Emisja głosu

Mruczożujka

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Ćwiczenie, które wzmacnia głos, pozwala uzyskać w nim wyraźny rezonans oraz wyprowadzić dźwięki z gardła. Dzięki temu odciążamy krtań i nie odczuwamy w niej wydobywanych tonów. Dla wokalistów i tych, którzy pracują głosem mówionym.

O. Przygotowanie
Przypominamy sobie, jak brzmi nasz głos, gdy swobodne mruczymy „mmmm….” w średnicy głosu -›
Zaczynamy delikatne mruczenie, dobieramy powietrze, gdy zachodzi potrzeba jego uzupełnienia. Chcemy najpierw uzyskać optymalną wysokość dźwięku (próbujemy mruczeć na różnych wysokościach głosu) i wibracje, które odczujemy na twarzy – w okolicy górnej wargi, nosa, zatok, czoła, także na czubku głowy i lekkie w klatce piersiowej.
Nie pomijaj tego etapu. Musisz mieć najpierw wibrujący dźwięk mruczanki, nieodczuwalny w gardle.

Kolejne etapy ćwiczenia

  1. Mruczymy swobodnie używając tylko dźwięku głoski „mmm...” swoją ulubioną piosenkę/ tekst, który mamy do wypowiedzenia. Dodajemy jeszcze delikatne ruchy żuchwy góra – dół (żucie). Nie zmieniamy melodii w przypadku piosenki.
    np. „Dzień dobry. Tematem dzisiejszej prezentacji jest to, jak stres wpływa na nasze zdrowie” = „mmmm………………………………………………………………………………………….”
    albo „„Wlazł kotek..”
    „mmmm………………………………………………………………………………………...”
  2. Mruczymy i przeżuwamy dźwięki delikatnie jak wcześniej, dodajemy do tego wypowiadanie niektórych słów tekstu mówionego lub śpiewamy niektóre słowa normalnie czyli np.
    „mmm……...kotek mmm…………………..” mruga …. itd./
    „mmm………dobry mmmmm……….. dzisiejszej mmm………. stres „mmmmmmm...” zdrowie
  3. Za pomocą mruczożujki „wypowiadamy” połowę tekstu/ śpiewamy połowę piosenki, drugą część mówimy/ śpiewamy normalnie:
    „mmm………………………………………………………….
    ładna to piosenka niedługa”.
    - – - - -
    „mmm………………………...
    jest to, jak stres wpływa na nasze zdrowie”.
  4. Kończymy ćwiczenie mówiąc tekst/ śpiewając normalnie, przy czym pamiętamy i dążymyc do wrażeń, które pojawiły się podczas ćwiczenia. 

Całe ćwiczenie powtarzamy 2-3 razy, możemy wykonać je kilka razy w ciągu dnia. Przy prawidłowo wykonanym ćwiczeniu dźwięk będzie odczuwalny ponad gardłem, a nie w krtani. Zyska lekkość, swobodę wydobycia. Będzie silny, dźwięczny, nośny, wibrujący.
Jeśli nie czujesz lekkości w wydobywaniu dźwięków i masz wrażenie, że głos nadal siedzi w gardle - zwróć uwagę na ruchy żuchwy ( w dół i lekko w tył podczas przeżuwania dźwięków) oraz przestrzeń w gardle – rozluźnij żuchwę, otwórz gardło ziewając kilka razy, przeciągnij i rozluźnij ciało, okolicę barków, ramion, szyi.

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska
Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz