Czytelnia

Ćwiczenia postawy ciała

Ćwiczenia postawy ciała
Zapraszam Cię do praktycznych ćwiczeń, których celem jest uzyskanie prawidłowej postawy ciała podczas emisji głosu. Ale nie oszukujmy się- taka postawa jest także źródłem zdrowego funkcjonowania, Dlatego warto zmienić nawyki i czasem dać się ponieść wyobraźni. To właśnie ona niech będzie Twoim przewodnikiem w ćwiczeniach.
  • Bądź świadomy(a) tego, co dzieje się z Twoim ciałem. Jak styka się ono z podłożem gdy stoisz? Gdzie są stopy, czy dotykają jednakowo podłoża w każdym miejscu? Jak ustawione są nogi, pośladki, plecy, szyja, kark, głowa, ręce? Rozpoznaj napięcia w ciele- gdzie się pojawiają? Rozluźnij się oddychając spokojnie i głęboko według własnego rytmu.
  • Bądź świadomy(a) tego, co dzieje się z Twoim ciałem. Jak styka się twoje ciało z podłożem gdy siedzisz? Uświadom sobie swoje ciało, jego poszczególne części. Jak ułożone są stopy, nogi, pośladki, plecy, szyja, kark, głowa, ręce? Zauważ, że dotykasz podłoża w różnych miejscach, z różną siłą. Skoryguj postawę.
  • Obserwuj siebie, swoją postawę ciała w lustrze (także w oknach wystawowych, gdy masz okazję), kiedy chodzisz, kiedy siadasz. Zwróć uwagę na wszystkie istotne cechy prawidłowej postawy ciała, które powinny być zachowane w czasie emitowania dźwięków. Zapisz swoje obserwacje i skoryguj błędy.
  • Obserwuj swoją postawę, kiedy mówisz wiersz, opowiadasz lub śpiewasz. Zwróć szczególną uwagę na:
    • sposób, w jaki oddychasz- czy nie podnosisz ramion w czasie wdechu, czy nie wstrzymujesz powietrza;
    • sposób, w jaki zaczynasz mówić- czy z rozpoczęciem dźwięku wiąże się       wyraźny ruch głowy ku przodowi, wypychanie brody czy przeciwnie wyraźne   obniżanie głowy i nadmierne cofanie brody;
    • napięcia w ciele- gdzie się pojawiają?

Zapisz swoje obserwacje i pracuj nad nieprawidłowościami.

  • Wyobraź sobie, że energicznie unosisz uszy do góry. Co się zmieniło w twoje postawie? Zapamiętaj to odczucie. Wykonuj ten mały trick zawsze, gdy zaobserwujesz u siebie garbienie czy ospałość postawy.
  • Wyobraź sobie, do czubka twojej głowy ktoś przymocował sznurek i wyraźnie pociąga nim w górę. Odczuj, co dzieje się z twoim ciałem i zapamiętaj to. Powtarzaj to wyobrażenie często, aż odczucia towarzyszące temu ćwiczeniu staną się twoim nowym nawykiem.
  • Wykonaj jaskółkę. Jeśli masz problem z utrzymaniem równowagi spróbuj lekko pochylić się do przodu. Szukając środka ciężkości, wykonaj tylko krótki wdech; wydech jest długi. Gdy twoja pozycja jest stabilna, wykonaj kilka ruchów głową w prawo i w lewo. Powtórz ćwiczenie zmieniając nogę.

Więcej ćwiczeń prawidłowej postawy ciała znajdziesz w kursie Szkoły Easyvoice –
5 istotnych problemów zdrowej pracy głosem”. Zapisz się już dziś. Czekamy na Ciebie.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.