Ćwiczenia oddechowe

Oddech i artykulacja – trening wytrzymałościowy

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Wzmocnij mięśnie oddechowe i uaktywnij artykulatory, by Twój głos był silniejszy, bardziej wytrzymały i gotowy do językowych akrobacji. Te niełatwe teksty mogą być także elementem głosowej rozgrzewki czy codziennego treningu, gdy już dobrze je opanujesz.

Uwaga. Ćwiczenie to jest przeznaczone dla osób:

  • które nie mają problemów z prawidłowym oddychaniem (jeśli oddech sprawia Ci problemy, brakuje Ci tchu, głos się załamuje, zacznij od pierwszych ćwiczeń oddechowych, poznaj swój oddech i wyćwicz prawidłowe odruchy),
  • które nie mają schorzeń narządu głosowego,
  • które chcą wzmocnić mięśnie oddechowe oraz artykulacyjne,
  • które chcą rozruszać mięśnie i skupić się przed wystąpieniem, próbą, koncertem.

Ćwiczenie wymaga koncentracji i uporządkowania myśli. Dobrze zapoznaj się z tekstem – narządy mowy muszą wiedzieć, co jest do powiedzenia.

W pierwszym etapie ćwiczymy w wolnym tempie. Gdy opanujemy wymowę tekstu, tempo zwiększamy.

1.


2.


3.

Stopniowo wypowiadaj coraz więcej słów na jednym wydechu. Codziennie staraj się wypowiedzieć kilka dźwięków więcej, ale jeśli Twoje ciało wymaga więcej czasu i większej ilości powtórzeń – daj sobie ten czas.

Pamiętaj, by nie mówić na resztkach powietrza. Twój głos od początku do końca wypowiadanych słów musi brzmieć tak samo. Gdy traci dźwięczność, łamie się, czujesz ucisk w gardle, w klatce piersiowej, w brzuchu – ćwicz wypowiadanie mniejszej ilości słów na jednym wydechu. Powoli dokładaj kolejne i obserwuj brzmienie głosu.

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska
Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz