...

Zatrzymaj się i doceń

Jedno z ćwiczeń doskonalących nawyk wdzięczności to chwila zatrzymania w ciągu dnia i zastanowienie się nad tym, co sprawia, że możemy wyrazić naszą wdzięczność. Docenienie tego. Zauważenie, że jest, istnieje, tworzy nas i naszą codzienność. To poznawanie siebie i odkrywanie, które otwiera drogę do zmiany i wnosi więcej pozytywnych odczuć do naszego życia. Druga część tego ćwiczenia wymagać będzie od nas również spojrzenia na życie innych i docenienie dobra w ich życiu – to prawdziwe wyzwanie. Sprawdź to.

Przebieg ćwiczenia:
W ciągu dnia zatrzymaj się i pomyśl, za co możesz być wdzięczny/ wdzięczna.
Patrz, słuchaj, doświadczaj, poczuj. Za co możesz podziękować właśnie w tej chwili? Co możesz docenić w tym właśnie momencie.

Obszary do przemyślenia:
– coś, co dotyczy Ciebie
– coś, co dotyczy innych, bliskich, kochanych osób
– coś, czego doświadczasz
– coś, co odczuwasz
– coś pozytywnego
– coś, czego nam oszczędzono (np. choroba, wojna)

„Czy cokolwiek się pojawia? Gdy poświęcimy tej praktyce odrobinę czasu, prawdopodobnie odkryjemy, że istnieje wiele rzeczy, które możemy docenić: od tego, że mamy sucho, jesteśmy ubrani i najedzeni, po spotkanie miłego sprzedawcy lub po ciepło kubka herbaty czy kawy trzymanej w ręku”

Jan Chozen Bays

O wykonaniu ćwiczenia przypomnieć może Ci:
– karteczka umieszczona w miejscu, w którym często pada Twoje spojrzenie, może być ich więcej, jeśli masz więcej takich miejsc
– alarm w telefonie ustawiony o różnych godzinach, który przypomni o wykonaniu ćwiczenia
– wiadomość e-mail wysłana do siebie (np. wieczorem, odczytasz ją rano)
– wybrana przez Ciebie godzina, o której codziennie wykonasz ćwiczenie i samodyscyplina

Ćwiczenie, które proponuje Jan Chozen Bays, autor książki „Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia”, możemy wykonać także na głębszym poziomie. Wymaga to od nas zastanowienia się i docenienia tego, co w życiu innych osób (niekoniecznie najbliższych, lubianych) wywołuje naszą radość. To przyjrzenie się powodzeniu innych i docenienie tego. „Nietrudno doświadczyć takiej radości, gdy chodzi o osoby, które kochamy (…) Jednak co się dzieje, gdy ktoś, kogo nie lubimy lub komu zazdrościmy, dostaje coś, czego sami pragniemy, na przykład uznanie w oczach ludzi czy nagrodę? Czy potrafimy odczuwać radość z powodu ich radości?”.

To jest ogromnie trudne zadanie. Jednak efekty jego wykonywania potrafią zadziwić. Czy Ty również to sprawdzisz?

Podziel się
Zajęcia indywidualne w Toruniu - emisja głosu

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny.

Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.

A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne

Moje socialmedia