Wokalistyka

Speech -Level Singing

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

W czasie spokojnej rozmowy nasze zewnętrzne mięśnie nie zakłócają pracy krtani, ponieważ nie dźwięk jest naszym głównym celem, lecz komunikacja. Tak więc krtań jest zrelaksowana. Takie położenie krtani nazywamy speech-level position (pozycją krtani na poziomie mówionym). Z takim też ułożeniem krtani powinno się śpiewać.

Gdy nauczymy się inicjować i utrzymywać dźwięk z zachowaniem takiego właśnie ułożenia krtani, będziemy mogli śpiewać tak lekko i łatwo, jak mówimy. Głos zabrzmi niezwykle naturalnie.</p> (Uwaga: speech- level singing nie oznacza, śpiewaj tak jak mówisz, chodzi o utrzymanie tej samej pozycji krtani, która ma miejsce w czasie mówienia).

„Śpiewaj z przepony!”, „Dźwięk do przodu!”, „Otwórz gardło!”, „Trzymaj język w dole!”. Brzmi znajomie? Żargon wielu nauczycieli śpiewu obfituje w tego rodzaju komunały!. W efekcie uczniowie, którzy nie kwestionują „wiedzy” swoich nauczycieli, przeciążają struny głosowe, aż do momentu, kiedy ich głosy się „wypalą”.Wielu nauczycieli nie chce zrozumieć, iż nie potrzeba myśleć o dwudziestu szczegółach, gdy zaczynamy śpiewać. Nie istotne jest czy śpiewamy muzykę operową, musicalową, jazz, pop czy rock.

Powinniśmy śpiewać techniką, która umożliwia zrelaksowanie się i skoncentrowanie na śpiewaniu. Technika, która umożliwia takie właśnie śpiewanie nazywa się speech-level singing. Umożliwia ona śpiewanie w taki sam komfortowy sposób, jak to ma miejsce w czasie mówienia. Nie ważne czy śpiewamy wysoko, czy nisko, głośno, czy cicho.Nie powinniśmy czuć żadnych zmian w naszym gardle. Dźwięk i słowa utworu mają brzmieć naturalnie dla słuchacza.

Twórca rewelacyjnej metody nauki śpiewu zwanej speech-level singing - SETH RIGGS zaczynał karierę w chórze chłopięcym w Washington National Cathedral śpiewając utwory Bacha i Haendla. Studiował też aktorstwo w słynnym Lee Strasberg Studio i in. Uczył się także tańca w najlepszych szkołach Nowego Yorku. Cały czas studiował naukę śpiewu. W Nowym Jorku spędził dziesięć lat występując na Broadwayu i w New York City Opera. Zaczął pomagać kolegom artystom w ich pracy nad głosem. To uświadomiło mu, że jego głównym powołaniem jest dydaktyka. Opracował nową rewolucyjną metodę nauki efektywnego wykorzystywania głosu i starał się do niej przekonać innych nauczycieli.

Niekonwencjonalna metoda nie wzbudziła jednak zainteresowania, a wręcz wrogość środowiska, co więcej Seth Riggs (www.sethriggs.com) został wydalony z National Association of Teachers of Singing, utracił pracę i kolegów. Odrzucony przez środowisko wyjechał do Los Angeles gdzie założył własną, najbardziej uniwersalną szkołę techniki śpiewu na świecie. Zaczął także szkolić i przygotowywać do nauki tej techniki innych nauczycieli.

Obecnie National Association of Teachers of Singing corocznie usilnie zabiega o współpracę Setha Riggsa jako wykładowcy na warsztatach SLS. Do grona jego stałych uczniów należeli bądź należą między innymi: Anne Bancroft. George Benson, Didi Bridgewater, Richard Chamberlain, Cher, Natalie Cole, Tony Curtis, Jane Fonda, Janet, La Toya i Michael Jackson, Al. Jarreau, Shirley MacLaine, Madonna, Lisa Minelli, Barbra Streisand, Stevie Wonder, Annie Lennox, David Gilmore (Pink Floyd), Bob Dylan, Ray Charles, Tina Turner, Jennifer Lopez, etc.

 

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz