Czytelnia

Jak kochać siebie?

Jak kochać siebie?
Jak wyraża się miłość do samego siebie? Pisałam w jednym z wcześniejszych artykułów, to pragnienie dla siebie tego, co najlepsze. Traktuj więc siebie jak najważniejszą w Twoim życiu osobę. Dla takiej osoby chcemy jak najlepiej, chcemy dać jej wszystko, czego jej potrzeba, wspieramy ją, przytulamy, obdarowujemy ciepłym słowem. Taka osoba czyni nas radosnym, uśmiechniętym. Dzięki niej życie jest piękniejsze i staje się bardziej kolorowe.

Nie jest to zadanie proste, bowiem o wiele łatwiej przychodzi nam nienawiść do siebie, krytykowanie czy obwinianie siebie, skupianie się na tym, co nam się nie udało, co nie wychodzi, czego nam brakuje. Jak zatem pomóc sobie w kochaniu siebie?

Jak być dobrym dla siebie?

  • uważaj na to, co o sobie myślisz, co o sobie i sobie mówisz – wyrażaj się pozytywnie, wspieraj siebie własnymi myślami i słowami

  • sprawiaj sobie przyjemności , miej czas na zabawę, rób coś miłego dla siebie

  • każdego dnia rób to, co działa na Ciebie odprężająco; zatrzymaj się kilka razy w ciągu dnia i oddychaj głębiej

  • kilka razy w tygodniu, a najlepiej choć raz dziennie, delektuj się tym, co zwykle robisz w pośpiechu – wypij spokojnie kawę, poczuj smak jedzonej kanapki, odczuj powiew wiatru na skórze podczas spaceru

  • rozwijaj swoje zdolności i pasje – śpiewaj, maluj, tańcz, aranżuj wnętrza, majsterkuj, graj, ucz się języków obcych, itp.

  • miej marzenia, określaj swoje cele życiowe, nagradzaj siebie za postępy w realizacji własnych celów

  • poprawiaj komfort swojego życia – dbaj o porządek, przedmioty, otoczenie, ubieraj się tak, by czuć się dobrze, karm swoje ciało tym, co mu służy, co dodaje Ci energii

  • zaspokajaj swoje potrzeby, otocz opieką nie tylko swoje ciało, ale i umysł i duszę

  • spędzaj czas z ludźmi, których lubisz, z którymi dobrze się czujesz, unikaj tych, którzy podcinają Ci skrzydła,

  • myśl o swoich mocnych stronach, zaufaj sobie, polegaj na sobie w każdej sytuacji

  • wymagaj od siebie – dbaj o to by lenistwo, lęk, zwlekanie lub inne czynniki nie przeszkadzały Ci w dążeniu do wyznaczonych celów, w byciu takim człowiekiem, jakim chcesz być, w prowadzeniu takiego życia, jakie chcesz prowadzić

  • bądź wdzięczny i okazuj wdzięczność

  • skup się na tym co masz, a nie na tym czego Ci brakuje

  • patrz przed siebie, nie za siebie – z przeszłości wyciągaj lekcje, żyj w chwili obecnej, z nadzieją spoglądaj w przyszłość

  • pozwól sobie na bycie sobą

  • kochaj swoje ciało, szanuj jego potrzeby i możliwości, dbaj o jego formę i atrakcyjność

  • przyjmuj komplementy z radością, przestań im zaprzeczać

  • wypowiadaj swoje opinie, poglądy

  • zamiast użalać się nad sobą, zrób dla siebie coś dobrego, zadbaj o siebie

  • sam doceniaj siebie, czekanie na aprobatę innych, to strata czasu i energii, źródło smutku i przygnębienia

  • zrezygnuj z tego, co stanowi dla Ciebie obciążenie, do czego czujesz się zobligowany

  • stosuj autosugestię, afirmacje, które wzmacniają poczucie własnej wartości

  • śpiewaj mantry, nuć ulubione melodie, twórz własne piosenki

  • ufaj swojej intuicji, wewnętrznemu głosowi, subtelnym sygnałom ciała, które pojawiają się wtedy, gdy musisz podjąć decyzję

Wyobraź sobie, co dzięki takim dobrym gestom wobec samego siebie może się stać i bądź dobry dla siebie.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.