12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Zatrzymaj się i doceń

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Jedno z ćwiczeń doskonalących nawyk wdzięczności to chwila zatrzymania w ciągu dnia i zastanowienie się nad tym, co sprawia, że możemy wyrazić naszą wdzięczność. Docenienie tego. Zauważenie, że jest, istnieje, tworzy nas i naszą codzienność. To poznawanie siebie i odkrywanie, które otwiera drogę do zmiany i wnosi więcej pozytywnych odczuć do naszego życia. Druga część tego ćwiczenia wymagać będzie od nas również spojrzenia na życie innych i docenienie dobra w ich życiu – to prawdziwe wyzwanie. Sprawdź to.

Przebieg ćwiczenia:
W ciągu dnia zatrzymaj się i pomyśl, za co możesz być wdzięczny/ wdzięczna.
Patrz, słuchaj, doświadczaj, poczuj. Za co możesz podziękować właśnie w tej chwili? Co możesz docenić w tym właśnie momencie.

Obszary do przemyślenia:
- coś, co dotyczy Ciebie
- coś, co dotyczy innych, bliskich, kochanych osób
- coś, czego doświadczasz
- coś, co odczuwasz
- coś pozytywnego
- coś, czego nam oszczędzono (np. choroba, wojna)

„Czy cokolwiek się pojawia? Gdy poświęcimy tej praktyce odrobinę czasu, prawdopodobnie odkryjemy, że istnieje wiele rzeczy, które możemy docenić: od tego, że mamy sucho, jesteśmy ubrani i najedzeni, po spotkanie miłego sprzedawcy lub po ciepło kubka herbaty czy kawy trzymanej w ręku”

Jan Chozen Bays

O wykonaniu ćwiczenia przypomnieć może Ci:
- karteczka umieszczona w miejscu, w którym często pada Twoje spojrzenie, może być ich więcej, jeśli masz więcej takich miejsc
- alarm w telefonie ustawiony o różnych godzinach, który przypomni o wykonaniu ćwiczenia
- wiadomość e-mail wysłana do siebie (np. wieczorem, odczytasz ją rano)
- wybrana przez Ciebie godzina, o której codziennie wykonasz ćwiczenie i samodyscyplina

Ćwiczenie, które proponuje Jan Chozen Bays, autor książki „Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia”, możemy wykonać także na głębszym poziomie. Wymaga to od nas zastanowienia się i docenienia tego, co w życiu innych osób (niekoniecznie najbliższych, lubianych) wywołuje naszą radość. To przyjrzenie się powodzeniu innych i docenienie tego. „Nietrudno doświadczyć takiej radości, gdy chodzi o osoby, które kochamy (…) Jednak co się dzieje, gdy ktoś, kogo nie lubimy lub komu zazdrościmy, dostaje coś, czego sami pragniemy, na przykład uznanie w oczach ludzi czy nagrodę? Czy potrafimy odczuwać radość z powodu ich radości?”.

To jest ogromnie trudne zadanie. Jednak efekty jego wykonywania potrafią zadziwić. Czy Ty również to sprawdzisz?

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska
Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz