Higiena głosu

Pij ciepłą wodę zimową porą

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Gdy za oknem robi się coraz chłodniej, możemy mieć trudności z dostarczaniem organizmowi odpowiedniej ilości wody, co nie jest dobre dla naszego głosu. Picie zimnego płynu nie jest najlepszym rozwiązaniem. Podobnie jak rezygnowanie z wody na rzecz herbaty, kolejnego kubka kawy czy kakao. Zimą po prostu niektórym lepiej smakuje nieco cieplejszy płyn.

Jeśli macie z nawodnieniem organizmu zimą problemy – spróbujcie wypijać ciepłą wodę. To ważne, bo suche powietrze, jego niska wilgotność w ogrzewanych pomieszczeniach, może wyrządzić krzywdę strunom głosowym, gdy nie zadbamy o nie w odpowiedni sposób.

Ajurweda zaleca picie ciepłej wody lub o temperaturze pokojowej, by wspomagać nasz organizm, usprawnić pracę narządów wewnętrznych, wspomóc wystawianą na wiele prób odporność.

Ciepła woda pobudza równie dobrze jak kolejna filiżanka kawy, dlatego można z niej zrezygnować i tym samym zapobiec odwadnianiu organizmu i błon śluzowych krtani.

Bez odpowiedniego nawodnienia organizmu, tkanki gardła, fałdów głosowych tracą odpowiednie nawilżenie, czego skutki boleśnie odczuwamy. Głos traci siłę, szybciej się męczy, obniża się jego wydolność, pojawia się chrypka, zmienia się brzmienie, a nawet może odmówić współpracy na dłużej.

Niech ciepła woda towarzyszy nam w te zimowe dni. Termosy, kubki termiczne pomogą przetrwać ten mroźny czas.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz