Czytelnia

Uważność w życiu codziennym

Uważność w życiu codziennym
Uważna obecność, życie tu i teraz, doświadczanie chwili, obserwowanie odczuć ciała – bez oceniania, krytykowania. Rzadko kto zawraca sobie tym głowę. Tysiące innych spraw czeka na załatwienie właśnie dziś. Gdzie czas na to, by przyglądać się sobie? Skąd wiedzieć, jak to robić? I kiedy?

Praktyka uważności (mindfulness), to swoista medytacja, która wg C. Sweet, autorki „Dziennika uważności”:

- obniża poziom stresu w organizmie, wycisza, uspokaja,
- zmniejsza odczuwanie bólu,
- redukuje poziom niepokoju i depresji,
- wspomaga odporność organizmu,
- wyostrza nasze zmysły (jedzenie smakuje lepiej, muzyka lepiej brzmi),
-wywołuje poczucie szczęścia,
-zmienia nastawienie i pozytywnie wpływa na samopoczucie,
-pomaga w radzeniu sobie z uzależnieniami,
-poprawia pamięć, koncentrację, kondycję fizyczną,
-pomaga w zaakceptowaniu samego siebie,
-uczy nawiązywania lepszego kontaktu z samym sobą i innymi ludźmi.

Początek

Zacznij od ćwiczenia, które możesz wykonać tuż po przebudzeniu i zawsze wtedy, gdy możesz w spokoju skupić się na swoim wnętrzu.

Odczuwanie

Kieruj swoją uwagę na odczucia pojawiające się w ciele – stopniowo ucz się wsłuchiwania w nie, także poza tymi momentami, gdy odczuwasz ból (na ogół tylko wtedy zaczynamy obserwować, co się w nim dzieje). Wybierz miejsce, na którym skupisz swoja uwagę i bądź świadomy odczuć, jakie towarzyszą oddechowi. Nie musisz robić nic. Nie musisz myśleć o oddechu. Jesteś tyko obserwatorem.
Możesz powoli skanować swoje ciało, zaczynając od stóp, uzmysłowić sobie, jak odczuwasz ich położenie, ciężar oraz to, jak stykają się z podłożem. Następnie wędruj z obserwacją po kolejnych częściach ciała.

Być może odkryjesz, w jakich częściach Twojego ciała gromadzi się napięcie, dowiesz się, że w ciągu dnia wciągasz brzuch lub zaciskasz żuchwę. Może zauważysz, że się garbisz i gorzej oddychasz albo wychwycisz, że odchrząkujesz, bo w gardle ciągle gromadzi się śluz. Dotarcie do takich szczegółów jest wartościowym doświadczeniem, które możesz wykorzystać wtedy, gdy pracujesz głosem. Pogłębia kontakt z własnym ciałem i sprawia, że stajemy się wrażliwi na jego sygnały, ostrzegające przed wystąpieniem poważniejszych problemów.

Drugie ćwiczenie - możesz je wykonać zawsze i wszędzie.

Medytacja jednego oddechu (z książki „Oddech” G. Pawłowski)

Ćwicz zawsze i wszędzie

Nie wpisuj tych ćwiczeń na codzienną listę „to do”. Wykorzystaj chwile, które wydarzają się każdego dnia, by być w nich głębiej, przeżywać je bardziej, odczuwać. Być w nich obecnym, bez myśli uciekających już w stronę kolejnych punktów do odhaczenia, bez rozpamiętywania tego, co już było, minęło. „Celowo trwaj w codzienności” jak to określa J.Kabat-Zinn, autor książki „Życie, piękna katastrofa”

Obserwuj swoje ciało, doznania w nim,:

  • podczas porannej, wieczornej toalety
  • gdy bierzesz prysznic
  • gdy jesz śniadanie
  • gdy słuchasz radia/ muzyki
  • gdy oglądasz telewizję
  • podczas prowadzenia samochodu
  • gdy stoisz w kolejce do kasy w supermarkecie
  • podczas pracy
  • kiedy spacerujesz
  • gdy odpoczywasz
  • kiedy nie robisz nic
  • gdy wykonujesz prace w ogrodzie
  • gdy przytulasz dziecko
  • kiedy zwiedzasz nowe miejsca
  • gdy leżysz na plaży, kąpiesz się morzu
  • kiedy doświadczasz różnych emocji, a także przeżywasz trudne chwile
  • gdy płaczesz lub śmiejesz się głośno
  • podczas jazdy rowerem, na rolkach
  • gdy czytasz
  • podczas rozmowy z ludźmi
  • w czasie przytulania swojego czworonoga
  • podczas przygotowywania posiłków
  • gdy spotykasz się z przyjaciółmi/ ukochanymi
  • gdy ćwiczysz jogę lub praktykujesz inne ćwiczenia
  • gdy sprzątasz lub wykonujesz inne domowe obowiązki (pranie, prasowanie, opróżnianie zmywarki)
  • gdy się ubierasz
  • gdy śpiewasz, przemawiasz, występujesz
  • gdy ćwiczysz swój głos
  • gdy obserwujesz swoje myśli
  • kiedy zasypiasz.

 

 

Artykuł powstał w ramach cyklu "Wakacyjny luz w Easyvoice”- dzięki współpracy easyvoice.pl z marką Isla wykorzystamy wakacyjny czas na naukę radzenia sobie ze stresem i pozbywanie się napięć blokujących głos. Zapraszamy także na FB i Instagrama, po porcję praktycznej wiedzy, podpowiedzi, motywację i wskazówki do samodzielnych ćwiczeń. 

 

Wakacyjny luz w   EasyVoice

 

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.