12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Rób ciche przerwy w ciągu dnia

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Wielokrotnie w ciągu dnia nasza krtań może odpocząć, jeśli tylko powstrzymamy się od mówienia/ śpiewania, wtedy, gdy nie jest to potrzebne czy konieczne. Możemy robić ciche przerwy, gdy powstrzymamy się od udziału w dyskusji, rozmowie, która nie wnosi do naszego życia nic ważnego. Lub gdy wybierzemy się na krótki samotny spacer.

Plotkowanie, które niczemu nie służy, kolejna rozmowa telefoniczna zamiast wysłania wiadomości tekstowej to marnowanie czasu na odpoczynek, który wzmacnia nasz głos i zapobiega poważnym schorzeniom krtani.

Jeśli lubisz dużo mówić, a dodatkowo pracujesz głosem lub śpiewasz, zacznij od jednej takiej cichej przerwy. Następnego dnia dodaj kolejną, później jeszcze jedną. Obserwuj swoje ciało, potrzeby głosu. Fałdy głosowe potrzebując Twojej ciszy. Twoje ciało i umysł również. Wyjdź na spacer, pobądź tylko ze sobą, złap trochę promieni słońca – korzyści będzie więcej. Wzmocnisz układ odpornościowy, będziesz lepiej spać, rozruszasz ciało. Chwile ciszy i samotności to wartościowy czas. Choć początkowo możesz czuć się niekomfortowo, powtarzaj je, a Twój głos odwdzięczy się się siłą, wytrzymałością i dobrym brzmieniem. By emitowanie dźwięków nas nie bolało, by robić to swobodnie i naturalnie potrzebujemy ciszy. Pomyśl o niej jak o ładowaniu baterii w telefonie albo oddaniu samochodu do serwisu. Robimy to, byśmy mogli korzystać z tych sprzętów, bez obaw, że stracimy moc lub zła kondycja auta doprowadzi do nieprzyjemnych sytuacji. To dla krtani czas napraw i łagodzenia podrażnień, uzupełniania zapasów energii, odprężenia i odreagowania.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz