12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Jedz to, co odżywia oraz wzmacnia odporność, by nie chorować i móc pracować głosem

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

W jednym z ostatnich miesięcy w ramach akcji #12dobrychnawyków dla głosu, gdy pracowaliśmy nad wzmacnianiem odporności, wspomniałam, że sposób odżywiania jest elementem, który wpływa na siły obronne naszego organizmu. Nie da się zwalczyć rozpoczynającej infekcji, gdy ciału brakuje witamin i minerałów, gdy jest osłabione złą dietą czy zaburzeniami odżywiania. Dbając o dobre odżywienie organizmu wzmacniamy układ odpornościowy.

Co jeść i pić?

  • pij wodę, nawadniaj organizm
  • odżywiaj się regularnie wybierając jedzenie dobrej jakości
  • wybieraj żywność nieprzetworzoną
  • często, najlepiej codziennie, spożywaj kiszonki
  • jedz sezonowe owoce i warzywa
  • stosuj w codziennym menu czarnuszkę, kurkumę, imbir, czosnek i cebulę
  • wprowadź do diety rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste
  • spożywaj pestki, nasiona orzechy i kiełki
  • wzbogać dietę o zdrowe oleje (np. z czarnuszki, wiesiołka, lniany, oliwa), źródła kwasów omega
  • wybieraj fermentowane napoje mlecze

i pamiętaj o uśmiechu oraz dawce witaminy D.

Ogranicz (lub całkowicie zrezygnuj):

  • żywność typu fast-food
  • kawę i czarną herbatę
  • alkohol i inne używki
  • napoje energetyczne
  • produkty wysoko przetworzone, produkty oczyszczone (np. biała mąka, makaron)
  • ilość spożywanego cukru
  • mleko i produkty mleczne (jeśli zauważasz ich niekorzystny wpływ na swoje zdrowie i komfort wydobywania dźwięków)

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz