Czytelnia

Trening relaksacyjny Jacobsona - dlaczego warto ćwiczyć?

Trening relaksacyjny Jacobsona - dlaczego warto ćwiczyć?
Stres to największy wróg – potrafi odebrać nam głos lub go bezpowrotnie zniszczyć. Napięcie w ciele, które kumuluje się w ciągu całego życia i z którym nie potrafimy sobie poradzić prowadzi do chorób krtani i niedyspozycji głosu. Im więcej ciężaru nosimy w ciele, tym trudniej o spokojny, głęboki oddech i dobre, zdrowe brzmienie. Z takim ładunkiem niełatwo jest wydobyć ze swojej krtani piękne, czyste i silne dźwięki. Trudno też o rozwijanie możliwości głosu, gdy głowa nie radzi sobie z myślami, a ciało pozostaje w napięciu.

Stres, który towarzyszy pracy głosem jest jednym z głównych czynników obciążających fałdy głosowe. Zmęczone, obarczone emocjami, napięciami zaczynają się buntować. Nie chcą już współpracować. Sygnalizują, że potrzebują odpoczynku, zwolnienia tempa i luzu. Dają Ci znać, że dyskomfort w ciele bardzo utrudnia im swobodną pracę. Czujesz to w gardle – boli, drapie, jest sucho, brakuje Ci tchu. Usztywnione ciało nie współgra z Twoim głosem, czego skutkiem jest cichy, słaby głos, którego wydobywanie boli i męczy.

Odpowiedzią jest umiejętność radzenia sobie z doświadczanym stresem i pojawiającymi się w związku z nim napięciami – wprowadzanie ciała w stan odprężenia.
Jedną z form jest trening relaksacyjny. Ćwiczenie lub grupa ćwiczeń, które nauczą Cię, jak samodzielnie osiągać stan relaksu i odczuć przyjemny brak napięć w ciele. To ten stan, który być może odczuwasz tylko chwilę po przebudzeniu lub zanim zaśniesz.

Niedługie, trwające od 15 do 30 minut ćwiczenia, wykonywane regularnie nie tylko pomogą Ci lepiej mówić czy śpiewać i czynić to bez większego wysiłku, ale także zmienią jakość Twojego życia. Nauczysz się, jak przeciwdziałać zmęczeniu (także krtani) i jak szybko zregenerować ciało i umysł.

Na kolejne wakacyjne dni, pozostałe jeszcze tygodnie proponujemy naukę treningu relaksacyjnego według Jacobsona.

Jacobson – lekarz, praktyk, naukowiec, pracownik laboratorium fizjologi klinicznej Uniwersytetu w Chicago oparł swoją metodę nie tylko na obserwacjach laboratoryjnych, ale także na obserwacji zachowań osób zdrowych i swoich pacjentów. Stworzył system ćwiczeń, które prowadzą do stanu relaksacji – braku skurczu mięśni. Łatwe do opanowania w stosunkowo niedługim czasie.

Jeśli odczuwasz napięcia w gardle, w okolicach żuchwy, bioder, brzucha, prawie nie oddychasz, męczysz się szybko, nie masz energii, boli Cię głowa, jesteś apatyczny, odczuwasz lęk, nie radzisz sobie z emocjami, miewasz bóle brzucha, biegunki, jesteś nerwowy – sprawdź, jak może Ci pomóc:

„Rozumowanie Jacobsona dotyczące dobroczynnego działania relaksu jest następujące: nadmierna aktywność nerwowa powoduje nadmierne napięcia różnych grup mięśniowych, zwłaszcza grup mięśni trzewnych, mięśni wewnątrz klatki piersiowej, tych, które pozostają poza naszą świadomą kontrolą. Ze stanami nadmiernej aktywności nerwowej i nadmiernymi napięciami mięśni związane są reakcje emocjonalne jak np. pobudliwość, złość, lęk, poirytowanie. Jeżeli zmniejszamy drogą ćwiczeń relaksacji napięcia mięśniowe, zmniejszamy tym samym nadmierną aktywność nerwową, a co za tym idzie i emocje towarzyszące czy będące wyrazem tej aktywności fizjologicznej organizmu. W ten sposób znajdujemy drogę do łagodzenia, przeciwdziałania, pozbywania się uczuć negatywnych”

S. Siek

Sprawdź, jak ćwiczyć.

Artykuł powstał w ramach cyklu "Wakacyjny luz w Easyvoice”- dzięki współpracy easyvoice.pl z marką Isla wykorzystamy wakacyjny czas na naukę radzenia sobie ze stresem i pozbywanie się napięć blokujących głos. Zapraszamy także na FB i Instagrama, po porcję praktycznej wiedzy, podpowiedzi, motywację i wskazówki do samodzielnych ćwiczeń. 

 

Wakacyjny luz w   EasyVoice

 

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.