Kategoria

Emisja głosu

Emisja głosu to wydobywanie dźwięków i wysyłanie ich w świat. W tym miejscu piszę o tym, co jest związane z produkcją dźwięków i o wszystkim tym, co może na nią wpływać.

Praca nad głosem to zawsze ćwiczenia, ale również to, czego nie widać

Na pierwszy rzut oka nauka śpiewu, praca nad głosem mówionym kojarzą się z różnymi, w zależności od potrzeb i celu kształcenia, ćwiczeniami. Pracujemy nad siłą głosu, odpowiednim sposobem artykulacji, wzmacniamy sprawność mięśni, ćwiczymy wymowę, opracowujemy teksty, łamiemy języki, ćwiczymy frazy czy oddech. Uczymy się elementów, które zapewniają nam techniczną sprawność. I chociaż lekcje emisji głosu to nie terapia, mają one wiele pozytywnych skutków ubocznych.

Kiedy Twój głos brzmi najlepiej?

Kiedy głos brzmi najlepiej? Wcale nie wtedy, gdy w końcu opanujesz prawidłową technikę (choć ona jest niezbędna i wiele ułatwia). Ale wtedy, gdy oprócz niej, potrafisz stworzyć w ciele najlepsze warunki – gdy usuniesz przeszkody, pozbędziesz się blokad, poczujesz gotowość i gdy masz jasną intencję – wiesz po co mówisz lub dlaczego śpiewasz.

Ale najpierw odpocznij

Czy prawidłowa technika rozwiąże wszystkie Twoje problemy z głosem?
Rozwiąże na pewno te, które są spowodowane przez nieprawidłowy sposób emitowania dźwięku.
Niedyspozycje głosu mają jednak także inne przyczyny.

Najpierw ciało, potem sprzęt

Często pracujesz głosem online? I często doświadczasz bólu gardła, szybkiego zmęczenia głosu, dużego (większego) wysiłku podczas mówienia/śpiewania? Jedną z przyczyn jest postawa ciała, którą przyjmujemy ze względu na to, w jakich warunkach emitujemy dźwięki.

Napięcie w okolicy krtani – sprawdź, jak możesz sobie pomóc

Jeden z najczęściej pojawiających się problemów, który bywa przyczyną szybkiego męczenia się krtani, przeforsowania głosu, trudności wokalnych czy chorób narządu głosowego. Zbyt duże napięcie w krtani i w jej okolicy, które negatywnie wpływa na pracę mięśni krtaniowych i fałdy głosowe.

„Ekspresowy” sposób na lepsze brzmienie

Ekspresowy sposób na lepsze brzmienie to nie jest magiczna sztuczka ani niezawodny sposób na super głos. To chwilowe działania, które usuną przeszkody na drodze przepływającego dźwięku. Wykonując te „triki” możesz zauważyć, jakie obszary w Twoim ciele wymagają wsparcia, możesz też włączyć te ćwiczenia do swojej codziennej głosowej praktyki.

Codzienne wsparcie dla głosu

Zamiast wielkich planów, ogromnych kroków, list postanowień – jak co roku zachęcam do małych zmian, które staną się nowymi nawykami i wzmocnią Twój głos.

Oddychaj do dna (płuc)

Gdy masz problem ze swobodnym, głębszym oddechem. Gdy oddychasz „ratunkowo” łapiąc porcje powietrza i odczuwasz zadyszkę podczas mówienia, śpiewania. Gdy oddechowi towarzyszy chowanie głowy w ramionach, napinanie mięśni szyi, obręczy barkowej i górnej części klatki piersiowej – wypróbuj ten trik – oddychaj do dna (płuc).

Wędzidełko języka wpływa (nie tylko) na mowę, śpiew i głos

Fałd błony śluzowej, którą dostrzeżesz unosząc język przy opuszczonej żuchwie to jedna z najważniejszych struktur nie tylko w aparacie żucia i mowy, ale w całym organizmie mówcy, wokalisty i każdego człowieka. Nieprawidłowa budowa wędzidełka języka wpływa negatywnie nie tylko na artykulację, przyczynia się do powstawania wad wymowy, ale również upośledza funkcjonowanie krtani i obniża komfort emitowania dźwięków.

Złe nawyki w mowie mogą utrudniać śpiewanie

Sposób, w jaki mówimy przekłada się na to, jak śpiewamy. Warto uświadomić sobie, że nasze nieprawidłowe nawyki głosowe oraz to, jak wykorzystujemy głos w ciągu dnia i pracujemy krtanią podczas mówienia mogą wpływać na pojawienie się trudności podczas śpiewania i ograniczać możliwości głosu.

Wykorzystaj „triki”, dzięki którym zabrzmisz lepiej

Kiedy nie ma czasu na techniczne szlifowanie umiejętności, bo termin wystąpienia, koncertu czy próby tuż tuż, kiedy sytuacja sprawia, że czujesz się niepewnie lub potrzebujesz szybko działających metod, wykorzystaj kilka trików – działań, które wspierają ciało i umysł w wydobywaniu dźwięków.

Wędzidełka policzkowe i ich wpływ na mowę, śpiew i żucie

Wędzidełka policzkowe to kolejne, niewielkie struktury w naszym ciele, o których istnieniu często nie wiemy. A jednak wpływają na to, w jakich warunkach przebiegają wszystkie czynności zachodzące w jamie ustnej, w tym również mowa i śpiew.

Napięcie w krtani – skąd się bierze?

Napięcie w okolicy krtani to napięcie dotyczące mięśni wewnętrznych i zewnętrznych krtani. Wpływa na to, jak wykonują one swoją pracę i decyduje o jakości głosu. Aby wydobywać dźwięki na luzie, potrzebujemy rozluźnienia krtani i mięśni, które znajdują się w jej najbliższym sąsiedztwie.

Wędzidełka w jamie ustnej – jak wpływają na artykulację, mowę i śpiew.

Choć to wędzidełko języka jest obecnie na ustach niemal wszystkich logopedów, ortodontów czy fizjoterapeutów (i bardzo dobrze, bo temat ważny i przez lata zaniedbywany), warto wiedzieć, że nie tylko ono może wpłynąć na mowę, wymowę i śpiew. W jamie ustnej znajdują się bowiem jeszcze inne, także ważne dla artykulacji, mowy i śpiewu wędzidełka. Choć to niewielkie części współtworzące jamę ustną, mają ogromny wpływ na warunki, w jakich powstają dźwięki.

Specjaliści, którzy zatroszczą się o Twój głos

Głos to nie jest coś, co łatwo zamknąć w jednej szufladce. Łączy w sobie różne sfery naszego życia, różne elementy i zagadnienia. Dlatego też troska o głos, jego leczenie w przypadku problemów wymagają wielowymiarowego podejścia i współpracy różnych specjalistów. Kto pomoże Ci zatroszczyć się o dobrą kondycję Twojego głosu?

Nie na resztkach powietrza

Abyśmy mogli mówić i śpiewać potrzebujemy powietrza. O ile w sytuacjach codziennych rozmów tego powietrza na ogół nie brakuje, to często podczas publicznych wystąpień, gdy głos musi nieść się inaczej, dalej i brzmieć silniej, powietrza jakby nie wystarczało. Zamiast mieć wrażenie, że dźwięk płynie wraz z wydechem, pojawia się walka o kolejny dźwięk czy ostatnie słowa zdania. Walka ta ma miejsce, gdy występują dysfunkcje oddechowe i/lub mamy trudności z prawidłowym wykorzystaniem powietrza podczas mówienia czy śpiewania, kiedy fonujemy na tzw. resztkach powietrza.

Ćwicz swój głos w łazience

Dorosłym nie brakuje obowiązków. Nasze plany dnia bywają i tak już mocno przeciążone. I jak w tym wszystkim znaleźć czas na ćwiczenia? Kiedy nie możesz znaleźć nawet kwadransa w ciągu dnia – ćwicz zawsze, kiedy myjesz ręce albo podczas porannej i wieczornej toalety. Taką podpowiedź usłyszysz niemal zawsze podczas spotkań ze mną. Bo tam, gdzie są trudności istnieją też możliwości.

Monotonny głos

Nudne, męczące, odbierające chęć słuchania. Tak odbieramy głosy, które brzmią monotonnie. Postrzegamy jej jako trudne w odbiorze, niezachęcające do kontaktu i relacji. To nie tylko głosy, które trzymają się cały czas małego zakresu dźwięków, ale także te, w których nie czujemy energii, chęci komunikacji z drugim człowiekiem. Nie ma w nich życia i brzmią zawsze tak samo bez względu na to, o czym się mówi.

Skąd się bierze siła w głosie?

Silny głos wiele ułatwia. Lepiej nas słychać, stajemy się dzięki niemu widoczni, wyróżniamy się w tłumie. Dodaje pewności siebie, ułatwia komunikację i jest przyjemniejszy w odbiorze niż głos, który ledwo słychać. Jest także bardziej wytrzymały i odporny. Skąd się bierze siła w naszym głosie? Czy decydują o tym tylko czynniki fizyczne, anatomiczne i umiejętności techniczne? I czy tylko głośny głos to silny głos?

Dźwięki prymarne – poznaj je, by lepiej brzmieć

Dźwięki prymarne to dźwięki prymitywne, pierwotne. Tym terminem określa się również dźwięki, które pojawiają się najwcześniej w rozwoju naszej mowy i głosu. I choć z wiekiem nabywamy nowe umiejętności w tym zakresie, te dźwięki nie znikają z naszego repertuaru. Jednak zdecydowanie rzadziej pozwalamy im wybrzmieć, częściej się ich wstydzimy, blokujemy je, a wraz z nim ogromny potencjał, który jest w naszym głosie.

Jak wygląda Twój trójkąt oddechowy?

Prawidłowy oddech fizjologiczny jest oddechem, który stanowi dobrą bazę do emitowania dźwięków. To nie takie łatwe zostawić swoje codzienne ruchy oddechowe i zmienić je magicznym przyciskiem na takie, których potrzebujemy, by tworzyć głos bez wysiłku.

Puść głos

Emisja głosu to tworzenie, wydobywanie dźwięku. Obejmuje oddychanie, fonacja (tworzenie dźwięku w krtani), rezonans (wzmacnianie dźwięku, tworzenie barwy) i artykulację (formowanie dźwięków mowy).
Inne znaczenie słowa emitować to (wy)puszczanie. Co to dla nas znaczy?

Dlaczego ćwiczenia głosu powodują ból?

Zacznijmy od tego, że prawidłowo wykonane ćwiczenie, nie powoduje bólu, wysiłku, dyskomfortu. Jednak zdarzają się sytuacje, w których po zakończonym treningu mogą pojawić się nieprzyjemne odczucia w okolicy gardła i krtani. Możemy także czuć zmęczenie. Skąd się one biorą? Przyjrzyjmy się potencjalnym przyczynom tego stanu.

Przepony w ciele ważne dla głosu-cz.4- przepona miednicy

Kolejna z przepon w naszym ciele, którą możemy uznać za istotną dla naszego głosu, dla procesu tworzenia dźwięków to przepona miednicy. Coraz bardziej popularna w ostatnich latach ze względu na problemy związane z mięśniami, które znajdują się w obrębie miednicy i krocza. Choć możemy je kojarzyć tylko z problemami kobiet, to mięśnie te mają również mężczyźni i oni również doświadczają trudności wynikających z ich osłabienia.

Przepony w ciele ważne dla głosu-cz.3- przepona oddechowa

Przepona oddechowa – to o niej myślimy, kiedy mówimy o oddychaniu i głosie. To ona pojawia się w stwierdzeniach „podeprzyj dźwięk”, „śpiewaj z przepony”. Bywa powodem nieporozumień, które prowadzą do błędów oddechowych wpływających nie tylko na jakość głosu, ale i życia. Poznaj ją bliżej i zrozum jej działanie, by przestać przeszkadzać swojemu głosowi.

Przepony w ciele ważne dla głosu cz.1

Gdy mówimy o przeponie, nasza uwaga automatycznie kieruje się na jeden z większych mięśni oddechowych w naszym ciele – przeponę. Oddziela ona jamę klatki piersiowej od jamy brzucha. Ale warto wiedzieć, że przepon w ciele mamy więcej niż ta, oddechowa. I są też inne, które istotne są dla nas z punktu widzenia mowy i śpiewu.

Rozluźniaj język, by lepiej i swobodniej brzmieć

Język to narząd artykulacyjny – jego ruchy modyfikują ton wytwarzany w krtani, dzięki czemu fala dźwiękowa przybiera postać dźwięku mowy. Nie działa sam, bo potrzebuje pomocy także innych narządów artykulacyjnych. Bierze udział nie tylko w produkcji głosek. Ma ogromny wpływ na to, jak uformowany jest trakt głosowy, a co za tym idzie jaka będzie jakość i barwa naszego głosu.

Technika na bazie fizjologii

Emisja głosu to nie jest tajemna sztuka dla wybranych. Choć przez lata uważano, że jest to wiedza zarezerwowana dla artystów, którzy słowem i dźwiękiem pracują. Dzięki rozwojowi nauki wiemy o niej coraz więcej. Znacznie poszerzył się też krąg osób, które głosem pracują – niekoniecznie na scenie i które dostrzegają, że dobrze było by mówić czy śpiewać nie tylko lepiej, przyjemniej, ale też bez większego wysiłku i odczuwanego pod koniec dnia bólu.

Jak wytrwać w ćwiczeniach głosu, gdy kończy się motywacja?

Nie potrzebujesz motywacji, by ćwiczyć głos. Motywacja pomaga Ci zacząć, ale wyczerpuje się bardzo szybko albo bywa kapryśna – raz jest, raz jej nie ma. Jednego dnia mamy więcej ochoty, by rozwijać swój głos, innym razem jest to na końcu naszej listy z planem dnia i najłatwiej z tego punktu zrezygnować.

Rozwój głosu to proces

Praca nad głosem to nie tylko jazda autostradą. Czasem musisz wjechać na małą wiejską drogę, czasem utkniesz w jakimś korku, nawet zawrócisz czy zrobisz przystanek, ale ważne, że w swoim tempie poruszasz się w kierunku celu.

Zacznij od ciała, gdy Twój głos nie chce brzmieć

Gdy nadchodzi dzień, kiedy głos nie chce brzmieć – a zdarza się to amatorom i zawodowym mówcom czy wokalistom, możemy ratować się ćwiczeniami, które wesprą naszą krtań, uruchomią rezonatory, poprawią warunki w trakcie głosowym (znajdziecie je również na easyvoice.pl), ale czasem i to nie wystarczy, by wrócić do swojego najlepszego brzmienia. Zablokowane ciało jest też poważną przeszkodą, z którą zmagamy się także na początku pracy nad głosem i która lubi powracać w postaci problemów z głosem.
Można wtedy próbować porozmawiać ze sobą, poszukać przyczyn blokady w głowie. Można też zacząć od ciała i do tego zachęcam, bo to czasem jedyny sposób, by odblokować i umysł i głos.

Jak ćwiczyć głos podczas wakacyjnych podróży?

Ostatnio zachęcałam między innymi do ćwiczeń podczas wakacji, dziś trochę podpowiedzi w tym temacie.
Czy w ogóle ćwiczyć? Uważam, że warto. I nie muszą to być ćwiczenia, które będą pełnym treningiem czy godzinnymi ćwiczeniami.

Zęby a głos cz. 2 – zęby mądrości a głos i komfort pracy (nad) głosem

Zdrowe zęby, dobry zgryz są podstawą prawidłowego funkcjonowania narządu żucia i mowy. Jednak istnieją czynniki, które powodują, że ten niemal idealny stan może zostać zaburzony. Dzieje się tak, gdy tracimy zęby (o czym była mowa w pierwszej części artykułu) albo gdy w jamie ustnej pojawiają się zęby, które w zasadzie nie są nam szczególnie potrzebne. Jeśli już są – pomogą rozdrabniać pokarmi, ale i bez nich dobrze sobie radzimy.

Jak ćwiczyć głos, gdy brakuje czasu na trening?

Odpowiedź jest zadziwiająco prosta – wykorzystuj sytuacje, chwile, okazje, by wzmacniać swój głos różnymi działaniami czy konkretnymi ćwiczeniami.
Ćwiczenia głosu to nie tylko lekcja śpiewu, trening w gabinecie logopedy czy regularna praca z trenerem głosu. To także krótkie działania, łatwe ćwiczenia, które możemy wykonać bez większego przygotowania, bez tworzenia specjalnych okoliczności, szukania miejsca i czasu. To także spontaniczna aktywność wokalna, gdy serce rwie się do śpiewu albo krzyczy z radości.

Po co nam ćwiczenia oddechowe?

Oddychanie jest nie tylko jednym z elementów tworzenia głosu, mówienia i śpiewania. Oddech najpierw zapewnia nam życie. Ale też daj spokój, poczucie kontroli, pomaga oswoić lęk czy stres. Towarzyszy nam w sposób szczególny w wielu ważnych momentach. Pokazuje – nie tylko nam – jak się czujemy, co przeżywamy. Jest paliwem dla głosu. Bez niego fałdy głosowe nie byłyby w stanie same wytworzyć dźwięku. Gdy zawodzi, słyszymy to od razu w jakości dźwięku. Ale też nie każdy problem głosowy wynika z zaburzeń czy drobnych nieprawidłowości oddychania. Często przyczyna leży w innym elemencie głosowej układanki.

Gdy dbasz o głos, to normalne, gdy czasem…

Choć warto dbać o swój głos najlepiej jak się da ( do czego będę Was zawsze zachęcać) to trzeba też zaakceptować fakt, że są momenty, kiedy nie chce nam się tego robić. Są dni, kiedy robimy niewiele albo całkowicie odpuszczamy. I to jest normalne.

Czy korek to samo zło? Czy ćwiczenia z korkiem szkodzą zamiast pomagać?

Czy korek to samo zło? Czy jego stosowanie tylko szkodzi? Dlaczego niektórzy cały czas namawiają na ćwiczenia z użyciem korka, a inni stanowczo je odradzają? I po co właściwie ćwiczyć z korkiem w ustach? Ćwiczenia z korkiem, kiedyś bardzo popularne, w ostatnich latach nie cieszą się jednak dobrą opinią. Wśród logopedów, trenerów, nauczycieli zdania są podzielone. Chcę Wam przedstawić kilka faktów, moją opinię na ten temat i może trochę odczarować pracę z korkiem.

Pokochaj niepowtarzalność swojego głosu

Nasz głos to wyjątkowy instrument. Mamy go zawsze ze sobą i nie możemy w dowolnej chwili odciąć go od tego wszystkiego, z czym się stykamy. Ale też pozwala na wyrażenie siebie w najlepszy sposób i kreowanie dźwięków, które czujemy całym sobą.

Jak parafunkcje narządu żucia wpływają na głos?

Czy często i długo żujesz gumę? Albo zdarza Ci się w stresujących czy nudnych momentach zaciskać zęby, nagryzać wargi lub obgryzać paznokcie? Może budzisz się rano z bólem głowy a poruszanie żuchwą jest bolesne lub niekomfortowe? Być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, że jest to wynik nocnego zgrzytania zębami. Jeśli tak się dzieje, musisz liczyć się z tym, że te nieświadome zachowania generują napięcia, które wpływają na pracę aparatu głosowego i kondycję Twojej krtani.

Pozycja spoczynkowa żuchwy

O ile spoczynkowa pozycja języka staje się powoli gwiazdą nie tylko w logopedycznym i ortodontycznym świecie (przywoływana jest coraz częściej w kontekście estetycznym, jako element poprawiający wygląd twarzy), to spoczynkowe ułożenie żuchwy nadal pozostaje w cieniu. Choć za sprawą problemów związanych z funkcjonowaniem stawów skroniowo-żuchwowych i na nią coraz częściej pada światło.

Czynności prymarne a artykulacja i tworzenie dźwięku

Czynności czy funkcje prymarne to aktywności w obszarze ustno-twarzowym, które poprzedzają rozwój mowy i artykulacji. Do czynności tych należą między innymi: oddychanie, gryzienie, żucie, połykanie, mimika twarzy, wyrażanie uczuć, a także ziewanie, czkawka, kasłanie i chrapanie. Ich podwaliny kształtują się już w okresie życia płodowego. Na bazie tych funkcji rozwija się mowa i jest określana ona jako czynność wtórna, sekundarna.

Zimowe otulenie głosu

Nadeszła piękna, mroźna zima, ze śniegiem i lodem. Bywa jednak, że jest mniej przyjazna i pokazuje swoje szarobure oblicze. Z brakiem słońca, pluchą i nieprzyjemną, zimną wilgocią. Taka aura nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie. Są wśród nas i tacy, którzy całą zimę najchętniej by przespali. Jak sobie pomóc? Jak wspierać głos, gdy nasze dobre samopoczucie słabnie i odbija się to na naszym głosie?

Piękny i silny głos dla początkujących

Piękno i siła głosu nie biorą się z samych ćwiczeń. Są one potrzebne, są niezbędne, ale bez połączenia głosu z naszymi myślami, przekonaniami w głowie trudno dotrzeć do tych najlepszych dźwięków, które kryją się w naszych sercach i ciałach. Zbyt wiele przeszkód stawiamy sobie już na samym początku. Już wtedy odbieramy sobie siłę myśląc o sobie gorzej i porównując swoje możliwości z głosami innych. Nie tędy droga. Zacznij najpierw od siebie. Usuń przeszkody. Od środka. By całe piękno w Tobie, mogło rozbłysnąć w głosie.

Twój głos się starzeje, tak jak Ty

Zmiany zachodzące w organizmie, związane ze starzeniem się ciała i umysłu, nie pozostają bez wpływu na narząd głosowy. Z każdym kolejnym rokiem życia i on przechodzi przeobrażenia, które mogą negatywnie wpływać na jakość dźwięków. Gdy mamy lat -naście, potem -ści starość wydaje się czymś tak bardzo odległym. Jednak nie ma od niej ucieczki. Nasz głos starzeje się z każdym rokiem, tak jak starzeje się ciało. Dobra wiadomość jest jednak taka, że poprzez ćwiczenia i przestrzeganie zasad higieny możemy ten proces osłabić, dzięki czemu narząd głosu będzie w dobrej formie przez całe życie.

Co możesz zrobić teraz, by uniknąć powakacyjnych problemów z głosem?

Jak co roku duża część osób pracujących głosem powraca do szkół, przedszkoli, chwilę później na uczelnie do codziennej wielogodzinnej i intensywnej aktywności głosowej.
Oznacza to powrót do miejsc, które nie zawsze sprzyjają prawidłowej pracy krtani. Zła jakość powietrza (zanieczyszczenie, zapylenie, klimatyzacja, ogrzewanie), niekorzystne warunki akustyczne, hałas, brak aparatury nagłaśniającej w połączeniu ze zmęczeniem i stresem w pierwszych dniach pracy często kończy się problemami z głosem. Dla niektórych dwa-trzy wrześniowe tygodnie bywają naprawdę trudne.

