, a gdy zdarzy się pomyłka, coś nie pójdzie po Twojej myśli – nie rób z tego największego, najważniejszego wydarzenia w swoim życiu. Nie pozwól, by zniszczyły to, co do tej pory wypracowałeś/ wypracowałaś.
Daj sobie prawo do popełniania błędów. a uwolnisz swoje ciało i umysł od napięcia. Odzyskasz siłę, uwolnisz się od blokad, które hamują Twój głos.
Gdy dajesz sobie prawo do popełniania błędów
- pozbywasz się lęków i obaw związanych z tym, że coś nie wyjdzie, uspokajasz umysł,
- obniżasz napięcie w ciele, przez co kanał głosowy otwiera się dla dźwięku, prawdopodobieństwo zacisku krtani maleje;
- zyskujesz wolność i swobodę w tworzeniu dźwięków,
- pozwalasz sobie na autentyczność i bycie chodzącym-nie-ideałem,
- dajesz sobie prawo do nieidealnego brzmienia, nad którym możesz dalej pracować,
- poznajesz swoje ciało, swój głos, różnorodność barw i tonów, jakie są w Twoim głosie,
- uświadamiasz sobie mechanizmy i zależności, które wpływają na to, jak tworzysz dźwięki,
- uczysz się na własnych błędach (pod warunkiem, że zastanowisz się „co, jak i dlaczego” oraz wyciągniesz wnioski), zyskujesz także dodatkowe doświadczenie
- rozwijasz się, powiększasz swoje wewnętrzne zasoby.
„Szanuj siebie, szanuj swój wewnętrzny głos i podążaj za nim. Oczywiście musisz pamiętać, że nie gwarantuję, iż zawsze dobrze cię poprowadzi. Wiele razy poprowadzi cię na manowce, bo aby dojść do właściwych drzwi, trzeba wpierw zapukać do wielu niewłaściwych”.
OSHO