Izabela Jeżowska – śpiewaczka, nauczycielka emisji głosu oraz Sławomir Chomiak – fizjoterapeuta stworzyli koncepcję treningową, która jak piszą, ma wspomagać wyzwalanie głosu. Połączenie tych dwóch różnych dziedzin nauki widoczne jest w tytule publikacji. KinEmission, czyli kinesis (ruch), emission (emisja) oraz w prezentowanych ćwiczeniach.

Autorzy wprowadzają nas najpierw krótko w temat emisji głosu, a następnie szczegółowo przedstawiają teoretyczne zaplecze oraz przebieg proponowanego treningu. Obszernie zilustrowane i opisane zostały ćwiczenia oraz poszczególne etapy pracy nad głosem. Wykraczają one poza to, co przychodzi nam do głowy. Mamy tu bowiem ćwiczenia z wykorzystaniem drabinek, piłek, półpiłek, taśm, dodatkowych obciążeń, kozła czy chust do aerial jogi. Ale są także takie, które wykonujemy przy ścianie czy na podłodze. Niektóre ćwiczenia wykonywane są w parach.

Ćwiczenia stanowią element kształcenia głosów aktorów w szkole teatralnej i przygotowują ich do grania, śpiewania w różnych pozycjach, zgodnie z zamysłem reżysera. Możemy je jednak zastosować w swojej praktyce, wzbogacić repertuar ćwiczeń emisyjnych.

Widać w nich nawiązanie do koncepcji Alexandra Lowena, Techniki Alexandra, Kristin Linklater i jej koncepcji uwalniania naturalnego głosu.
Autorzy dają nam precyzyjne wskazówki dotyczące nie tylko ćwiczeń, ale także warunków, w jakich powinny się odbywać. Niezwykle cenna jest nie tylko prezentacja ćwiczeń, ale też opis celu ćwiczenia, mechanizmu, który za nim stoi.
Gdyby nie moje fizyczne ograniczenia z chęcią sprawdziłabym wszystkie na sobie.
To nie jest zwykły trening głosu. To trening angażujący całe ciało, by uwolnić głos. Nie wszystkie ćwiczenia są oczywiście dla wszystkich, ale wiele elementów można wykorzystać, lekko zmodyfikować. To świetna inspiracja dla terapeutów, trenerów, nauczycieli głosu, mowy i śpiewu. Ale pasjonaci pracy nad głosem znajdą tu cenne informacje i ćwiczenia.