Jak ćwiczyć głos w upalne dni?

To normalne, że w takie dni możesz nie mieć siły na trening. To normalne, że może Ci się po prostu nie chcieć albo ciało potrzebuje odpoczynku, zwolnienia. Wówczas trzeba odpuścić. Zawsze jednak namawiam – spróbuj. Zrób jedno łatwe ćwiczenie, kolejne i sprawdź, jak się ma Twoje ciało i Twój głos. Jeśli pozwolą Ci działać – ćwicz. Choćby tylko przez chwilę. A jeśli czujesz, widzisz i słyszysz, że to nie jest dobry pomysł, najlepsze co możesz zrobić dla swojego głosu i dla siebie to odpocząć.

Używaj strun głosowych, by nie stracić głosu

Nasze głosy, podobnie jak potrzeba komunikacji, codziennych rozmów różnią się. Są tacy, którzy potrafią przegadać cały dzień i tacy, którzy w ciągu dnia prawie nie mówią, gdy nie muszą.
Czy to dobrze czy źle?

Intencja, czyli osiągnąć dźwiękowy zamiar

Intencja to nasz zamiar, cel, motyw działania i w efekcie myśl uruchamiająca kolejne elementy emisyjnego łańcucha. Bo kiedy wiem, w jakim celu otwieram usta, by wydobyć dźwięk cały proces zachodzi bez większych problemów. Jeśli mój głos ma dać pocieszenie, zabrzmi inaczej niż wtedy, gdy motywuje mnie złość. I nie tylko barwa głosu będzie efektem tego, jaka jest intencja, ale optymalny i zdrowy przebieg emitowania dźwięków, z najlepszym możliwym efektem.

To nie jest normalne gdy…, czyli słuchaj swojego głosu

To nie jest normalne, gdy mówienie, śpiewanie boli, gdy głos męczy się i słabnie, kiedy wydobywamy dźwięki. Ten wspaniały instrument potrafi dzielnie znieść duży wysiłek, na jaki narażony jest każdego dnia gdy pracujemy głosem, występujemy, ćwiczymy czy intensywnie go kształcimy.

Sprawdź swój głos po ćwiczeniach

Twoje ciało podpowiada Ci, kiedy źle używasz głosu.
Ból, drapanie w gardle, kaszel, zwiększona ilość śluzu, konieczność odchrząkiwania, zmęczenie krtani po wykonaniu ćwiczeń jest sygnałem, że ćwiczenie wykonujesz nieprawidłowo.

Całe ciało mówi, śpiewa i wyraża

Nie sprowadzajmy emitowania dźwięków tylko do poziomu krtani. Dźwięk ma swoje źródło głęboko w ciele. Gdy jego początek lokujemy na etapie pracy fałdów głosowych odbieramy mu siłę i moc płynącą prosto z trzewi.

Skup się, gdy ćwiczysz głos

Co zrobić, by nie tracić czasu przeznaczonego na trening głosu? Jak to zrobić, by wykorzystać go maksymalnie? Kilka oczywistych podpowiedzi czasem pomoże nam lepiej wykorzystać te cenne minuty w naszym planie dnia.

Powiedz „NIE” głosem z trzewi

Powiedz „nie’ rzeczom, sprawom, osobom, które Cię męczą sprawiają, że czujesz się gorsza/gorszy, odbierają Ci siłę. Powiedz nie tym, którzy sprawiają, że jesteś słaby/słaba, którzy Cię krzywdzą i gaszą iskry w Twoich oczach. Powiedz „nie”, by sobie powiedzieć „TAK”.
I powiedz „NIE” głosem prosto z trzewi.

Wzmocnij mięśnie szyi, by odciążyć krtań

Ile razy w naszym życiu pojawia się ból głowy wynikający z przeciążenia szyjnego odcinka kręgosłupa? Często tego nie wiemy, bo nie wiążemy pojawiających się dolegliwości z napięciami w tej okolicy. Podobnie nie mamy świadomości, jak wiele niedyspozycji krtani, problemów z czystym wydobywaniem dźwięków, dolegliwości bólowych ze strony gardła czy szybkie męczenie się krtani jest skutkiem obciążeń okolicy szyi, karku i ramion.

Rozluźnij szczęki, by lepiej brzmieć

Dla zdrowia swojej krtani i by móc wydobywać dźwięki bez bólu, wysiłku i ograniczeń w głosie dbaj o pozycję głowy, żuchwy i ułożenie zębów. Takie niepozorne działanie może zmienić Twój głos.

Cykliczne życie głosu – nie tylko dla kobiet i nie tylko dla śpiewających

Tym razem poruszę temat dobrze znany kobietom, które pracując głosem i regularnie doświadczają przejściowych problemów z głosem w postaci chrypy, załamywania się głosu, matowej barwy czy trudności w wydobyciu wyższych dźwięków. Dotyczy on nie tylko wokalistek, bowiem zmiany w głosie związane z menstruacją dotyczą także emisji głosu mówionego. Podłożem tych powtarzających się w miarę regularnie problemów są wahania hormonów wynikające z fizjologii ciała kobiety i cyklu miesięcznego. Wbrew pozorom to nie jest tekst skierowany tylko do kobiet, ponieważ żyjemy obok siebie, współpracujemy, uczymy (także uczymy się siebie), gramy razem w jednym zespole i warto wiedzieć o sobie więcej i lepiej się rozumieć.

Głos to człowiek

Głos to nie tylko fala, środek komunikacji czy cztery procesy, o których wspominałam wcześniej. Dźwięki wydostające się z ust to wypadkowa anatomii i fizjologii, postawy ciała, osobowości, temperamentu, poczucia pewności siebie, samooceny, emocji, nastroju, formy fizycznej, techniki, sytuacji, w jakiej się znajdujemy czy chęci do komunikowania się.

Dudni jak w studni, a w środku tak samo pusto – o niskich głosach, które nic nie mówią

Czy każdy musi mówić nisko, by odnosić sukcesy, dobrze się komunikować, zyskać autorytet? Wraz z pojawieniem się pierwszych badań na temat wysokości głosu i atrakcyjności niskiego brzmienia zapanowała moda na obniżanie swojego głosu. Panowie zaczęli brzmieć niżej, nawet kobiety na kierowniczych stanowiskach czy pracujące w zdominowanych przez mężczyzn środowiskach zaczęły sięgać po niższe tony.

Dlaczego mówimy coraz wyżej i jak to wpływa na krtań?

Mam wrażenie, że kolejne pokolenie mówi znacznie wyższym głosem. Nie tylko mówi szybciej i bardziej niechlujnie wymawia słowa, używa mniej rozbudowanych wypowiedzi, a więcej obrazów, liter i skrótów, ale także dźwięków dużo powyżej normy wynikającej choćby z budowy krtani.
Również moi rówieśnicy często znajdują się powyżej średnicy głosu, wydobywają dźwięki, które irytują, męczą ucho i odwracają uwagę od wypowiadanych słów. Ucho słuchacza tego nie lubi, a właściciele głosu nie zawsze mają świadomość tego, że tak się dzieje. Zauważają problem, gdy ktoś zwróci im na to uwagę lub krtań zaczyna odmawiać współpracy.

Pomyśl inaczej o emisji głosu

Choć kojarzy się z tworzeniem, procesem, nakładem energii, choć wymaga skoordynowanej pracy wielu narządów i mięśni w naszym ciele, to nie musi być czymś, co stanowi ogromny wysiłek. Emitowanie dźwięków może być przyjemnością, gdy nauczymy się robić to prawidłowo, a pierwszym krokiem jest zmiana myślenia o tym, co dzieje się, gdy mówimy i śpiewamy.

Ćwicz jak mistrz i wzrastaj

Nie ćwicz ciężko, ćwicz mądrze i wzrastaj. Twój głos nie potrzebuje nadludzkiego wysiłku i godzin mechanicznie wykonywanych ruchów. Nie lubi, gdy forsujesz go do granic wytrzymałości.

Usłysz swój dźwięk, by rozwijać i dbać o głos

Emitowanie głosu to wytwarzanie dźwięków i ich wysyłanie w przestrzeń. Dźwięk naszego głosu dociera nie tylko do słuchaczy i rozmówców. Ale również do nas – tych, którzy go tworzą. Usłyszenie swojego głosu pozwala nam modyfikować dźwięk jeszcze podczas mówienia i śpiewania. Ta autokontrola słuchowa i udział ucha w tworzeniu oraz kształceniu głosu ogrywają ogromną rolę. W większym niż nam się wydaje stopniu decydują o zdrowiu krtani i możliwościach głosu.

Kiedy tracisz swój prawdziwy głos?

Czy pamiętasz takie momenty w swoim życiu, gdy ze zdziwieniem przysłuchujesz się swojemu głosowi i masz wrażenie, że to nie Ty, że ktoś podmienił Twój głos? Ja pamiętam je bardzo dobrze i to, jak niekomfortowo się wtedy czuję. Często doświadczam tego podczas wizyty u lekarza, która bywa dla mnie stresująca. Jest to jedna z kilku takich sytuacji, które odbierają mi mój głos. Świadomość tego, że tak się dzieje pozwala mi nad sobą i głosem pracować, dzięki czemu nie zawsze jest tak źle. Bywa, że jest całkiem dobrze.

Dobrze śpiewają, gorzej mówią

Niech będzie jasne od samego początku – nie jest moim celem wytykanie błędów wokalistom, krytykowanie śpiewających, ale zwrócenie uwagi na ważny, także z perspektywy zdrowia narządu głosowego, problem dotyczący tej grupy intensywnie pracującej głosem. To raczej podpowiedź dla tych, którzy śpiewają, by poza sceną nie zedrzeć sobie głosu i zachować go w dobrej formie na długie lata.

Głos a praca online. Jak uniknąć problemów i co zrobić, by dobrze brzmieć?

Do grona osób, dla których praca zdalna była do tej pory czymś normalnym, dołączyła wielka grupa osób, które z dnia na dzień znalazły się w zupełnie nowej, nieznanej sytuacji. Po pierwszych tygodniach część z nich może odczuć już pierwsze zdrowotne problemy, także dotyczące krtani. Ponieważ używanie głosu w warunkach pracy online potrwa jeszcze przez jakiś czas, przygotowałam kilka podpowiedzi i wskazówek, jak sobie radzić, by przeżyć i nie stracić głosu. Wskażę także źródła zagrożeń dla krtani, które najczęściej powodują problemy. Dowiecie się także, na co zwrócić uwagę, by dobrze brzmieć podczas spotkań, rozmów czy lekcji online.

Mruczożujka

Ćwiczenie, które wzmacnia głos, pozwala uzyskać w nim wyraźny rezonans oraz wyprowadzić dźwięki z gardła. Dzięki temu odciążamy krtań i nie odczuwamy w niej wydobywanych tonów. Dla wokalistów i tych, którzy pracują głosem mówionym.

Otwórz buzię – to nie takie proste

Nieodzownym elementem dobrej i zdrowej techniki głosowej jest odpowiednie otworzenie ust, luźne opuszczenie żuchwy, które pomaga również w otworzeniu gardła i rozluźnieniu krtani. Z tym luzem mamy jednak najwięcej problemów. Niektórzy potrafią doświadczyć go tylko w stanie alkoholowego upojenia. Dlaczego tak się dzieje? Alkohol rozluźnia ciało tak mocno, że znikają napięcia – także w „zawiasach”, czyli w stawie skroniowo- żuchwowym. Luzu pojawia się jednak zbyt dużo, stąd niewyraźna i bełkotliwa mowa. Nie o to nam chodzi, gdy chcemy dobrze śpiewać i mówić.

Powiedz to głośno

Coraz mniej nie tylko ze sobą rozmawiamy, ale też coraz mniej mówimy. Używamy komunikatorów, wysyłamy słowa w formie wiadomości e-mail i SMS. Emotikony zastępują emocje, które wyrażamy poprzez dźwięk – jego wysokość, barwę, długość czy natężenie.
O ile jest to wskazane, gdy chcemy lub musimy oszczędzać głos (np. w przypadku niedyspozycji, choroby), to dla zdrowia i sprawności narządu głosowego już nie. W codziennym życiu, w komunikacji, która buduje relacje, potrzebne jest także słowo mówione.

Krócej śpisz – gorzej brzmisz

Dobrze wiemy, że sen odpowiednio długi i dobrej jakości jest nam potrzebny, by normalnie funkcjonować pod względem intelektualnym i fizycznym. Musimy spać, aby zachować zdrowie i spokój w codziennym, stresującym życiu. Często zapominamy, że nasza krtań potrzebuje go również, bo mówienie i śpiewanie to połączenie czynności umysłowych i reakcji ciała. Nawet jedna „gorsza” noc może mieć ogromny wpływ na Twój głos. Problem staje się poważny, gdy takich nocy jest więcej.

Świąteczne S.O.S dla głosu

Zbliża się czas Świąt Bożego Narodzenia. Spędzamy go podobnie lub zupełnie inaczej niż inni, część z nas także pracując. Jedni w tym okresie mówią dużo więcej niż na co dzień (bo spotkania z rodziną i okazji do rozmów więcej), inni mogą w końcu więcej pomilczeć (po miesiącach wytężonej pracy głosem). Dla niektórych to czas dłuższego odpoczynku. Są też tacy, którzy po obfitym świętowaniu od razu ruszają do pracy.Jak poradzić sobie w tym czasie? Nie wypaść z codziennej rutyny lub w końcu dać odpocząć swojej krtani? Jak wrócić do aktywności głosowej i nie nabawić się pourlopowej kontuzji?

Jak pracować z Easyplanerem?

To jest artykuł sponsorowany 🙂 w którym chce pokazać Wam, jak można wykorzystać stworzony przeze mnie Easyplaner w codziennej pracy głosem lub gdy decydujecie się rozwijać jego możliwości. Wyjaśnię i pokażę także to, czego przed zakupem nie widać. Ponieważ Easyplaner to coś więcej niż papierowa wersja, którą kupujecie.

Dlaczego warto regularnie ćwiczyć swój głos?

Odpowiedź wydaje się oczywista, jednak w dni, kiedy brak chęci czy pojawia się kryzys nie tak łatwo przekonać się do działania. Przypomnij sobie wtedy, co dają ćwiczenia głosu i zrób ten jeden malutki kroczek.

Gdy tak bardzo nie chce się ćwiczyć…jak się przełamać?

Nie zawsze mamy taką samą ochotę, by ćwiczyć głos. Nie codziennie nasze ciało wypełnia energia potrzebna do wykonania porcji gimnastyki. Jak w każdej innej sferze naszego życia, bywa, że się nie chce.
Spada motywacja, czujemy się wypaleni, pojawia się kryzys, efektów nie widać, albo inne sprawy odciągają naszą uwagę. Odkładamy ćwiczenia ciągle na później lub mobilizujemy się do pracy raz w tygodniu. To mało, jeśli chcemy mieć zdrową krtań i móc wykorzystać potencjał naszego głosu.

Czy wiesz, co odciąga Cię od pracy nad głosem?

Jakie są Twoje wymówki? Co zabiera Ci czas, który możesz przeznaczyć w planie dnia na codzienne ćwiczenia? Czego brakuje Ci, by mieć siłę i chęci do systematycznej pracy? Sprawdź się.

Dbanie o głos to także codzienne ćwiczenia

Nasza troska o głos nie sprowadza się tylko o zapewnienie odpowiedniego nawodnienia organizmu, stworzenia dobrych warunków zewnętrznych do pracy głosem, robienia przerw na regenerację czy zapewnienia sobie odpowiedniej ilości snu. Jej częścią są także regularne ćwiczenia, by zachować mięśnie całego aparatu głosowego w dobrej formie.

Pozycja siedząca a głos

Praca głosem to nie tylko mówienie i śpiewanie w pozycji stojącej, w ruchu. Dla części osób, to praca przez kilka godzin dziennie podczas np. prowadzenia rozmów telefonicznych czy spotkań z klientami. By uniknąć przeciążenia krtani i negatywnych skutków siedzenia – trzeba zadbać o właściwą pozycję siedzącą, jej częste zmiany, robienie przerw w pracy.

Krtań a siedzący tryb życia

Mała aktywność fizyczna i przebywanie przez większość dnia w pozycji siedzącej nie jest tym, co lubi nasza krtań. Gdy dzień spędzamy bez ruchu, większego zaangażowania mięśni, niż tylko podczas codziennych czynności, możemy odczuć, jak bardzo cierpi nasze ciało i jak to odbija się na głosie.

Twarz – czy ją znasz?

Twarz – wyraża tak wiele. Innym razem potrafi powstrzymać emocje przed ich ujawnieniem. Mięśnie twarzy są bardzo mocno zaangażowane w wydobywanie głosu. To między innymi dzięki nim: artykułujemy dźwięki, formujemy głoski, wyrazy, nadajemy im kolor i kształt.

Czasem ciszej – to trudniej niż głośniej

Zwykle to problem z niezbyt głośnym mówieniem, mało wyraźnym i słabo słyszalnym dźwiękiem kieruje do mnie ludzi. Cichy, mało dźwięczy głos, który utrudnia codzienną komunikację, życie zawodowe i chęć zmiany takiego stanu rzeczy. Jest jeszcze jednak grupa ludzi, która musi boryka się z odmiennym problem – ze zbyt głośnym mówieniem, które również dialogowi nie sprzyja.

Czy Twój głos potrzebuje pomocy lekarza?

Często czekamy zbyt długo, odkładamy ważne sprawy na potem. Także w kwestii naszego zdrowia, raczej nie spieszymy się z wizytą u lekarza. Myślimy, że poradzimy sobie sami, przeczekamy, „samo przejdzie”. W wielu kwestiach rzeczywiście możemy sobie poradzić z pojawiającymi się trudnościami, ale są także dolegliwości, poprzez które nasze ciało sygnalizuje nam poważniejsze problemy. Sprawdź, czy Twój głos nie potrzebuje porady lekarza.

Twoje codzienne minimum dla głosu

Bazowe ćwiczenia, które wykonać możesz wplatając je między codzienne czynności. Wykorzystaj czas, gdy robisz śniadanie, jedziesz do pracy, bierzesz prysznic, a nawet wtedy, gdy jeszcze w łóżku przeciągasz się po przebudzeniu.

Moje dobre nawyki dla głosu

Nic nie zrobi się samo. To my mamy moc zmiany w naszych rękach. I wcale nie potrzeba wielkich rewolucji, by dbać o głos. Suma małych kroków przyniesie efekty w postaci zdrowej krtani, lepiej brzmiącego głosu, dobrego samopoczucia i większej pewności siebie.

Co pić jesienią, gdy pracujemy głosem?

Jesienią organizm potrzebuje nawodnienia tak samo jak w pozostałych częściach roku. Zmieniają się jedynie nasze preferencje związane ze zmianą warunków zewnętrznych. Częściej sięgamy po ciepłą kawę, herbatę, kakao niż wodę z butelki.

Jesienią obudź i wzmocnij swoje ciało

Przypływ energii, więcej siły do działania czy chęci do ruszenia się z kanapy – odczuwamy raczej wczesną wiosną wraz z budzeniem się przyrody z zimowego snu. Gdy dzień staje się coraz krótszy, słońce nie codziennie otula nas promieniami, naturalnie chowamy się w domu, w fotelu, na kanapie. Otulamy się ciepłym kocem, gdy za oknem wiatr i jesienna słota. Poddajemy się zmęczeniu, spadkowi formy. Podobnie jak zwierzęta zapadamy w jesienno- zimowy sen.

Zęby – lepiej je mieć (zdrowe). Zadbaj o nie.

Zęby – umiejscowione w dolnej i górnej szczęce są, wbrew pozorom, ważnym elementem w emisji głosu. Jak dbać musimy o nasze gardła i krtanie, tak zadbać musimy i o zęby. Dlaczego? Zaraz sprawa stanie się jasna.

Oddech NAULI

Gdy większość dnia spędzamy siedząc, zapominamy o dobrej postawie. To z kolei wpływa na to, jak oddychamy i jak funkcjonują narządy wewnętrzne. Gdy źle oddychamy, cierpi nasze ciało, cierpi umysł, gdyż mózg potrzebuje odpowiedniej ilości tlenu. Gdy go brakuje – czujemy zmęczenie, osłabienie, brak nam energii, sił witalnych, koncentracji.

„Oooommm..” dla zdrowia

Dźwięk „oooommmm…” często stosowany w kształceniu i terapii głosu to doskonały sposób na wzmocnienie narządu głosowego i podniesienie naszej odporności. Warunek jest jeden – konsekwentne jego praktykowanie, co najmniej dwa razy dziennie, przez kilka minut.

Sen dla dobrego i zdrowego głosu

Jesienią zapotrzebowanie na sen i odpoczynek wzrasta, ale niestety godzin na niego w naszej dobie nie przybywa. Przyjrzyjmy się swojemu planowi dnia, naszym działaniom, zadaniom, celom, priorytetom i znajdźmy ten czas tam, gdzie go tracimy na sprawy mało istotne, rzeczy bezsensowne. Rezygnacja z niektórych aktywności nie kosztuje wiele, a zyskujemy zdrowie i siłę.

Technika – dobrze ją mieć

Bez niej mówić można, można śpiewać. Zachwycać lub nie. Lepiej ją jednak mieć niż eksploatować głos i zniszczyć ten delikatny narząd. Prawidłowa technika posługiwania się głosem – to o niej mowa.

Śpij dla głosu

Sen – deficytowy element w naszym planie dnia. Choć wiemy, że spać powinniśmy, nie zawsze słuchamy ciała. Lub przeciwnie, gdy ciało już wyspane budzi się do nowego dnia – my zmuszamy je do snu budząc się później w złym nastoju i z uczuciem zmęczenia. A dobre samopoczucie i nocny odpoczynek to podstawa siły naszego głosu, jego wydolności i wytrzymałości.

Głos po urodzeniu dziecka

Jesteś mamą – wspaniale. Lokator, który rozpychał się w Twoim brzuchu przez ostatnie dziewięć miesięcy jest już na świecie. Macierzyństwo to wyzwanie. Zwłaszcza pierwsza ciąża i pierwsze dziecko. Nowa rola, która zmienia kobietę. Powoduje, że musimy przewartościować nasze życie. Jest cudownie albo nie jest. Może jeszcze nie potrafisz się tym cieszyć, a może z radości unosisz się nad ziemią. Zmieniło się nie tylko Twoje życie. Zmieniło się również Twoje ciało, a pod wpływem tego, co działo się przez ostatnie miesiące i co dzieje się po ich zakończeniu zmienić mógł się również Twój głos.

