Ćwiczenia dykcyjne

Sympatyczna gimnastyka buzi i języka

Tym razem kilka sympatycznych wierszyków, uwaga, są w nich pułapki dla naszych języków ;-)Staraj się nie tylko o dobrą artykulację, ale dobierz odpowiednią do tekstu barwę głosu i buduj nastrój.Mama mima (Ł.Dębski)Mama mima mełła mak,a mim mamie mówił tak:„Mamo moja, mamo miła,ma mamona się skończyła”.Mim, nim moment mały minął,jął swą mamę mamić miną,jął mamrotać, że przyczynąmógł być portfel, który zginął.Mama spięła się, choć mełłai mimowi jęczeć jęła:„My mamony już nie mamy.Mimie, nie mam miną mamy. I nie mamrocz mi tu mętnie-może mak miel ze mną chętniej?Maku mama ma pół tony,to niemało jest mamony!”Mim oniemiał (wynik win).Nim mu zrzedła jedna z...

Ćwiczenia prozodyczne – poprawa jakości komunikacji za pomocą głosu

Ćwiczenie 1 – Głos pod lupą.Zdiagnozuj swój głos, oceń jego brzmienie, to, co w nim lubisz, a czego nie. Oceń tempo swojej mowy; zwróć uwagę na to czy w Twoich wypowiedziach nie pojawia się zbyt często yyyy..., mmm..., eeee... inne wtrącenia.W ocenie pomoże Ci nagrywanie własnych wypowiedzi i ich analiza oraz skonsultowanie się z osobami, które mają możliwość usłyszenia Ciebie w różnych sytuacjach.Zastanów się jakie nawyki głosowe mogą sprawiać, że ludzie przypiszą Ci cechy, których nie posiadasz oraz jakie cechy Twojego głosu mówią prawdę o Tobie, o Twoim charakterze. Ćwiczenie 22aPrzygotuj sobie wesołą bajkę. Odczytaj ją z bardzo poważną miną,...

Ćwiczenia dykcyjne

„Trzeba brać odpowiedzialność za słowo. Nie tylko za jego zawartość treściową, ale i wystrój formalny, za jego wygląd. Brać odpowiedzialność za swój wygląd to odpowiadać na pytanie, co sądzę o sobie w relacji ze światem rzeczywistym. Brać odpowiedzialność za słowo znaczy wyglądać słowem. - Jak ty wyglądasz słowem? - Nie wiem. - To weź lustro twoich słów i przejrzyj się w nim do – słownie. Oto pierwsze zadanie: zobaczyć (usłyszeć), jak wyglądam (wysławiam się). Nawet jeśli nie jest tak źle, to zawsze może być lepiej.”   Warianty ćwiczeń: Wymawiamy zdania i wyrażenia bardzo powoli, wyraźnie. Stopniowo przyśpieszamy tempo, aż będziemy mówić...

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz