Zdrowy głos

Jak pomóc krtani zregenerować się po chorobie?

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sprawdź, jak możesz wspierać gardło i krtań w powrocie do formy. To proste działania, które pozwolą Ci bezpiecznie rozpocząć aktywność głosową po okresie chorowania.

Dbaj o higienę głosu bardziej niż dotychczas

Śpij więcej, odpoczywaj dłużej/częściej, relaksuj ciało, nawadniaj organizm, nawilżaj powietrze, wietrz pomieszczenia, stosuj oczyszczacz powietrza, utrzymuj niższe temperatury (w okresie grzewczym), unikaj klimatyzacji (w ciepłe miesiące), ogranicz kawę, herbatę, alkohol, unikaj dymu papierosowego, smogu.

Wspieraj się dobrymi myślami, pozytywną energią, otaczaj się tym, co sprawia, że czujesz się dobrze

Unikaj ludzi, sytuacji, które odbierają Ci siły, wyczerpują Twoje psychofizyczne zasoby.

Odżywiaj ciało

Karm się tym, co buduje siłę, dodaje energię, zadbaj o zbilansowaną dietę, dostarczaj z dietą witamin A, D i E.

Wspomagaj regenerację błon śluzowych stosując kisiel z siemienia lnianego

Jak go przygotować? 2-3 łyżki ziaren (można zmielić tuż przed przygotowaniem) zalej gorącą wodą. Przemieszaj kilka razy w ciągu „zaparzania”.Po około 2 godzinach siemię zagęści wodę, powstanie coś w rodzaju kisielu, który spożywamy (można odcedzić siemię, jeśli stosujemy całe ziarna).

Powróć do umiarkowanej aktywności fizycznej

Ćwiczenia dodadzą Ci energii, wyciszą, ukoją oraz wzmocnią mięśnie, pobudzą mechanizm oddechowy i wzmocnią wytrzymałość.

Pilnuj w jaki sposób mówisz w codziennym życiu, w codziennych sytuacjach

Opieraj głos na strumieniu powietrza płynącego z płuc, mów na optymalnej dla siebie wysokości głosu (nie wysoko i nie nisko), unikaj mówienia w hałasie, krzyku.

Gdy wracasz powoli do aktywności głosowej po poważnej infekcji dróg oddechowy/ zapaleniu krtani

Oszczędzaj głos, upewnij się, że emisja głosu nie jest bolesna, rozluźniaj ciało i usuwaj napięcia, gdy pojawia się ból, zmęczenie. Nie bój się zabrzmieć po dłuższej przerwie, zacznij powoli, słuchaj ciała, obserwuj i rób przerwy, jeśli mięśnie głosowe na początku szybciej się męczą.

Pomóż sobie

W razie potrzeby stosuj nawilżające krtań i gardło środki dostępne bez recepty w aptece.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz