12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Kontroluj pozycję głowy i barków

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Kolejnym elementem oszczędzania głosu jest kontrolowanie co jakiś czas, podczas używania głosu, pozycji ciała. Może ona sprzyjać dobrej emisji głosu i pomóc krtani w optymalnym funkcjonowaniu bez zbędnego wysiłku lub wprost przeciwnie – przyczynić się do nadwyrężenia głosu i problemów z krtanią. Wiele razy już o postawie ciała wspominałam, teraz w ramach nauki oszczędzania głosu zachęcam do tego, byśmy zwracali uwagę na ułożenie głowy i barków. To części ciała znajdujące się najbliżej krtani, które mają ogromny wpływ na jakość produkcji dźwiękowej przez fałdy głosowe.

Jeśli zmieniamy neutralne ułożenie głowy na takie, które nie współgrają z krtanią i wynikają z różnych czynników (zdrowie, styl życia, ilość czasu spędzanego z telefonem, przed komputerem, poziom aktywności fizycznej, dominująca pozycja w ciągu dnia itp.) możemy spodziewać się problemów. Problem też w tym, że my bardzo szybko do tych nieprawidłowych ułożeń się przyzwyczajamy i traktujemy, jako coś naturalnego, oczywistego. Jednak pojawiające się bóle, napięcia w okolicy głowy, szyi, krtani, męczenie się głosu, chrypa i inne zaburzenia w obrębie narządu głosowego są sygnałem, że do naturalności im daleko.

Nie chodzi o sztywne trzymanie głowy na szczycie kręgosłupa, bo dźwięk pracuje w ciele i wymaga, by było ono żywe, aktywne, ale o uświadomienie sobie i sprawdzanie, co robią moje barki i gdzie znajduje się moja głowa podczas emitowania dźwięków. Czy taka pozycja pomaga mi wydobywać dźwięki bez bólu, odczucia zmęczenia gardła?

Gdy pracujesz głosem, występujesz, śpiewasz, sprawdź:

  • czy podnosisz ramiona i barki w kierunku uszu
  • czy zadzierasz głowę lub opuszczasz brodę w kierunku klatki piersiowej
  • czy wysuwasz głowę do przodu
  • czy cofasz głowę daleko do tyłu

Chwilowo utrzymana nieprawidłowa pozycja nie powinna powodować problemów, ale jeśli powtarza się ona często lub stała się Twoim nawykiem – czas to zmienić. Szukaj optymalnego ułożenia ciała, ustaw głowę tak, jakby luźno umieszczona była na szczycie kręgosłupa, poczuć ciężar barków i ramion, pozwól im swobodnie opaść.

Skonsultuj się z fizjoterapeutą, jeśli masz problemy z kręgosłupem, pojawiają się bóle głowy, bóle szyi, karku, odczuwasz napięcie w tej okolicy.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz