Emisja głosu

Rozluźnij szczęki, by lepiej brzmieć

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Dla zdrowia swojej krtani i by móc wydobywać dźwięki bez bólu, wysiłku i ograniczeń w głosie dbaj o pozycję głowy, żuchwy i ułożenie zębów. Takie niepozorne działanie może zmienić Twój głos.

W ciągu dnia kontroluj ułożenie szczęk oraz kontakt górnych i dolnych zębów. Nieprawidłowa pozycja żuchwy oraz zaciskanie zębów powodują napięcia w stawie żuchwowo-skroniowym i w okolicy krtani. Mogą przyczyniać się do zacisku krtani, który ogranicza swobodę wydobywania dźwięków i uniemożliwia prawidłową emisję głosu.

Często nie jesteśmy świadomi tego, że nienaturalnie układamy żuchwę, wysuwamy ją, cofamy, robimy miny, podpieramy ją ciągle pięścią, gryziemy ołówki czy długopisy. Często też zaciskamy zęby, o czym nie mamy pojęcia. Informują nas o tym :

  • bóle głowy,
  • ból szyi, karku
  • ból zębów czy oznaki uszkodzenia szkliwa
  • oraz szybko męczący się głos i dyskomfort w gardle.

To nawyk lub reakcja na stres, pośpiech, zmęczenie lub skutek powstrzymywania emocji, opinii, wewnętrznego zakazu wyrażania własnego zdania.

Napięcia te przekładają się na naszą aktywność głosową. Usztywniają mięśnie i nie pozwalają im reagować naturalnie na impulsy wysyłane z mózgu.

Aby temu zapobiec musimy mieć świadomość, co robi nasze ciało także wtedy, gdy nie mówimy i nie śpiewamy. Przed wystąpieniem, próbą, prezentacją, wykładem, koncertem, itp. dobrze zrobi naszym fałdom głosowym rozluźnienie ramion, szyi czy mięśni żwaczy. A jeszcze lepiej całego ciała, w którym przecież mogą znaleźć się inne usztywnione obszary.

W ramach codziennej higieny głosu warto kilka razy w ciągu dnia kontrolować ułożenie głowy, żuchwy i ułożenie zębów. Choć usta pozostają zamknięte (gdy nie mówimy oddychamy przez nos), zęby powinny być od siebie oddalone. Język powinien być uniesiony do góry i spoczywać na podniebieniu.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz