12 DOBRYCH NAWYKÓW W JEDEN ROK (AKCJA 2020)

Skup się na czubku własnego nosa – ćwiczenie oddechowo - relaksacyjne, które pomoże Ci przygotować głos

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska

Fizjologicznie oddychamy przez nos, gdy milczymy, odpoczywamy, śpimy i nic nie tamuje swobodnego przepływu powietrza przez drogi nosowe (katar, alergia, stany zapalne, krzywa przegroda nosowa). Taki oddech nie tylko oczyszcza i ogrzewa powietrze docierające do naszego ciała, ale też działa odprężająco. Za tym poczuciem luzu, swobody, rozluźnienia tęsknimy oraz częściej potrzebujemy w pędzącym oraz zmieniającym się ostatnio świecie.

Stworzenie krtani optymalnych warunków do funkcjonowania w sposób zdrowy i najlepszy z możliwych, czyli nasza rozgrzewka aparatu głosowego, to przede wszystkim usunięcie przeszkód dla głosu, który w naturalnych warunkach wypływa z nas, bez dodatkowego wysiłku związanego z napięciami w ciele. To właśnie one są największą barierą, dlatego początek naszych rozgrzewających głos działań warto powiązać z pozbywaniem się ich poprzez łatwe do wykonania i trwające zaledwie kilka minut ćwiczenia.

Skup się na czubku własnego nosa…i oddychaj, czyli:

  • przyjmij, dowolną, wygodną pozycję, wyciągnij kręgosłup ku niebu, wydłuż swoje ciało
  • opuść barki, rozluźnij żuchwę (lekko oddal od siebie zęby, nie otwieraj ust)
  • kieruj swoją uwagę i wzrok na czubek nosa i zacznij oddychać przez nos
  • wdychaj powietrze przez nos, patrząc, odczuwając, jak wpływa ono przez nos, od czubka nosa, dalej w głąb ciała, do stóp
  • wydychaj powietrze powoli przez nos, zauważ, jak wydostaje się z ciała w kierunku czubka nosa
  • skupiaj się cały czas na czubku nosa i odczuciu przepływającego powietrza, może słyszysz swój oddech?

Stopniowo oddech się wyrówna, poczujesz fale odprężenia. Zwróć uwagę na to, czy podczas ćwiczenia nie unosisz barków w górę albo nie zaczynasz się garbić.

Ćwicz 3 – 5 minut, rób przerwy, jeśli początkowo kręci Ci się w głowie. Wróć do normalnego oddechu i zakończ ćwiczenie. Jeśli ćwiczysz w pozycji leżącej, odczekaj chwilę zanim się podniesiesz, by uniknąć zawrotów głowy

Możesz też oddychać w ten sposób podczas spaceru.

Zalety wykonywania tego ćwiczenia:

Przepływ powietrza rozluźni napięcia w ciele, które odpowiadają za spłycenie oddechu, zacisk krtani, deformację brzmienia i zanik naszego naturalnego głosu.

Koncentracja na oddechu wyciszy umysł, ograniczy odczucie tremy, stworzy warunki do wydobywania dźwięków bez wysiłku.

Poprawi się Twoje samopoczucie fizyczne i psychiczne.

Głębsze oddychanie zadba o Twoje zdrowie, uwolni przepływ energii, wzmocni odporność, wyeliminuje reakcję stresową organizmu.

Przygotuje Twoje ciało do emisji głosu w krótkim czasie i bez większego wysiłku.

Uratuje Cię w sytuacjach odczuwania dużego napięcia, gwałtownych emocji.

Sylwia Prusakiewicz-Kucharska
Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.

Twój indywidualny plan pracy i program rozwoju głosu

Zobacz