Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenie poprawiające warunki głosowe

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Ćwiczenie, w którym aktywujemy mięśnie dna miednicy (leżące między kością ogonową i kością łonową) i kontrolujemy wydech. Mięśnie te wraz z przeponą oddechową tworzą system oddechowy tworzący strumień powietrza niezbędny do powstania głosu i dbają o odpowiednie ciśnienie powietrza wzbudzającego drgania.

Jak ćwiczyć?

Pozycja stojąca lub siedząca.

Skoryguj postawę ciała. Oddychaj swobodnie. Zacznij od kilku dłuższych wdechów przez nos licząc w myślach do 3 np. jeden – oddycham, dwa – oddycham, trzy – oddycham.

Wydychaj powietrze przez nos, odliczając w myślach do 6. Jednocześnie z wydechem napinaj mięśni dna miednicy, które znajdują się między odbytem a narządami płciowymi.

-jeśli nie wiesz, gdzie one są, nie potrafisz ich napiąć i rozluźnić spróbuj najpierw w toalecie podczas oddawania moczu – wstrzymaj na chwilę ten proces i odczuj, jak napinają się mięśnie, które chcemy uaktywnić w tym ćwiczeniu-

Największe napięcie powinniśmy odczuć w momencie kończenia się wydechu.

Rozluźnij się i poczekaj na wdech. Oddychaj w swoim normalnym rytmie i powtórz ćwiczenie jeszcze raz.

Na koniec pooddychaj spokojnie przez chwilę.

Powtarzaj kilka razy w ciągu dnia. Stopniowo wydłużaj wydech i napięcie mięśni do 9 i więcej.

Ćwiczenie z książki „Oddech, który leczy”, S. Weller

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz