Czytelnia

Głos a praca online. Jak uniknąć problemów i co zrobić, by dobrze brzmieć?

Do grona osób, dla których praca zdalna była do tej pory czymś normalnym, dołączyła wielka grupa osób, które z dnia na dzień znalazły się w zupełnie nowej, nieznanej sytuacji. Po pierwszych tygodniach część z nich może odczuć już pierwsze zdrowotne problemy, także dotyczące krtani. Ponieważ używanie głosu w warunkach pracy online potrwa jeszcze przez jakiś czas, przygotowałam kilka podpowiedzi i wskazówek, jak sobie radzić, by przeżyć i nie stracić głosu. Wskażę także źródła zagrożeń dla krtani, które najczęściej powodują problemy. Dowiecie się także, na co zwrócić uwagę, by dobrze brzmieć podczas spotkań, rozmów czy lekcji online.

Rozluźnienie i rozgrzewka artykulatorów – trzy kombinacje ćwiczeń, które ekspresowo rozruszają mięśnie

Połączenie kilku ruchów w jednym ćwiczeniu pomoże Ci przygotować narządy artykulacyjne i rozgrzeje mięśnie twarzy w nieco krótszym czasie. Gdy masz dosłownie kilka chwil na przygotowanie się do rozpoczęcia wypowiedzi, wystąpienia lub potrzebujesz rozruszać nieco zastygłe mięśnie - wykonaj je i  przekonaj się, że to prostsze niż myślisz. Poczujesz, że słowa popłyną swobodniej, a wysiłek mięśni zmaleje. To trzy moje kombinacje ćwiczeń jako pomoc w nagłych sytuacjach :) Zapamiętaj nazwy kombinacji,a będziesz wiedzieć, jaki ruch wykonać. 1. Ziewająca krowa wytyka język Pierwsza kombinacja to wykonywanie kolejno, w dość energicznym tempie następujących ćwiczeń: ziewnięcie (tylko pierwszy etap, czyli opuszczenie żuchwy, uniesienie...

Skup się na czubku własnego nosa – ćwiczenie oddechowo - relaksacyjne, które pomoże Ci przygotować głos

Fizjologicznie oddychamy przez nos, gdy milczymy, odpoczywamy, śpimy i nic nie tamuje swobodnego przepływu powietrza przez drogi nosowe (katar, alergia, stany zapalne, krzywa przegroda nosowa). Taki oddech nie tylko oczyszcza i ogrzewa powietrze docierające do naszego ciała, ale też działa odprężająco. Za tym poczuciem luzu, swobody, rozluźnienia tęsknimy oraz częściej potrzebujemy w pędzącym oraz zmieniającym się ostatnio świecie.

Chciej używać siły swojego głosu

Przekonanie „Mam głos” to podstawa, która buduje wewnętrzną siłę naszego głosu. Uznanie, że mój głos jest w porządku, docenienie, że jest jedyny, wyjątkowy i nie jest tylko zlepkiem dźwięków wydobywających się z krtani, ale jest częścią mnie - stanowi o sile naszego głosu także w wymiarze fizycznym. Równie ważne jest pozwolenie sobie na używanie głosu, jego wszystkich możliwości i całego zakresu dźwięków. Zwłaszcza wtedy, gdy głos ma być wsparciem dla wypowiadanych słów.

Zacznij dzień z dobrym słowem

Słowa tworzą nasze życie. Są energią, która towarzyszy nam w ciągu dnia. Budzą albo powstrzymują naszą wewnętrzną siłę i pewność. Inspirują do działania albo sprawiają, że chowamy się w swojej twardej skorupie. Ty wybierasz słowa, które kierujesz do siebie. Choć często wynikają one również ze schematów wypracowanych w dzieciństwie, młodości, stają się nawykiem, z którym idziemy przez życie i który w różnych momentach zaczynamy odtwarzać. Wiedz, że możesz go zmienić. Zapisać nowy sposób postępowania.

Rozpocznij dzień ze światłem - poranna wizualizacja

Światło słoneczne jest nam potrzebne, by nasz naturalny zegar biologiczny mógł działać bez zakłóceń. Dlatego Ajurweda i badacze rytmów dobowych zalecają, byśmy po przebudzeniu odsłonili okna, wyszli na taras, balkon, do ogrodu czy poszli na krótki spacer. Poranna kąpiel w by promieniach słońca ma ogromną moc i pozytywnie wpływa na ciało i psychikę człowieka. W dni pochmurne, w okresie jesienno – zimowym najlepiej jak najwięcej czasu spędzać na zewnątrz lub w pobliżu okna.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz