Czytelnia

Zapobiegaj wysuszeniu krtani

Pijemy wodę, by zapobiegać jej naturalnej utracie podczas oddychania, mówienia czy śpiewania. Ruch powietrza przechodzącego przez krtań może poważnie uszkodzić delikatne błony śluzowe – zwłaszcza gdy źle oddychamy (nie tylko w czasie emisji głosu, ale też w codziennym życiu, gdy nie mówimy) i zapominamy o nawadnianiu organizmu, by zabezpieczyć fałdy głosowe przed urazami podczas wibraci. Dlatego uzupełniamy płyny, popijając wodę w ciągu dnia, pijąc więcej, gdy intensywnie pracujemy głosem. Co jeszcze możemy zrobić?

Pij wodę, by chronić fałdy głosowe

Picie wody, gdy staje się nawykiem, przestaje zaprzątać nasze myśli. Dzieje się samo i stanowi podstawowe zabezpieczenie fałdów głosowych podczas mówienia i śpiewania. Jedyny wysiłek to ten, który wkładamy w wypracowanie tego zdrowego dla głosu (i nie tylko) nawyku. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: „Dlaczego piję wodę?, „Co zyskam pijąc wodę codziennie, w odpowiedniej ilości? oraz „Dlaczego nie piję wody, choć wiem, że moja krtań jej potrzebuje?”.

10 ćwiczeń (dla) głosu, które możesz wykonać w domu także z dziećmi

To łatwe ćwiczenia, które pomogą nam zachować ciągłość w pracy nad głosem, gdy nasze plany treningowe ulegają czasowym zmianom. Można je wykonywać z dziećmi lub innymi członkami rodziny, gdy chcecie się odprężyć, wprawić się w lepszy nastrój, dobrze wykorzystać chwile spędzane razem, ale także by poradzić sobie z niepokojem i wyciszyć się. Potraktujmy je jako zabawę, która uczy i pozwoli mięśniom pozostać w dobrej kondycji.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz