Czytelnia

Rozwijaj się – ćwiczenia na każdy dzień

Rozwijaj się – ćwiczenia na każdy dzień
Zgodnie z filozofią kaizen (metoda małych kroków w osiąganiu celu i rozwoju) każda zmiana, nawet ta, która ma dobre założenia i prowadzić ma do czegoś dobrego, budzi w nas lęk. Zaczynamy zadawać sobie pytania, które blokują naszą kreatywność, pomysłowość; przerażamy się czekającym nas wyzwaniem.

Aby tego uniknąć i w każdej dziedzinie życia osiągać to, czego pragniemy, powinniśmy wykonywać małe kroki. W ten sposób oszukamy nasz mózg, który w obliczu zmiany uruchamia mechanizm „walki i ucieczki”. Skupiając się na małych, łatwo osiągalnych celach mózg przygotowuje pole do ich realizacji, a nasz opór i lęk przed zmianą słabną.

„Kiedy poprawiamy się odrobinę każdego dnia, po pewnym czasie zaczną pojawiać się duże zmiany. Kiedy codziennie poprawiasz metody przystosowania, po pewnym czasie osiągniesz znaczącą poprawę. Nie jutro, nie pojutrze, ale ostatecznie musisz uzyskać naprawdę istotne wyniki. Nie staraj się uzyskiwać dużej poprawy w szybki sposób, ale codziennie wyszukuj po jednej małej możliwości rozwoju. Tylko tak bowiem zachodzą zmiany, które pozostają na dobre”.

John Wodden, z książki "Filozofia kaizen" R.Maurer

Rozwój, zmiana nawyków, nabywanie nowych umiejętności np. wokalnych, aktorskich, praca nad głosem, korygowanie wad wymowy – to wszystko potrzebuje czasu i odpowiednich warunków. Dlatego też jestem zwolenniczką metody krok po kroku. Małych kroków. Gwałtowne ruchy i działania spinają nasze ciała i blokują umysły. Jeśli podzielimy duże zadanie na małe części, na etapy, o wiele łatwiej i szybciej osiągniemy to, czego chcemy. Zatem zamiast myśleć o tym, jak wielka zmiana nas czeka, pomyślmy raczej o tym, jaki pierwszy, mały krok lepiej wykonać.

Poniżej kilka ćwiczeń, które mają prowadzić do zmian, do realizowania siebie. Wybierz dla siebie to, co uznasz, że może Ci pomóc w rozwijaniu siebie.

Każdego dnia znajdź chwilę (np. podczas gotowania, stania w kolejce) obserwuj swoje myśli – jakie one są, wspierają cię czy nie. Jak oceniasz swoje zachowania, działania? Ile razy mówisz sobie „nie potrafię”, „nie uda się”, „jestem do niczego”, „to bez sensu”?. Jeśli pojawi się takie negatywne stwierdzenie wyłap je i zastąp pozytywną myślą. Bądź świadomy pojawiających się ocen. Dzięki temu możesz zacząć myśleć inaczej o sobie, swoich zdolnościach, itp.

Każdy dzień rozpoczynaj od jednego prostego zdania - pozytywnej afirmacji np. „Każdego dnia pod każdym względem wiedzie mi się coraz lepiej i lepiej”;

Jak najczęściej przed snem, przez minutę wyobrażaj sobie swój sukces – jeden mały krok w kierunku tego, do czego dążysz. Zobacz to oczami wyobraźni, odczuj na własnej skórze, że już się udało.

Każdego dnia wybierz jedną osobę, którą obdarujesz czymś, co nie kosztuje zbyt wiele – uśmiechem, dobrym słowem, a może kwiatem, kawałkiem czekolady lub podzielisz się śniadaniem.

Wybierz książkę, której dotąd nie miałeś czasu przeczytać. Noś ją ze sobą. Wykorzystaj każdą wolną chwilę pomiędzy codziennymi czynnościami (np. w pociągu, w autobusie, stojąc w kolejce) i przeczytaj choćby kilka zdań.

Prowadź pamiętnik, każdego dnia zapisz w nim choć jedno pozytywne wydarzenie z danego dnia – spotkanie, rozmowę, uśmiech, komplement, sukces na egzaminie, opanowanie kilku nowych słówek, zaśpiewanie czysto jednego dźwięku więcej itp.

Jeśli twierdzisz, że brakuje Ci czasu na ćwiczenia, uczenie się czegoś nowego – przez najbliższy tydzień ćwicz 5 -10 minut. Każdego tygodnia dodawaj kolejne 5 minut. Jeśli brakuje Ci cierpliwości do ćwiczeń, zacznij od 1 minuty przez najbliższy tydzień. Każdego dnia lub w każdym kolejnym tygodniu dodawaj kolejną minutę.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.