Czytelnia

Ćwiczenia odprężające

Napełnij się pozytywną energią, rozluźnij, zatrzymaj, przypatrz się sobie.


Napełnianie się energią (M.Wiszniewski)

Stań w wygodnej pozycji. Stopy rozstaw na szerokość bioder, ugnij kolana. Oddychaj i obserwuj swój oddech. Pozwól, aby oddech naturalnie się uspokoił.
Obserwuj wrażenia napływające z ciała.
Z wdechem zaczynasz napełniać się energią i z wydechem wydychasz wszelkie choroby, napięcia i stresy.
Na wdechu wyobrażasz sobie, jak napełnia cię czyste białe światło, zdrowie i energia.
Na wydechu wydychasz ciemny dym, napięcia i choroby.
Na wdechu podnieś ręce do góry i szerokim ruchem zagarnij energię ponad głowę, stwarzając między rękoma kulę energii w kolorze białego światła.
Na wydechu opuść ręce przed sobą w dół, wprowadzając zgromadzoną energię przez głowę do ciała.
Wraz z ruchem rąk rozprowadzasz energię po ciele.
Wyobrażasz sobie, że ruch dłoni pomaga wypłukiwać z ciała choroby i stresy, które przez nogi spływają w dół do ziemi.
Kiedy skończysz, zatrzymaj się w bezruchu i obserwuj wrażenia, jakie do ciebie napływają.

Oczy – litery (D. LEderer, M. Hall)
Kiedy potrzebujesz relaksu, wyciszenia, uspokojenia nerwów, wykonaj poniższe ćwiczenie. Możesz je wykonywać nawet, jeśli w pobliżu znajdują się inne osoby.

Na kartce papieru bardzo powoli napisz  „TERAZ SIĘ ROZLUŹNIJ ZWOLNIJ”

Po napisaniu tych słów usłysz, jak w myślach mówisz do siebie  „TERAZ SIĘ ROZLUŹNIJ ZWOLNIJ”. Powtórz 10 razy. Za każdym razem, gdy je wypowiadasz, odpowiedz sobie na poniższe pytania:
Czy w tej chwili czujesz, że stajesz się bardziej rozluźniony?
Czy możesz zmienić postawę albo sposób oddychania?
Jak brzmi twój głos?
Jak brzmią głosy otaczających cię osób? (jeśli nie jesteś sam)
Jak relaksujące albo uspokajające wydają ci się te głosy?
Jakie cechy głosu brzmią dla ciebie najbardziej kojąco?
Czy w danej chwili jest możliwe, byś poczuł się jeszcze bardziej zrelaksowany?

Następnie 10 razy, bardzo powoli powtórz następujące słowo ZZZZWWWWOOOLLLLNNNIIIJJ

Czy po dziesięciokrotnym powtórzeniu tego słowa rzeczywiście zwolniłeś?
Czy możesz zmienić pozycję swojego ciała albo sposób oddychania?
Jak brzmi twój głos?
Czy możesz mówić wolniej?
Jak brzmią głosy otaczających cię osób?
Czy wydaje ci się, że oni także mówią wolniej?
Czy czujesz, że faktycznie zwalniasz?

Oddech ze światłem świecy
Usiądź wygodnie. W odległości 20- 30 cm ustaw świecę. Przez chwilę wpatruj się w strumień światła. Wdychając powietrze wyobrażaj sobie, że światło świecy wpada do twojego ciała, rozluźnia je i delikatnie ogrzewa. Wydychaj powietrze delikatnie na świeczkę tak, by jej nie zgasić. Cały czas obserwuj płomień świecy. Niech wydech będzie długi, spokojny, jednostajny. Powtórz ćwiczenie 5-10 razy.

Swobodne spadanie (Osho)
Każdego wieczoru usiądź na krześle i pozwól swojej głowie opaść do tyłu. Zrelaksuj się, odpoczywaj. Rozluźnij następnie dolną szczękę – rozluźnij ją tak, by usta otworzyły się szeroko i zacznij oddychać ustami, nie nosem. Oddychaj naturalnie. Stopniowo oddech się uspokoi. Wdech i wydech będą niewielkie. Usta pozostaw otwarte, oczy zamknięte, relaksuj się. Poczuj, jak uwalniają się twoje nogi, tak jakby ktoś ci je zabrał, jakby wyswobodziły się ze stawów.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.