Emisja głosu

Skup się, gdy ćwiczysz głos

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Co zrobić, by nie tracić czasu przeznaczonego na trening głosu? Jak to zrobić, by wykorzystać go maksymalnie? Kilka oczywistych podpowiedzi czasem pomoże nam lepiej wykorzystać te cenne minuty w naszym planie dnia.

Jak na ironię, odczuwamy niepokój zarówno wtedy, gdy jesteśmy nadmiernie stymulowani, jak i wtedy, gdy jesteśmy zmuszeni do odcięcia się od stymulujących nas czynników rozpraszających uwagę. Jesteśmy tak bardzo uzależnieni od natychmiastowej gratyfikacji, jaka towarzyszy rozpraszaniu uwagi, że powoli tracimy zdolność do skoncentrowania się dłużej niż kilka minut(…) Uważność pomaga nam osiągnąć nasze cele, i odpowiednie reagowanie na czynniki rozpraszające uwagę. S.J. Scott

Co zrobić, by czas przeznaczony na pracę nad głosem wykorzystać maksymalnie?

Skupić się. Być tu i teraz. Robić tylko jedną rzecz w wyznaczonym czasie – ćwiczyć głos.

Jak to zrobić?

Wyłącz lub wycisz telefon, wyłącz powiadomienia we wszystkich używanych sprzętach, gadżetach.

Znajdź swoje miejsce do ćwiczeń, nawet jeśli Twój dom jest wypełniony ludźmi, dzielisz swój pokój z lokatorem lub rodzeństwem. Stwórz swój własny kąt, nie musi to być wielka przestrzeń, wystarczy, że będzie to część pokoju, która będzie wiązała się z pracą nad głosem.

Ociepl to miejsce, niech kojarzy się z ćwiczeniami. Zrób swój kącik, zgromadź w nim materiały do pracy nad głosem, urządzenia, motywujące plakaty, zdjęcia idola, mapę marzeń, kwiaty, itp. Niech będzie tam wszystko to, co Cię dobrze nastraja, motywuje i jest Ci potrzebne, by nie tracić czasu na szukanie np. mikrofonu, dyktafonu oraz uniknąć rozproszenia.

Uporządkuj miejsce, w którym ćwiczysz. Porozrzucane przedmioty łatwo mogą przyciągnąć naszą uwagę, ogranicz je, usuń z zasięgu wzroku to, co niepotrzebne.

Wyznacz czas na ćwiczenia. To zwiększy prawdopodobieństwo ich wykonania oraz pomoże zmobilizować siły ciała i umysłu, by zrealizować plan.

Daj znać innym, że zaczynasz ćwiczyć i proś o ciszę. Niech nikt Ci nie przeszkadza, zamknij drzwi, wywieś kartkę, wyślij wiadomość.

Zadbaj o swoje potrzeby fizjologiczne. Odwiedź toaletę, przygotuj butelkę wody, przewietrz pomieszczenie, w okresie grzewczym ustaw temperaturę, która nie będzie negatywnie wpływać na Twój głos.

Pomyśl o celach, jakie chcesz osiągnąć.

Przypomnij sobie o swoim „dlaczego?”

Rozluźnij ciało. Krótkie lub dłuższe ćwiczenia relaksacyjne pomogą Ci również w skupieniu uwagi na tym, co robisz.

Oddychaj, gdy Twoje myśli zaczynają uciekać. Nie odganiaj ich. Zauważ je i pozwól im odejść. Wracaj do tu i teraz, do ćwiczenia, które wykonujesz.

                            Na podstawie Mindfulness w 10 minut, S.J. Scott, B. Davenport

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz