Ćwiczenia oddechowe

Ćwicz oddech z Kubusiem Puchatkiem

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Kto czytał „Kubusia Puchatka” być może pamięta pełne wdzięku fragmenty których długość znacznie odbiega od długości zdania rozwiniętego. :) Wykorzystamy je do gimnastyki mięśni oddechowych.

W ćwiczeniu pracujemy nad wytrzymałością mięśni oddechowych i ekonomią oddychania. Ze względu na intensywność i poziom trudności jest to ćwiczenie przeznaczone dla osób zdrowych, bez problemów głosowych i nie cierpiących na schorzenia aparatu głosowego.

Na czym polega ćwiczenie?

Chcemy przeczytać jeden dłuższy fragment na jednym wydechu. Zaczynamy od krótkiej frazy, stopniowo ją wydłużamy, jak to jest rozpisane w ćwiczeniu.

Każdy fragment wykonujemy na wydechu, od początku do końca czytany tekst opieramy na strumieniu powietrza. Początek frazy i jej koniec muszą brzmieć tak samo pod względem siły głosu i odczucia powietrza. Nie czytamy na resztkach powietrza! Tempo umiarkowane/ szybkie. Wymowa wyraźna, staranna. 

Po przeczytaniu frazy musi pozostać jeszcze mały zapas powietrza (sprawdź, czy możesz wydmuchać powietrze na fff…).


KROK 1 – Na rozgrzewkę :)

Nasz tekst:
"Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba, i też nie spostrzec tego, kto idzie. A teraz chodzi o to, jaki balonik wybrać?"

Czytamy go w następujący sposób. Do kolejnego etapu tego kroku przejdź dopiero, gdy wyćwiczysz wcześniejszy.

wdech - Kiedy

wdech - Kiedy się idzie

wdech - Kiedy się idzie po miód

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie.

I uwaga, dobieramy powietrze w wyznaczonych dodatkowo miejscach:

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego,

wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie.

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech -Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli

Wdech -Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech -Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech -A jeżeli ma się

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik,

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć,

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech -Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba,

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba, i też

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba, i też nie spostrzec

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba, i też nie spostrzec tego,

Wdech - Kiedy się idzie po miód z balonikiem, to trzeba się starać, żeby pszczoły nie wiedziały po co się idzie. Wdech - Więc jeśli ma się ze sobą zielony balonik, pszczoły mogą pomyśleć, że jest się częścią drzewa, i wcale nie zauważyć tego, kto idzie. Wdech - A jeżeli ma się niebieski balonik, mogą pomyśleć, że jest się tylko kawałkiem nieba, i też nie spostrzec tego, kto idzie.
Wdech - A teraz chodzi o to, jaki balonik wybrać?

Gdy wyćwiczysz swobodne czytanie całego tekst na jednym wydechu, odczytaj go z pauzami (wynikającymi z logicznego przekazu tekstu, zastosowanych znaków przestankowych):
- bez dobierania powietrza w chwili robienia pauzy
- z dobieraniem powietrza podczas pauzy

Do kolejnego kroku przejdź dopiero po wyćwiczeniu tego pierwszego.

 

 Krok 2 – idziemy dalej

Zacznij podobnie, jak to jest rozpisane w pierwszym kroku. Najpierw jeden, potem dwa, trzy i więcej wyrazów na jednym wydechu. Tu mamy jedno długie zdanie, które chcemy przeczytać na jednym wydechu, bez dobierania powietrza i bez zadyszki, bez wysiłku, zachowując dobrą jakość dźwięku od początku do końca tej frazy.
Ćwicz stopniowo wydłużając fragmenty, jakie możesz przeczytać na jednym wydechu.

„/Otóż właśnie tak się zdarzyło, że poprzedniego dnia byłeś na zabawie u twojego przyjaciela, Prosiaczka, i na tej zabawie dostaliście wszyscy baloniki i tyś dostał duży zielony balonik, a jeden z krewnych-i-znajomych Królika dostał duży niebieski balonik i zapomniał zabrać go ze sobą do domu, ponieważ był doprawdy za młody, żeby chodzić na zabawy; a ty przyniosłeś ze sobą do domu i zielony, i niebieski balonik/”.


Gdy wyćwiczysz swobodne czytanie całego tekst na jednym wydechu, odczytaj go z pauzami (wynikającymi z logicznego przekazu tekstu, zastosowanych znaków przestankowych):
- bez dobierania powietrza w chwili robienia pauzy
- z dobieraniem powietrza podczas pauzy


Krok 3 – to prawdziwe wyzwanie.

Ćwicz podobnie jak wcześniej. Fraza jest bardzo długa. Jej wyćwiczenie może zająć kilka dni albo tygodni (to sprawa indywidualna). Jeśli ćwiczenie jest zbyt trudne (tak może być!), ćwicz tylko kroki 1 i 2.

„/Więc poszliście obydwaj z niebieskim balonikiem, a ty wziąłeś ze sobą fuzję, tak tylko, na wszelki wypadek, jak to zwykle robisz, a Kubuś Puchatek poszedł w jedno bardzo błotniste miejsce, które znał, i zaczął się w nim okropnie tarzać i tarzać, aż zrobił się całkiem czarny; i potem, kiedy balonik został porządnie nadęty i stał się bardzo, bardzo duży, Puchatek wziął w obydwie łapki sznurek, uwiesił się na nim i z wdziękiem uleciał w powietrze./ I bardzo szybko znalazł się na wysokości drzewa, całkiem bliziutko nieba/”.

 

Powodzenia i baw się dobrze. ;)

Fragmenty i ilustracje pochodzą z książki "Kubuś Puchatek" (wersja dwujęzyczna), A.A. Milne, autorem ilustracji jest E.H. Shepard 

 

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz