Ćwiczenia relaksacyjne dla głosu

Kotwice relaksacji

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Kotwice relaksacji to sygnały, dzięki którym możemy przerwać reakcję naszego ciała na stres, wyciszyć się, poczuć przypływ energii, rozluźnić się. Tworzymy je wykorzystując ciało, dźwięki, obrazy, myśli i odczucia. Przypominają nam one o tym, że mamy pozostać spokojni i zrelaksowani.

 

Kotwice relaksacji (na podstawie D.Lederer, M.Hall, Relaksacja w pigułce)

Kotwice relaksacji to sygnały, dzięki którym możemy przerwać reakcję naszego ciała na stres, wyciszyć się, poczuć przypływ energii, rozluźnić się. Tworzymy je wykorzystując ciało, dźwięki, obrazy, myśli i odczucia. Przypominają nam one o tym, że mamy pozostać spokojni i zrelaksowani. Wykorzystanie określonej kotwicy (np. widoku zachodzącego słońca) przywołuje przyjemne wspomnienia i pomaga oswoić stres.

1.Spośród podanych kotwic relaksacyjnych wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają (lub na ich podstawie stwórz własną)

KOTWICE ODCZUĆ
dotykanie serca
otwieranie prawej dłoni
trzymanie rąk razem
ściąganie ramion do tyłu podczas siedzenia

KOTWICE WIZUALNE
zachód słońca
wschód słońce
wybrane zdjęcie, obraz

KOTWICE DŹWIĘKOWE
ulubiona piosenka
muzyka
szum oceanu
oddech

2.Poczuj, zobacz i usłysz siebie w sytuacji, w której czujesz się zestresowany.
3.Uwolnij swoje kotwice relaksacji (opuść ręce wzdłuż ciała i otwórz dłonie). Przetestuj działanie wybranej kotwicy (czy uwolnienie kotwicy zmieniło Twój umysł, ciało, pomogło się wyciszyć, odprężyć?)
4.Obserwuj swój oddech – czy jest spokojniejszy? Czy Twoja postawa przyczyniła się do osiągnięcia stanu odprężenia? Jak się czujesz?
5.Przez moment wzmacniaj odczucia, których doświadczasz, będąc w stanie odprężenia – odczuwaj, usłysz i zobacz siebie bardziej, mocniej, głośniej, wyraźniej. Wyobraź sobie, że Twoje ciało jest coraz większe i bardziej spokojne. Niech twój kojący głos stanie się głośniejszy.
6.Pięć razy gwałtownie uwolnij swoją kotwicę relaksacji. Za każdym razem wzmacniaj doznanie, jakie temu towarzyszy. Odczuj większy spokój, skupienie i rozluźnienie.

Powtarzaj ćwiczenie kilka razy codziennie, aż nauczysz się automatycznie wywoływać stan relaksu poprzez uwolnienie kotwicy.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz