Czytelnia

Ćwiczenia oddechowe poprawiające możliwości oddechowe

Wykonaj wdech przez nos licząc w myślach 1-2-3-4. Zatrzymaj powietrze (nie wdychamy, nie wydychamy powietrza) licząc w myślach 1-2-3-4. Następnie delikatny wydech przez stulone usta – licz w myślach 1-2-3-4. Powtórz 5 razy.

 Wykonaj 8 krótkich wdechów przez usta – licz w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Zwróć uwagę, żeby nie wciągać zbyt mocno powietrza – pilnuj małych porcji powietrza. Zatrzymaj powietrze licząc w myślach 1 -2.Wydychaj przez stulone usta, licząc w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Powtórz 5 razy.

 Ponownie wykonaj 8 wdechów przez usta – licz w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Zwróć uwagę, żeby nie wciągać zbyt mocno powietrza. Tym razem porcja powietrza ma być większa, ale na tyle, by nie poczuć się zapowietrzonym. Zatrzymaj powietrze licząc w myślach 1 -2.Wydychaj przez stulone usta, licząc w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Powtórz 5 razy.

 Wykonaj wdech przez nos licząc w myślach 1-2-3-4. Zatrzymaj powietrze (nie wdychamy, nie wydychamy powietrza) licząc w myślach 1-2. Następnie opuść luźno żuchwę i intonuj samogłoskę aaaaaaa...... licząc w myślach 1,2,3,4.

 Wykonaj 8 krótkich wdechów przez usta – licz w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Zwróć uwagę, żeby nie wciągać zbyt mocno powietrza – pilnuj małych porcji powietrza. Zatrzymaj powietrze licząc w myślach 1 -2. Następnie opuść luźno żuchwę i intonuj samogłoskę aaaaaaa...... licząc w myślach 1,2,3,4,5,6,7,8.

Jeśli dotychczasowe ćwiczenia wykonujesz bez trudu, zbędnego napięcia i wysiłku, przejdź do kolejnych ćwiczeń. Jeśli nie, poczekaj. Wykonuj powyższe ćwiczenia, aż nabierzesz wprawy i lekkości.

Wykonaj 8 krótkich wdechów przez usta – licz w myślach 1-2-3-4-5-6-7-8. Zwróć uwagę, żeby nie wciągać zbyt mocno powietrza. Tym razem porcja powietrza ma być większa, ale na tyle, by nie poczuć się zapowietrzonym. Zatrzymaj powietrze licząc w myślach 1 -2. Następnie opuść luźno żuchwę i intonuj samogłoskę aaaaaaa...... licząc w myślach 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16.

Wykonaj szybki wdech przez usta licząc w myślach 1-2. Zatrzymaj powietrze licząc w myślach 1-2. Na wydechu intonuj dźwięk aaaaaaaaa... licząc w myślach 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16

Jeśli nie potrafisz jeszcze tak długo intonować dźwięku, bo brakuje Ci powietrza, zatrzymaj się zanim zaczniesz wydobywać dźwięki na resztkach powietrza. Ćwicz stopniowo zwiększając długość dźwięku.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.