Czytelnia

Twój osobisty trening radości cz.1

Twój osobisty trening radości cz.1
Radości można nauczyć się, można opanować umiejętność jej wyrażania, choć właściwie nauka ta będzie powrotem do tego, co mamy w sobie, z czym przychodzimy na świat, a co niestety niektórym z nas udaje się zgubić, od czego udaje się odwrócić.

Rodzimy się z nią, ufnie obnażamy w bezzębnym człowieku, patrzymy oczami wielkimi jak spodki, bo każda chwila niesie niespodziankę.. Potem wyrzynają nam się zęby, bliźni kąsają i świat staje ością w gardle. Grymas wszystkowiedzy wypiera uśmiech, gorzko naśmiewamy się z niej, że to niby kiczowaty symbol naiwnych i głupich... A przecież, gdy stajemy się głusi na jej głos i ślepi na jej blask, nasze życie staje się mdłe, bezdźwięczne i zanurzone w mroku” (A.Charzanowska, Oda do radości, Charaktery 07.2010r.).

Co zatem zrobić, aby powrócić do źródła prawdziwej radości? Proponuję osobisty trening radości.

Po pierwsze - zidentyfikuj przeszkody.

Wśród niżej wymienionych czynników wybierz te, które blokują radość w Twoim życiu:

  • niewyrażone emocje, niewypowiedziane słowa, odczucia

  • negatywne nastawienie do życia, do innych ludzi

  • przekonania typu „nie mam prawa do radości”, „okazywania radości jest głupie/ bezsensowne”

  • postawy typu „na pewno się nie uda”

  • częste popadanie w zły nastrój, przygnębienie, wyszukiwanie sobie powodów do takiego samopoczucia

  • użalanie się nad sobą

  • narzekanie

  • brak akceptacji siebie

  • brak czasu dla siebie

  • życie w stresie, brak umiejętności radzenia sobie z nim

  • nieszanowanie potrzeb własnego ciała, lekceważenie jego sygnałów

  • oczekiwanie, że to, czego pragniemy przyjedzie z zewnątrz, spadnie z nieba zamiast pracy nad sobą i dążenia do realizacji celów, marzeń

  • brak pozytywnych i bliskich relacji z innymi

  • brak dystansu do siebie i świata

  • krytykowanie siebie

  • wygórowane ambicje w stosunku do siebie

  • nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i otoczenia

  • skłonność do stanów depresyjnych

  • angażowanie się w aktywności, które rodzą frustrację, niezadowolenie

  • nie dostrzeganie powodów do radości

Po drugie – zmień swoje myślenie

Otrzymujemy to, na czym skupiamy nasze myśli. To, jak myślimy wpływa na to, jak się czujemy. Jak o sobie myślisz? Czy dajesz sobie prawo do radości?

Zacznij myśleć o sobie jako o człowieku zadowolonym, szczęśliwym, spełnionym. Koncentruj się na uśmiechu, życzliwości, oczekuj najlepszego. Zmieniaj swoje myślenie na pozytywne szczególnie wtedy, gdy pojawiają się nieprzyjemne myśli. Zajmij wtedy swój umysł i ciało czymś, co bardzo lubisz robić. Małymi krokami, Twoje życie zacznie się zmieniać.

Po trzecie - zaplanuj działania i ćwicz radość

Skoro już wiesz jaka jest przyczyna, zacznij działać. Wyeliminuj i zmień to, co uniemożliwia doznawanie i wyrażanie radości. Zacznij codzienną praktykę radości.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.