12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Nie pozwól odebrać sobie dobrego nastawienia

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Nastawienie to nasza postawa, stosunek do czegoś, stan, który charakteryzuje nas, nasze działania, wpływa na podejmowane decyzje i oceny. Od niego zależy to, jak patrzymy na świat i codzienne życie, sytuacje i doświadczenia, które są jego częścią. Wolimy otaczać się ludźmi, którzy mają pozytywne nastawienie. Takie osoby są charyzmatyczne, wzbudzają w nas optymizm i dobre emocje. Motywują, inspirują, uspokajają. Ich głos jest naturalnym elementem pasującym do tego obrazka i staje się narzędziem o ogromnej sile wpływu. Nie muszą tryskać dobrym humorem, udawać, że są bardziej szczęśliwi niż są. Oni po prostu lubią życie, bo widzą w nim przede wszystkim dobro i piękno.

Co zrobić, by być taką osobą?

Ćwiczyć się w optymistycznym podejściu do życia – to znaczy dawać przewagę temu, co w nim dobre, a nie temu, co trudne czy złe.

Wiele czynników wpływa na nasze samopoczucie i nastawienie. Wiele wydarzeń w życiu potrafi pogrążyć nas w smutku, wiele osób potrafi sprawić, że tracimy entuzjazm i dziecięcą radość. Doświadczenia, przekonania i przekazy wyniesione z domu, ze szkoły we wczesnym okresie dzieciństwa czasem uczą nas, że bycie zadowolonym, optymistycznie nastawionym do życia nie jest pożądane. Lepiej narzekać i nie wybijać się ze swoją dobrą energią.

Styl życia również przyczynia się do tego, że ten płomień entuzjazmu gaśnie. Gdy źle się odżywiamy, śpimy źle i za mało, prawie się nie ruszamy i nie odpoczywamy – trudno zachować radość i tryskać super energią, być w świetnym nastroju. Nie oszukujmy się. Podstawowe potrzeby naszego ciała muszą być zaspokojone, byśmy mogli doświadczać pełni życia, cieszyć się i rozwijać.

Nasz stosunek do życia, do siebie, swoich możliwości wyznacza kierunek działań i podejmowane kroki. Często siebie nie lubimy, nie doceniamy. Porównując się z innymi stajemy się często „gorsi”, „słabsi”, „mniej zdolni”. Skupiając myśli na tym, co nam nie wyszło, na błędach i porażkach również tworzymy nastawienie na niepowodzenie zamiast na to, że osiągniemy sukces. Nie brzmi optymistycznie.

Dobry nastrój i samopoczucie odbierają nam również: zbyt duża ilość czasu spędzana w internecie oraz spotkania z ludźmi, którzy niszczą naszą dobrą energię, pomniejszają nasze umiejętności, krytykują, źle się o nas wypowiadają.

Brak umiejętności rezygnowania z tego, co nie jest wartościowe, odrzucania tego, co nie wnosi nic dobrego do naszego życia, a wręcz czyni je nijakim, to kolejny element, który sprawia, że tracimy zapał i nie wyskakujemy z łóżka z radością, by przeżyć kolejny dzień.

Buduj w sobie dobre nastawienie

Myśli generują emocje i wpływają na decyzje w każdej sferze naszego życia. Decydują o tym, czy czujemy się gotowi, by się rozwijać, stawiać kolejne kroki. Także wtedy, gdy kształcimy swój głos. Zadbaj o to, by myśleć raczej dobrze niż raczej źle.

Niech Twoje myśli dotyczą tego, co dobre, miłe, przyjemne, wartościowe. Tego, do czego dążysz, o czym marzysz, na co liczysz. Nie udawaj, że nie ma złych i smutnych czy trudnych momentów. Zauważ także te myśli, nazwij to, co czujesz (powiedz to na głos) i pozwól tym myślom, emocjom odejść.

Zastąp złe myśli myślami o pozytywnym zabarwieniu. Zmień przedmiot swoich rozmyślań. Przypomnij sobie dobre momenty, szczęśliwe chwile, ulubione miejsca, największe sukcesy. Uciesz się tym raz jeszcze. Zamiast rozpamiętywać nieudane wystąpienia publiczne, pierwsze występy w przedszkolu czy krytykę swojego głosu, skup swoją energię na tych chwilach, w których czujesz się autentycznie ze swoim głosem i pozwalasz sobie na takie brzmienie, które i Ciebie zachwyca. Myśl o tym do czego dążysz, jak chcesz brzmieć, jakie są Twoje wokalne cele, zamiast skupiania się ciągle na tym, co nazywasz porażką. Analizuj popełniane błędy, życiowe lekcje, niepowodzenia, ale tylko po to, by wyciągnąć z nich wnioski i móc je wykorzystać w przyszłości.

Wyznacz sobie kwadrans na smutki, by wylać emocje i pozbyć się napięcia z ciała. A potem skup swoją uwagę na tym, co wzbudza w Tobie dobro i co jest piękne w Twoim życiu.

Wypełniaj swoje życie tym, co przynosi Tobie radość.

Dbaj o swoje potrzeby, pasje, sen, odpoczynek, odżywanie. I ruszaj się.

Nawiąż kontakt z naturą. Wybierz się na spacer, kontempluj piękno, jakie Cię otacza. Poczuj się jego częścią.

Naucz się relaksować i praktykuj wyrażanie wdzięczności. (zajrzyj np. tu →)

Dbaj o relacje z tymi, którzy doceniają Ciebie i akceptują Ciebie takiego, jakim jesteś. Którzy motywują, pocieszają, dopingują, a nie ściągają w dół.

Odcinaj się od osób, które niszczą Twoją siłę, dobrą energię.

Słuchaj muzyki i śpiewaj utwory, które dobrze Cię nastrajają.

Pracuj nad głosem i rozwijaj go. Czerp z korzyści, jakie przynosi praca z dźwiękiem.

Wyobrażaj sobie, że jesteś osobą radosną, pozytywnie nastawioną, odczuwającą radość i szczęście.

Wspieraj się afirmacjami. Przekonaj się, że słowa tworzą nasze życie.->

Uśmiechaj się do siebie szczerze, dziel się uśmiechem z innymi.

Twórz nowe znaczenia.

Nasz dzień powszedni pełen jest sytuacji, w których możemy ćwiczyć (…) tworzenie nowego znaczenia. Jeśli jedziemy samochodem i utkniemy w korku… to czas, by się zrelaksować i poćwiczyć nasze zdolności śpiewacze (mam kolegę, który uczy się wtedy tekstów piosenek). Albo kiedy w pracy mamy grubiańskiego szefa… to czas na to, by radzić sobie z trudnymi osobami, a nawet sprawić, że się zmienią (…) Bogactwo życia bierze się z tego, by umieć być szczęśliwym w każdej sytuacji(…) V. King

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz