Słowa sukcesu

Sprawna, skuteczna komunikacja, to nie tylko odpowiednia forma podania komunikatu za pomocą głosu, a więc intonacji, tempa czy barwy głosu. Decydują o niej słowa, które precyzyjnie powiedzą o tym, czego pragniemy, do czego dążymy, jaki mamy cel. Zakłada również, że mówimy otwarcie o swoich potrzebach, dajemy sobie prawo do tego, by ludzie nas wysłuchali.

Często zdarza się, że nie potrafimy naszych myśli przełożyć na odpowiednie słowa, że emocje towarzyszące relacjom z ludźmi tak silnie wpływają na to, co wychodzi z naszych ust, że efekt jest przeciwny do zamierzonego.

Wiele elementów może zaburzyć komunikację – warunki, w jakich odbywa się rozmowa (np. hałas, pośpiech), brak umiejętności aktywnego słuchania, brak umiejętności mówienia o swoich uczuciach, niewyraźna wymowa, nieszczerość.

Nie każdy z nas potrafi wprost powiedzieć, czego oczekuje. Mamy obawy, lęki, wyobrażenia, które hamują proces porozumienia. Nie zawsze wiemy, jakie słowa należy dobrać w danej sytuacji.

Często też nasze komunikaty zabijają nasz potencjał, nasze możliwości, hamują nasze działania, blokują zachowania, pomniejszają nasze zasługi. Może warto w procesie komunikacji docenić siebie?

To, co otrzymujemy jest uzależnione od tego, co mówimy.

W jaki sposób słowa mogą służyć  także po to, by wzmocnić siebie? Poniżej znajdziesz wskazówki opracowane na podstawie książki „Mówisz, masz” (G.R. Walther)

  1. Oczekuj dobrego. Miej pozytywne myśli i nastawienie wobec siebie i innych. Nie tylko myśl, ale MÓW pozytywnie, np. zamiast mówić „Nie pamiętam tekstu prezentacji” powiedz „Poćwiczę swoją pamięć, by lepiej pamiętać treść”.Zdania zaczynające się od „muszę” zastąp wyrażeniem „chętnie to zrobię”
  2. Zamiast mówić „spróbuję to zrobić” powiedz „ zrobię to” – jest bardziej prawdopodobne, że takie zobowiązanie wobec siebie i innych zmotywuje Cię do podjęcia określonego działania.
  3. Skupiaj się na pozytywnych  skutkach działań i zachowań– powiedz, co chcesz zrobić, a nie czego nie chciałbyś zrobić, np. zamiast „Nie chciałabym, abyś poczuła się urażona” powiedz „Chciałabym, abyś poznała moją szczerą opinię”.
  4. Kiedy mówisz o zdolnościach (zwłaszcza swoich), skieruj uwagę na to, co potrafisz, a nie na to, że nie możesz czegoś zrobić. Wyrażenie „nie mogę” odcina Cię od Twojego potencjału. Skupiaj się na tym, co jesteś w stanie zrobić.
  5. Zwróć uwagę na różnicę w skuteczności takich wyrażeń jak „jeśli” i „kiedy”. „Jeśli” zakłada warunek, „kiedy” ukierunkowuje Cię na pozytywne nastawienie.
  6. Problem postrzegaj jako wyzwanie, możliwość, motywację do działania. Zamiast mówić o problemach, mów o wyzwaniach.
  7. Zwróć uwagę na ograniczające Cię stwierdzenia, wyrażenia. Stosuj takie, które będą wzmacniać Ciebie lub rozmówcę, np. „coraz lepiej śpiewam” zamiast „nie potrafię śpiewać”.
  8. Ze swojego słownika wyrzuć słowo „niemożliwe”. Stosuj precyzyjne, pozytywne wyrażenie, mówiące o tym, co chcesz osiągnąć, np. „nauczenie się dobrej wymowy wymaga trochę wysiłku, ale da się to zrobić”.
  9. Przestań usprawiedliwiać się i przepraszać za coś, co tego nie wymaga (np. za wyimaginowany bałagan w domu, nieporządek na biurku). Lepiej nie mów nic.
  10. Mów o sobie z przekonaniem, wiarą i dumą. Mów, jakie jest Twoje zdanie, mów w co wierzysz, co popierasz, czego nie lubisz. W komunikatach doceniaj siebie zamiast podkreślać swoją małość. Doceniaj swoje działania, działania innych. Uznawaj swoje zasługi. Wykonuj wszystko jak najlepiej.
  11. Porażki traktuj jak lekcje. Wyrażaj to także za pomocą słów. Zamiast mówić „nie udało się” powiedz „to nauczyło mnie, by…”.
  12. Zmień nawykowe negatywne reakcje słowne wobec rzeczy nieoczekiwanych. Pomyśl i powiedz, że to raczej „dobra wiadomość, wspaniała możliwość”, a nie „katastrofa, totalna porażka”.
  13. Niech Twój język koncentruje się na tym, by pozytywnie kształtować przyszłość. Zamiast „gdybym tylko…” powiedz raczej „Od teraz będę….”
  14. W trudnych sytuacjach pomyśl sobie, co gorszego jeszcze może się zdarzyć? Zaakceptuj to, co może się stać , powiedz „to  koniec” i ruszaj do przodu. Pomyśl i powiedz,  co możesz zrobić, by było lepiej.
  15. Usuń ze swoich wypowiedzi wyrażenia mówiące o tym, że nie masz kontroli nad swoim czasem.
  16. W używanych wyrażeniach przyjmuj odpowiedzialność za swoją sytuację. Idź dalej, nie zrzucaj winy na innych ludzi czy zewnętrzne okoliczności. Szkoda na to Twojej energii.
  17. Unikaj słów, które sprawiają, że stajesz się ofiarą. Niech z Twoich słów wychodzą słowa wyrażające siłę. 

