Czytelnia

Martwe ciało (savasana)

Martwe ciało (savasana)
Jedno z najprostszych ćwiczeń, które wprowadza nas w stan odprężenia i wyciszenia. Potrzebujesz jedynie spokoju. Odłączenia się na kilka chwil od świata zewnętrznego, rozpraszaczy uwagi (telefon, tablet, hałas itp.) i zwrócenia się ku sobie.

Savasana to podstawowa pozycja relaksacyjna, pozycja całkowitego bezwładu. Możesz ją ćwiczyć w ciągu dnia, a także przed zaśnięciem i po przebudzeniu. Dobrze jest przykryć się kocem lub ubrać tak, by nie było Ci zimno.

W tej pozycji oddychaj spokojnie, odczuwaj swój oddech, ciało. Możesz skupiać swoją uwagę na poszczególnych jego częściach i z wydechem pozbywać się zgromadzonych tam napięć.

Ćwicz 10 -15 minut lub dłużej, jeśli masz ochotę. 

Zakończ bez pośpiechu, przeciągnij się, zegnij kończyny, przekręć się na bok, wstań lub zaśnij.

Możesz ćwiczyć także z odprężającą muzyką.


Martwe ciało przynosi odczucie głębokiego relaksu, wyciszenia umysłu. Pozwala skupić się swoim naturalnym rytmie oddechu, by móc do niego wrócić, gdy tego potrzebujemy (np. w sytuacji tremy). Możesz je wykonywać przed rozpoczęciem pracy głosem lub treningiem głosu, by pozbyć się napięć blokujących Twój głos.

L.Kulmatycki Joga Nidra. Sztuka relaksacji

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.