Na elementy kultury komunikowania składają się:
- osobowość człowieka
- wzajemny szacunek we wszelkich relacjach międzyludzkich
- przestrzeganie zasad savoir vivre’u w relacjach zawodowych i towarzyskich
- kultura słowa
- umiejętność prowadzenia rozmowy
- poprawne i logiczne mówienie
- wyrażanie własnych opinii
- umiejętność słuchania
- znajomość zasad i komunikacja pozawerbalna (mimika,gestykulacja)
- znajomość potrzeb i zachowań innych ludzi
- aktywne uczestnictwo w zebraniach i naradach
- umiejętność reagowania na krytykę
- umiejętność reagowania na sukcesy własne i sukcesy innych osób
Kultura komunikowania się jest pomocnym narzędziem w sytuacjach trudnych i konfliktowych. Wymaga również umiejętności panowania nad odruchami i własnymi słowami, którym towarzyszyć muszą odpowiednie sygnały niewerbalne.” W komunikacji międzyludzkiej zawsze słowa (wymowa) i ton głosu odgrywają główną rolę. Pozostałe działania tylko wzmacniają lub osłabiają efekt tej komunikacji”.
Na podst.: Rokitiańska M., Laskowska H., Zdrowy głos.