Rozstęp mięśni brzucha

Rozejście się mięśni brzucha, które ma miejsce w ciąży, po urodzeniu dziecka może utrudniać nam prawidłowe podpieranie dźwięków. Rozciągnięte i osłabione mięśnie nie chcą poddawać się naszej kontroli, ich nadużywanie lub używanie w nieprawidłowy sposób może spowodować dalsze medyczne problemy.

Głos w ciąży

„Ciąża nie choroba”, mówią też, że „stan odmienny” i trochę w tym racji. To jedyny taki czas w życiu kobiety, kiedy ona i jej ciało doświadczają ogromnej przemiany. Szereg zachodzących w organizmie i psychice zmian nie pozostaje bez wpływu na narząd głosu i wykorzystywanie jego możliwości. To tekst dla kobiet, które stają przed nową życiową rolą i pracują głosem.

Jak wrócić do pracy głosem po dłuższej przerwie?

Wiele sytuacji, mniej lub bardziej przewidzianych przez nas zdarzeń powoduje, że jesteśmy zmuszeni do zaprzestania mówienia lub śpiewania albo emitowanie głosu w publiczny sposób schodzi na drugi plan. Chwilowe niedyspozycje, wymagające krótkiego odpoczynku i czasu regeneracji dla krtani nie stanowią na ogół problemu.

Aktywność fizyczna a głos

Emitowanie dźwięków w publicznej przestrzeni, gdy zawodowo głosem pracujemy lub gdy uczymy się prawidłowo mówić i śpiewać – wymaga energii i aktywności. Nasze ciało musi być w jak najlepszej kondycji, by sprostać wymaganiom, jakie niesie ze sobą wydobywanie dźwięków przez kilka godzin dziennie, przez kilka dni w tygodniu i kilka- kilkanaście i więcej lat. Dobra kondycja psychofizyczna w połączeniu z dobrą techniką zapewnią nam bezpieczne używanie głosu, bez szkody dla strun głosowych.

Bądź autentyczny

Bycie sobą w każdej sytuacji, w każdej roli społecznej, w jakiej jesteśmy, a także wtedy, gdy głosem chcemy wzruszać, motywować, czarować i przekazywać jest moim zdaniem ważniejsze od posiadania wyuczonej techniki. Technika jest potrzebna, ale jej podstawą powinno być nasze wewnętrzne piękno. Gdy pozwalamy sobie na bycie sobą, odsłaniamy się, dajemy ludziom wgląd w nasz wewnętrzny świat-pozwalamy, by ciało zrobiło to, czego niektórzy próbują się wyuczyć.

Wada wymowy to nie wyrok

Jeśli myślisz, że logopeda pracuje tylko z dziećmi, jeśli uważasz, że wadę wymowy można skorygować tylko w dzieciństwie-  jesteś w błędzie. Wadliwą artykulację można usunąć w każdym wieku. Przeszkodą nie jest ilość przeżytych lat, a poważne zaburzenia anatomiczne i lenistwo, które oddala nas od systematycznych ćwiczeń.

Artykulacyjna rozbiórka

Język polski, choć piękny, bywa trudny. Wiele w nim pułapek artykulacyjnych, wymagających od nas dużej sprawności i giętkości narządów mowy. Po odpowiednim treningu każdy tekst możemy wypowiedzieć bezbłędnie i poprawnie, w różnym, nawet najszybszym tempie.

Wymowa samogłosek nosowych w wygłosie

Samogłoski nosowe „ą” i „ę” – dwa niepozorne dźwięki, sprawiające nam wiele problemów. Ich niedokładna, niechlujna lub sprzeczna z regułami wymowa wpływa negatywnie na nasz wizerunek. Zaobserwuj jak często nie tylko w mowie potocznej, ale także niestety w mediach pojawia się nieprawidłowa wymowa. Ucz się na błędach nie tyko swoich, ale i innych osób.

Jak pracować nad głosem?

Każdy, niezależnie od wieku, stanu zdrowia może zmienić i rozwijać swój głos. Nigdy nie jest za późno by pozbyć się wady wymowy, poprawić dykcję i brzmienie głosu czy zacząć śpiewać. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych rzeczach. O jakich? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Nieporozumienia wokół oddechu

Pewne funkcjonujące w obiegu określenia, skróty myślowe czy przekonania mogą wpływać na to, jak oddychamy, na złe pojmowanie tego procesu w emitowaniu dźwięków. Przyjrzyjmy się im.

Jak oddychać?

Jak oddychać pracując głosem lub śpiewając? Jeśli pojawia się to pytanie, to znaczy, że odczuwamy, iż coś z naszym oddechem jest nie tak. Gubimy się w różnych teoriach, opisach, a zapominamy o tym, że nasze ciało samo potrafi dobrze oddychać. Trzeba mu stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Pamiętajmy, że inaczej oddychamy, gdy nic nie mówimy, inaczej, gdy chcemy wydobyć dźwięk. Kilka wskazówek znajdziesz poniżej.

Konsekwencje złych nawyków emisji głosu

1077072_yawnKonsekwencje złych nawyków emisji głosu – chrypka i nawracające stany
zapalne są często wynikiem złych nawyków w emisji głosu. W tekście
opowiemy o ćwiczeniach pozwalających rozluźnić mięśnie gardła i szczęk.

Głos na wolności.Jak posługiwać się głosem, aby przekazać komunikat do odbiorcy

990536_class_roomPraca w szkole to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale nieustanne
komunikowanie się. Relacje z uczniami, ich rodzicami oraz innymi
nauczycielami opierają się w głównej mierze na werbalnym kontakcie i
wypełniają niemal cały czas pracy nauczyciela. Ich podstawą jest ludzki
głos. Należało by dodać, że powinien to być zdrowy ludzki głos, bo
tylko taki umożliwia prawidłowy przebieg procesu komunikacji.

Kilka słów o CVT – nowej technice wokalnej

Kocham śpiewać, muzyka jest sensem mojego życia, czymś znacznie więcej niż tylko zbiorem dźwięków. Mam przy tym różne doświadczenia z nauczycielami emisji, każdy mówił mi co innego, a ja czułam, że nie wykorzystuję nawet 10% swoich możliwości, gardło mi się zaciska, głos jest jakby „nie mój”. Ta technika zaś po prostu uczy świadomie korzystać ze swojego głosu, wszystko jest spójne, logiczne, ciało wspiera nas w śpiewie (a do tej pory mi „przeszkadzało”), wskazówki są jasne, czytelne, a nie tak jak często słyszałam: „nie wiem” albo „ musisz to znaleźć w sobie”, tylko nikt nie mówił, gdzie mam zacząć szukać. Teraz mogę dokonywać wyborów muzycznych, w zależności od tego, na jakim brzmieniu mi zależy, jaki efekt chcę uzyskać itp. itd. Nie spodziewałam się, że śpiewanie może być takie proste.

Prawidłowa fonacja

Fonacja to tworzenie dźwięku. Jest to proces, który zachodzi w krtani i
prowadzi do powstania tzw. dźwięku krtaniowego.Aby doszło do
wytworzenia dźwięku konieczne jest współdziałanie systemu  krtaniowego
i oddechowego

Dykcja

Dykcja to wymowa, sposób wymawiania, czyli łączenie głosek w słowa i
słów w zadnia. Opiera się ona na znajomość norm i zasad kultury słowa
oraz sprawności artykulacyjnej.

Artykulacja

Zespół ruchów narządów mowy oraz układy jakie przyjmują one w trakcie
wymawiania głosek nazywamy artykulacją. Inaczej o artykulacji mówi się,
ze jest mechaniczną stroną słowa, przekształceniem tonu powstałego w
krtani na zrozumiałe dźwięki mowy.

