Czytelnia

Dlaczego relaks?

Dlaczego relaks?
Wielu z nas, jeśli nie wszyscy, podlegamy tempu czasów w jakich żyjemy. A żyjemy coraz szybciej i coraz bardziej intensywnie. Czasem po prostu zamiast żyć przebiegamy nasze życie. Tym bardziej warto się zatrzymać i wsłuchać się w siebie i we własne ciało. W takim  pędzie nietrudno o zagubienie siebie, własnych marzeń, wartości i pragnień. W takim biegu łatwo też zlekceważyć sygnały, jakie wysyła nam ciało; sygnały, które mówią, że coś jest nie tak.

 Tempo życia i jego skutki są ważnym, ale nie jedynym argumentem przemawiającym za relaksem. Chciałabym przytoczyć Ci jeszcze kilka, a Ty sam zdecyduj, czy Cię przekonują.

Istnieje wiele jest różnych form i sposobów osiągania stanu relaksu. Ich celem jest ogólnie mówiąc osiągnięcie odprężenia fizycznego i psychicznego. Dzięki takim, jak to określam, chwilom wytchnienia nasze ciało i umysł otrzymują czas na regenerację, czas na podładowanie akumulatorów.


Podstawowym oraz najbardziej i najszybciej zauważalnym skutkiem relaksu jest zwolnienie tempa naszego funkcjonowania. Oznacza to, że zmniejsza się aktywność układu nerwowego sympatycznego (odpowiada on za przyśpieszenie pracy narządów np. bicia serca, tempa oddechu; jego aktywność jest dominująca podczas stresu, stanów niebezpieczeństwa i zagrożenia życia, dużego wysiłku i w czasie przeżywania silnych emocji; mobilizuje organizm do walki), zaś zwiększa się aktywność układu parasympatycznego.

To właśnie układ parasympatyczny zwalnia pracę narządów; zmniejsza się wówczas przemiana materii, zwalnia i pogłębia się oddech, zużycie tlenu jest mniejsze, serce pracuje wolniej, napięcia mięśni ustępują, rozszerzają się niektóre naczynia krwionośne. Pod wpływem tych fizycznych zmian ustępują napięcia o charakterze psychicznym, stopniowo znika gonitwa myśli i presja, która swoje źródło ma także w nas samych.

Jeśli systematycznie praktykujemy wprowadzanie się w stan relaksu możemy zyskać o wiele więcej.

 

Regularnie i często wykonywane ćwiczenia/ treningi relaksacyjne:

  • zregenerują Twój organizm, zwłaszcza układ nerwowy nadwyrężony przez stres, choroby, przeżycia emocjonalne;
  • wspomogą Twoją rekonwalescencję;
  • spowodują wzrost odporności Twojego organizmu;
  • przyśpieszą regenerację Twojego ciała po zwiększonym wysiłku fizycznym;
  • wspomogą leczenie takich chorób jak nadciśnienie, astma, wrzody żołądka i dwunastnicy, migrena i niektóre choroby związane z niewydolnością krążenia, bóle kręgosłupa, bóle reumatyczne;
  • poprawią Twoje samopoczucie;
  • usprawnią Twoje życie psychiczne, poprawią Twoją pamięć, uwagę oraz Twoje procesy uczenia się;
  • doprowadzą do stabilizacji Twoich reakcji emocjonalnych;
  • złagodzą Twoje napięcia psychiczne; pomogą w walce z lękiem;
  • poprawią Twoją samoocenę i zwiększą akceptację siebie;
  • zwiększą Twoje zaufanie do siebie i własnych sił;
  • obudzą Twoją wiarę we własne możliwości;
  • nauczą Cię lepiej rozumieć siebie i innych;
  • usprawnią Twoje relacje z innymi;
  • niektóre z nich spowodują korzystne zmiany osobowości, możesz je więc wykorzystać jako pomoc w doskonaleniu własnej osobowości;
  • umożliwią Ci bardziej świadomy kontakt z samym sobą, z własnym wewnętrznym światem;
  • stworzą Ci możliwość lepszego poznania własnych emocji i doznań;
  • nauczą dystansu do siebie, dawnych przeżyć i urazów;
  • zwiększą Twoją świadomości ciała poprzez zwiększenie wrażliwości na bodźce (przede wszystkim wewnętrzne);
  • rozwiną Twoją wyobraźnię;
  • pomogą w odkryciu nowych sił i pokładów energii.


Dlatego właśnie relaks...Jego wszechstronne działanie powoduje, że najprostsze ćwiczenia relaksacji może stosować każdy z nas. W przypadku zaawansowanych treningów relaksacyjnych wskazana jest konsultacja z lekarzem (zwłaszcza w przypadku chorób o podłożu neurologicznym).

Do tego, by zacząć systematycznie wykonywać ćwiczenia relaksacyjne przekonało mnie zaledwie korzyści.

A Ciebie?

Jeśli się zdecydowałeś, to gratuluję i życzę wytrwałości. Relaksu, jak wszystkiego innego, trzeba się po prostu nauczyć. Wystarczy tylko chcieć. Zapewniam Cię, że warto. I pamiętaj- nie śpiesz się. Każdy osiąga stan relaksu w indywidualny sposób i w indywidualnym czasie. Powodzenia.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.