Ćwiczenia głosowe

Ekspresowa rozgrzewka strun głosowych i rezonatorów

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Przyda się w te dni, kiedy wstajemy spóźnieni lub coś burzy nasze plany i czasu na rozgrzewkę strun głosowych pozostaje niewiele. Trzy łatwe ćwiczenia są lepsze nic niż, a praktykowane także w ciągu dnia pomogą rozluźnić napięcia w krtani, które bardzo ją obciążają i wpływają na słabą jakość głosu.

Ćwiczymy

  1. Westchnij swobodnie z dźwiękiem „hhmmmmm...” zaczynając od najwyższego dźwięku, jaki możesz lekko wydobyć. Pozwól dźwiękom zleć z góry w dół. Wykonaj kilka takich krótkich ślizgów. Poczuj wibracje/drgania w okolicy twardego podniebienia, górnych zębów, skrzydełek nosa, na kościach czaszki, czubku głowy oraz w klatce piersiowej (sprawdzaj dotykając tych miejsc dłonią).

  2. Powtórz pierwsze ćwiczenie, tym razem zjeżdżając z dźwiękiem w dół złap wysokość, na której odczuwasz największe wibracje, głos brzmi najlepiej i przedłuż dźwięk „mmmmm….”(pilnuj, by mieć powietrze, nie na jego resztkach, dobieraj). Wykonaj 2-3 razy. Zapamiętaj odczucia i wysokość dźwięku.

  3. Zaczynając od przedłużonego „mmmm….” na najlepszej wysokości głosu zacznij mówić krótkie słowa np. mam, tam, dam, nam, mama, tamta, niania, tak i krótkie zdania np. Mama ma tam dom. Przed każdym słowem/ zdaniem zaczerpnij powietrza i zaintonuj „mmm...”

Warto sprawdzić, jak działają np. w najbliższych wolnych dniach i przekonać się, że takie krótkie ćwiczenie przypomina nam, że nasz głos wypełniony wibracjami, może brzmieć zupełnie inaczej.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz