Higiena głosu

W upalne dni otocz opieką swój głos

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Jest ciepło, gorąco, upalnie. To dopiero początek letnich temperatur, które cieszą, ale czasem dają się nam we znaki. Część z nas odczuwa ich negatywny wpływ na narząd głosu i komfort pracy głosem. Pamiętaj o kilku elementach, które pomogą Ci przetrwać trudniejszy czas. A głos otoczony troską na pewno doceni Twoje starania.

O co zadbać szczególnie w upalne dni, czego unikać, na co uważać?

Nawadniaj organizm

To oczywiste, przecież gdy temperatura rośnie, wzrasta nasze pragnienie. Jednak to, czym nawadniamy organizm ma znaczenie. Pij wodę, lekką ziołową herbatę (sprawdź, która nie powoduje u Ciebie efektu wysuszania błon śluzowych), samodzielnie robione wody smakowe (z dodatkiem owoców i warzyw). Zadbaj o temperaturę płynów – niech będą raczej letnie lub o temperaturze pokojowej. Jeśli pracujesz głosem uważaj na napoje schłodzone, z dodatkiem lodu. Rozgrzane ciało, rozgrzana pracą krtań nie lubi, gdy serwujesz jej takie różnice temperatur, co możesz odczuć w postaci problemów z fonacją, chrypy, zmatowienia głosu. Słodkie, gęste soki też nie będą dobrym rozwiązaniem ze względu na cukier, który może powodować zagęszczenie śluzu, w efekcie wywoła chrypę, konieczność odchrząkiwania. Zimne kefiry, jogurty pozostaw na czas, gdy odpoczywasz lub zrezygnuj z nich, jeśli po ich spożyciu pojawia się chrypka, kaszel, odchrząkiwanie lub odczuwasz większą ilość gęstego śluzu w gardle. Spożywaj także owoce i warzywa bogate w wodę → sprawdź

Odpoczywaj

Wysokie temperatury męczą ciało, wpływają także na nasze zdolności poznawcze, koncentrację, wydolność organizmu. Ciało i głos mogą potrzebować teraz dodatkowej porcji relaksu, ciszy. Taka pauza to ładowanie akumulatorów, które pozwala z zapasem energii przeżywać kolejne godziny upalnych dni i nie stracić głosu. Krótka drzemka to też dobry pomysł na regenrację.

Uważaj na suche powietrze

Suche powietrze, z którym teraz możesz stykać się częściej przebywając w klimatyzowanych pomieszczeniach, autach, salach, gdzie pracujesz może mocno osłabić wydolność Twojej krtani. Gdy takie powietrze dostaje się do dróg oddechowych podczas emitowania dźwięków, może mocno podrażnić tkanki gardła, powodować chrypę, atak suchego kaszlu, problemy z czystym brzmieniem. Głos może znaczenie szybciej się męczyć. Popijaj wodę małymi łykami, rób ciche przerwy na regenerację tkanek krtani, stosuj nawilżające gardło preparaty.

Zwróć uwagę na zmiany temperatury

Gwałtowne zmiany temperatury, z którymi styka się krtań to kolejny element, który może powodować głosowe problemy. Zimne, lodowate napoje, pyszne lody, różnice temperatur np. w pomieszczeniach klimatyzowanych i na zewnątrz to duży szok dla organizmu. Twoja krtań może nawet zastrajkować i odmówić dalszej współpracy. Zwróć uwagę na to, by nie wychładzać pomieszczeń, nie pij zimnych i lodowatych napojów przed i w przerwach pracy głosem.

Chroń gardło

Przyjemne, zimne powietrze płynące z wiatraka czy klimatyzacji w upalny dzień to ulga i przyjemność, ale jeśli strumień tego powietrza kieruje się przez dłuższy czas na okolice szyi, gardła musisz się liczyć z wychłodzeniem tej okolicy i problemami, jakie to za sobą pociąga. Nie są to tylko zmiany w brzmieniu głosu wynikające z różnic temperatury. U osób o bardziej wrażliwym narządzie (i przy dużym rozgrzaniu ciała, spoceniu się) wystąpić mogą infekcje i choroby gardła, które będą wpływać na emitowanie dźwięków. Efektem przewiania mogą być również ból szyi, napięcie mięśni szyi, karku, które mogą powodować przejściowe zaburzenia głosu, zaciskanie się gardła.

Śpij

Choć długie dni sprzyjają zmianom w planie dnia, wieczornym spotkaniom ze znajomymi, późnym koncertom, dbaj o to, by jak najczęściej spać tyle, ile potrzebuje Twoje ciało, pilnuj swojej codziennej rutyny, zachowuj swoje rytuały. Sen to oprócz wody jedno z najlepszych „lekarstw” dla krtani.

Ruszaj się

Umiarkowana aktywność fizyczna, na jaką pozwala Ci stan zdrowia i to, jak Twoje ciało znosi upały pomoże Ci zwiększyć poziom sił witalnych i odpocząć po intensywnej pracy głosem. Dostosuj, zmień godziny swoich treningów, by nie wypadały w najcieplejszych częściach dnia. Zrezygnuj z dużych wysiłków. Ruch ma wspierać, dodawać energii, odżywiać ciało.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz