Regeneracja błon śluzowych po chorobie – jak ją wspomagać?

Nawet jeśli od choroby minęło już kilka dni, może nawet tydzień czy prawie dwa, Twoje gardło i krtań, a także jamy nosa czy zatok mogą jeszcze odczuwać jej skutki. Choć wszystkie objawy infekcji ustąpiły, możesz nadal pokasływać, odczuwać podrażnienie, suchość gardła, także nosa. Jest to czas, w którym nabłonek dróg oddechowych musi się zregenerować. To niestety trwa, zwłaszcza jeśli męczył Cię uciążliwy kaszel lub katar nie pozwalał swobodnie oddychać. Możesz jednak nieco wspomóc swój organizm i zachodzące w nim procesy regeneracyjne.

Prawidłowy ich przebieg jest niezbędny, by błony śluzowe gardła i nosa mogły ponownie dobrze chronić drogi oddechowe przed wirusami i bakteriami, doprowadzać do płuc powietrze o odpowiednich parametrach i utrzymywać odpowiednią wilgotność także w krtani.

Co pomoże w regeneracji błon śluzowych po chorobie?

TROSKA O SIEBIE
Dbaj o siebie – zapewnij sobie odpowiednią ilość snu, odpoczynek, umiarkowaną aktywność fizyczną, rozluźniaj napięte ciało, rób to, co lubisz.

WODA
Nawadniaj organizm – regularnie popijaj (ciepłą, nie gorącą) wodę małymi porcjami w ciągu dnia.
Nawilżaj powietrze (za pomocą nawilżaczy powietrza).
Stosuj inhalacje i nebulizacje (głównie z solą wraz z kwasem hialuronowym).

POWIETRZE
Oddychaj nosem, gdy milczysz, gdy nie mówisz/nie śpiewasz.
Jeśli masz możliwość – spaceruj nad morzem, korzystaj z tężni solankowych (jeśli nie masz przeciwskazań medycznych), jaskiń solnych.

ELIMINOWANIE CZYNNIKÓW DRAŻNIĄCYCH
Unikaj czynników drażniących błony śluzowe: ostrych przypraw, gorących napojów, zimnych płynów, dymu papierosowego, smogu, klimatyzacji, wysokich temperatur w pomieszczeniach, w których śpisz, pracujesz, odpoczywasz oraz większych ilości kawy, herbaty.

ZAPOBIEGANIE PRZECIĄŻENIOM GŁOSU
Unikaj tego, co obciąża głos – przedłużające się rozmowy telefoniczne, rozmowy w hałaśliwych miejscach np. przy ruchliwych ulicach, w restauracji, na koncercie czy stadionie podczas meczu (także kibicowanie).
Po powrocie do normalnej aktywności głosowej zapewnij swojej krtani nieco dłuższe, ciche przerwy w ciągu dnia.

DIETA
Wzbogać dietę o produkty zawierające witamy A, D, E oraz zdrowe tłuszcze (np. olej lniany, ekologiczne masło klarowane, olej z awokado).

ŚRODKI DODATKOWE
Stosuj kisiel z siemienia lnianego, możesz też popijać normalny kisiel przygotowany w formie rozwodnionego napoju (zwróć uwagę na to, jak reaguje Twój żołądek, nie stosuj zwykłego kisielu w przypadku refluksu)
W razie potrzeby wspieraj się środkami dostępnymi w aptece bez recepty – wybierz preparaty zawierające porost islandzki, kwas hialuronowy, glicerynę, prawoślaz, olej sezamowy, aloes.

Jeśli objawy się nasilają lub nie ustępują

Jeśli w miarę upływu czasu uciążliwe objawy (kaszel, chrypka, odchrząkiwanie, suchość, wrażenia zalegania czegoś w gardle) nie ustępują albo nasilają się – koniecznie udaj się do lekarza. Mogą one również informować o innych chorobach organizmu (np. zaburzenia pracy tarczycy, refluks, chrapanie, zaburzenia poziomu glukozy).

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny. Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.
A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne

Moje socialmedia