Nastawienie głosowe

Nastawienie głosowe, inaczej sposób atakowania dźwięku czy sposób
zapoczątkowania dźwięku jest pojęciem, które w praktycznym wymiarze ma
ogromne znaczenie dla osób pracujących głosem. Jest jednym z czynników
decydujących o wysiłku głosowym, zmęczeniu i problemach z głosem lub
ich braku.

Prawidłowa wymowa samogłosek ustnych

Każda samogłoska jest zbiorem określonych ruchów artykulacyjnych warg, języka, podniebienia miękkiego oraz fonacyjnych, czyli drgań strun głosowych. Tylko precyzyjne ich wykonanie gwarantuje czystą i wyraźną wymowę, która decyduje o zrozumiałości naszej mowy.

Poważnie o relaksacji

Im więcej pracuję z wokalistami, tym bardziej jestem przekonany, że
właściwy balans i koordynacja w głosie mogą być osiągnięte tylko wtedy,
gdy wokalista jest całkowicie odprężony. Gdy nasze ciało jest spięte,
nie możemy zastosować właściwie żadnej techniki. Napięcie nie tylko nie
pozwala nam śpiewać najlepiej jak umiemy, ale może naprawdę zniszczyć
nasze struny głosowe.

Właściwa technika. Jakie są jej przeszkody?

W poprzednim artykule pisałem o „istocie śpiewania”, czyli o pozwoleniu dźwiękom na rezonowanie pomiędzy klatką piersiową a głową przy właściwie domkniętych strunach głosowych. Określam ten proces jako połączenie, zwarcie (domknięcie) strun głosowych – vocal cord connection. (Osoba, która opanowała sztukę odpowiedniego domykania strun głosowych potrafi zaśpiewać nawet do pięciu oktaw bez jakiejkolwiek przerwy w głosie). W tym artykule zastanowimy się nad trzema głównymi problemami i złymi nawykami, które konsekwentnie powstrzymują nas od odpowiedniego domknięcia strun głosowych; są to: nieprawidłowe oddychanie, szerokie samogłoski oraz nakładające się na to wszystko napięcie.

Technika Alexandra w pracy z głosem

Technika Alexandra jest metodą świadomego przywracania naturalności i
swobody psychofizycznej organizmu. Nazywa się ją również techniką
reedukacji psychofizycznej, ponieważ uczy eliminowania nieprawidłowych
nawyków nadwerężających organizm lub ograniczających swobodę jego
działania, a dotyczących codziennych ruchów i zachowań.

Co to jest Technika Alexandra ?

Frederick Matthias Alexander (1869 -1955) był australijskim aktorem.
Dotknięty wciąż powracającą chrypką kończącą się zanikaniem głosu
podczas występów, rozpoczął, trwający kilka lat, proces samoobserwacji.
Rezultatem jego pracy były nadzwyczajne spostrzeżenia. To, co
początkowo wydawało się problemem dotyczącym głosu i jego “sposobu
używania”, okazało się obejmować zespoły nadmiernych napięć i
przykurczów mięśni w całym ciele, a więc było problemem “używania
całego ciała”.

Słuch a posługiwanie się głosem

Umiejętność tworzenia głosu oraz sprawne posługiwanie się nim w mowie i
śpiewie jest w dużym stopniu uzależnione od dobrego słuchu, ale nie
tylko od słuchu fizjologicznego.

Głos eufoniczny

Tak określany głos, to głos prawidłowy, którym powinniśmy się posługiwać. Jest on odbierany jako głos czysty, dźwięczny i niemęczliwy i nawet po wysiłku głosowym jego jakość się nie zmienia.

Średnica głosu

ImageWiele problemów z głosem wynika między innymi z tego, że mówimy w nieodpowiednim miejscu swojego rejestru głosowego, czyli na niedogodnej wysokości głosu. Aby mówić długo, swobodnie i efektywnie, bez zmęczenia i z przekonaniem ważne jest odnalezienie optymalnej dla siebie wysokości głosu. Ta optymalna dla każdego wysokość głosu, to tak zwana średnica (medium) głosu.

Rodzaje emisji głosu

Emisja głosu (łac. emissio- wysłanie, wypuszczanie) to jego wydobywanie na zewnątrz, nadawanie. W zależności od przyjętych kryteriów możemy dokonać jej podziału.

Impostacja głosu

Image„Postawienie głosu, czyli impostacja, to coś w rodzaju regulacji silnika samochodowego: na upartego dojedzie człowiek i na niewyregulowanym, tyle, że nie za daleko (…).”

Postawa ciała a emisja głosu- cz. II

Aby powstał dobry jakościowo i poprawny głos, konieczne jest spełnienie kilku podstawowych warunków. Jeden z nich to odpowiednia postawa ciała, która sprawia, że oddech jest bazą dla tworzonego głosu. Trzeba zawsze też pamiętać o tym, że mówi i śpiewa cała osoba stanowiąca jedność psychofizyczną.

Postawa ciała a emisja głosu- cz. I

Aby powstał dobry jakościowo i poprawny głos, konieczne jest spełnienie kilku podstawowych warunków. Jeden z nich to odpowiednia postawa ciała, która sprawia, że oddech jest bazą dla tworzonego głosu. Trzeba zawsze też pamiętać o tym, że mówi i śpiewa cała osoba stanowiąca jedność psychofizyczną.

Więcej nie znaczy lepiej

Dziś chciałabym się podzielić z Tobą refleksją, która po raz pierwszy pojawiła się dawno temu, a która wróciła do mnie ostatnio. Wróciła za sprawą niedawnych zajęć z emisji głosu, w których brałam udział. Będzie ona również w pewien sposób odkryciem 'tajemnicy' nazwy naszego serwisu.

O emisji głosu słów kilka

emisja jako zespół działań Emisja
głosu jest bardzo ciekawym i złożonym zagadnieniem. Obejmuje wiele
kwestii i problemów, które w tej części serwisu będą stopniowo
wyjaśniane. A o tym, co kryje się za hasłem emisja głosu dowiesz się w
tym artykule, który jest wprowadzeniem do całego działu poświęconego
temu zagadnieniu w
Czytelni .

Prawidłowa emisja głosu

Image Dobry, zdrowy głos, dla każdego, kto głosem pracuje, to podstawa i prawdziwy skarb. Umiejętność jego tworzenia, w sposób, który zapewnić ma naszemu narządowi sprawność jest rzeczą istotną nie tylko z punktu widzenia higieny narządu głosowego, bowiem głos jako narzędzie służyć ma nie tylko naszej pracy, ale i nam samym.

Mowa a śpiew

ImageMowa i śpiew to dwa rodzaje tej samej czynności fizjologicznej. Powstają na podłożu tych samych mechanizmów, w wyniku działania aparatu głosowego. W tym krótkim artykule przedstawione są różnice między tymi dwoma czynnościami głosowymi.

Czy uciekać przed błędami?

Image Wszyscy popełniamy błędy. I dobrze, że tak się dzieje. Mamy szansę uczynić z nich życiowe lekcje, możemy z nich wyciągać wnioski. Paradoksalnie można by zapytać – czy warto zatem od tych błędów uciekać? Moja odpowiedź brzmi: warto. Ale najpierw pozwólmy, aby stały się one przewodnikami w naszej pracy nad głosem.

Sposoby pojmowania głosu

Image Narząd głosu to najstarszy i najbardziej naturalny instrument. Dźwięki jakie wydaje są esencją jego właściciela, jego emocji i myśli; angażują jednocześnie fizjologiczne procesy organizmu i złożone zjawiska akustyczne.