Jak pomóc krtani, by nie stracić głosu, gdy pracujesz w klimatyzowanych pomieszczeniach

Znasz te objawy: chrypa, pokasływanie, ataki suchego kaszlu podrażnienie gardła, odchrząkiwanie, załamywanie się głosu, utrata siły głosu, szybsze męczenie się głosu, utrata głosu? To także skutki pracy głosem w klimatyzowanych pomieszczeniach (pamiętaj, objawy te mogą mieć także inne przyczyny).

Powietrze, którym oddychasz jest suche i dostaje się bezpośrednio do dróg oddechowych (podczas mówienia wdech odbywa się przez jamę ustną i częściowo przez nos, dlatego powietrze nie jest odpowiednio oczyszczone, ogrzane i nawilżone).

Powietrze o niskiej wilgotności przepływając przez nos, gardło i krtań wysusza i podrażnia błony śluzowe. To z kolei pociąga za sobą szereg różnych nieprzyjemnych objawów i powoduje dyskomfort podczas intensywnej pracy głosem.

Co możemy zrobić, by pomóc krtani funkcjonować w takich warunkach?

Rozsądnie korzystaj z klimatyzacji – w miarę możliwości unikaj dużych różnic temperatur, wychładzania pomieszczeń (optymalna zalecana temperatura to ok. 19-21 stopni) i zadbaj o czystość urządzeń chłodzących powietrze.

Nie wciągaj powietrza podczas wdechu – jeśli słyszysz swoje wdechy po zakończonym zdaniu, i dzieje się to często podczas mówienia, warto skontrolować ze specjalistą technikę oddychania. Wciąganie powietrza podczas wdechu to dodatkowy wysiłek i silniejszy prąd suchego powietrza, który wysusza i podrażnia gardło i krtań.

Gdy powietrze napływa do płuc bez napięcia, wdech przez usta jest cichy i mniej drażniący dla tkanek gardła i krtani.

Nawilżaj gardło i krtań

Od wewnątrz:

Nawadniaj organizm -popija wodę przez cały dzień małymi łykami, zwiększasz w ten sposób nie tylko ilość śliny w jamie ustnej, ale także dbasz o to, by błony śluzowe pokrywała cienka warstwa ochronnego, płynnego śluzu.

Unikaj dużych ilości kawy i herbaty, które mogą działać odwadniająco.

Zadbaj o dietę, która dostarczy witamin A, E, C oraz D. Witaminy te zapewniają dobry stan błon śluzowych gardła i krtani, eliminują suchość.

Zewnętrznie:

Jeśli to możliwe w miejscu, w którym pracujesz – stosuj nawilżacze powietrza, nawet niewielkie biurkowe, rozpylające delikatną mgiełkę.

Rośliny doniczkowe w otoczeniu pomagają zwiększyć wilgotność powietrza.

Gdy odpoczywasz ( w czasie przerw w pracy, podczas snu itp.) – używaj nawilżaczy powietrza, stosuj nebulizacje z solą fizjologiczną/i z kwasem hialuronowym, wdychaj parę wodną podczas prysznica, kąpieli

W razie potrzeby zastosuj dodatkowo środki nawilżające błony śluzowe gardła (spray lub tabletka do ssania (z porostem islandzkim, kwasem hialuronowym, prawoślazem).

W czasie przerw w pracy wychodź z pomieszczeń na zewnątrz, w miarę możliwości wietrz miejsce pracy, by zmieniać jakość powietrza (wietrzenie podnosi wilgotność), którym oddychasz podczas mówienia.

Opanuj prawidłową technikę, unikaj nadmiernego wysiłku głosowego  – prawidłowa technika wzmocni Twój głos, dzięki niej krtań lepiej radzi sobie w trudniejszych warunkach. Przerwy w mówieniu, unikanie mówienia w hałasie, przygotowanie głosu do wysiłku głosowego pomogą uniknąć głosowych problemów, gdy pracujesz w klimatyzowanych pomieszczeniach.

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny. Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.
A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne

Moje socialmedia