W relacjach z innymi ludźmi autor radzi:

  1. Wyrażaj uznanie i podziw wobec innych ludzi. Doceniaj siebie i sukcesy Twojego rozmówcy – zawsze, gdy się ono należy.
  2. Chwal ludzi, kiedy na to zasługują, zwłaszcza, jeśli tej pochwały nie oczekują.
  3. Zamiast „ale” posługuj się spójnikiem „i”, który tworzy lepszą atmosferę do wszelkiego działania.
  4. Zachęcaj ludzi do działania – mów z przekonaniem „zróbmy to”.
  5. W rozmowach podkreślaj, dlaczego udział drugiej osoby będzie dla niej ważny, korzystny.
  6. „Uczyń swoim codziennym nawykiem zadawanie przynajmniej jednego pytania polepszającego relację”.
  7. Zamiast mówić o tym, czego nie możesz zrobić, podkreślaj to, co jesteś w stanie zrobić.
  8. W sytuacjach konfliktowych niech Twój język wskazuje na chęć współpracy, bycie po tej samej stronie.
  9. Zapraszaj ludzi do działania, zapraszaj, by wybierali spośród różnych możliwości, gdy chcesz zachęcić ich do współpracy.
  10. Odwołuj się do ludzkiego poczucia sprawiedliwości, gdy podejrzewasz, że ludzie traktują Cię nieuczciwie, np. „najuczciwiej byłoby, gdybyśmy…”.
  11. Współpracując z ludźmi, przyjmuj inny punkt widzenia, wskazuj na zalety różnych rozwiązań i zachęcaj do poszukiwania jeszcze lepszych możliwości.
  12. Bądź pewny tego, co mówisz. Podejmuj tylko te zobowiązania, które jesteś w stanie wykonać. Bądź wiarygodny, mów konkretnie o czasie, ilości, terminach. Unikaj wyrażenia „powinienem”.
  13. Dotrzymuj danego słowa, terminów. Daj ludziom nieco więcej niż obiecałeś. Zrób więcej, niż od Ciebie wymagają, pozostawiaj zapas czasu, kiedy podejmujesz się wykonać określone działanie.
  14. Upewnij się, że zrozumiałeś swojego rozmówcę. Podsumuj słowami to, co ustaliliście.
  15. Zadawaj pytania otwarte, takie, które dostarczą Ci więcej informacji do działania. Unikaj pytań zamkniętych, na które uzyskasz odpowiedź „tak” lub „nie”.
  16. Powiedz to, co chcesz powiedzieć. Mów w sposób zdecydowany, unikaj niepotrzebnych słów, które mogą sugerować mataczenie, próbę ukrycia czegoś.
  17. Mów prawdę zamiast mówić „prawdę mówiąc”.
  18. Jeśli nie chcesz lub nie możesz czegoś wykonać, powiedz „nie”.
  19. Ogólne wyrażenia typu „zawsze, nigdy” nie są dobrym rozwiązaniem, gdy mówisz o zachowaniu swoim lub innych ludzi.
  20. Świadomie wypowiadaj imię Twojego rozmówcy podczas rozmowy. Zapamiętuj imiona, nazwiska, przypominaj swoje, jeśli widzisz, że ktoś zapomniał. Jeśli nie pamiętasz jak nazywa się Twój rozmówca, poproś o przypomnienie.
  21. Bądź uprzejmy, życzliwy, stosuj słowa „dziękuję”, „proszę”.
  22. Przyznawaj się do błędów, przepraszaj za nie, przyjmij odpowiedzialność, obiecaj, że zrobisz wszystko, by je naprawić i zrób to.
  23. Mów ludziom, że jesteś z nich dumny, kiedy na to zasługują.

Jeszcze jedna ważna sprawa….

Przestań oczekiwać, że ludzie będą czytać w Twoich myślach, że odgadną Twoje potrzeby i pragnienia. Zacznij o nich mówić. Otwarcie. Powodzenia.

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny. Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.
A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne