...

Zapobiegaj wysuszeniu krtani

Pijemy wodę, by zapobiegać jej naturalnej utracie podczas oddychania, mówienia czy śpiewania. Ruch powietrza przechodzącego przez krtań może poważnie uszkodzić delikatne błony śluzowe – zwłaszcza gdy źle oddychamy (nie tylko w czasie emisji głosu, ale też w codziennym życiu, gdy nie mówimy) i zapominamy o nawadnianiu organizmu, by zabezpieczyć fałdy głosowe przed urazami podczas wibraci. Dlatego uzupełniamy płyny, popijając wodę w ciągu dnia, pijąc więcej, gdy intensywnie pracujemy głosem. Co jeszcze możemy zrobić?

PAMIĘTAJ

  • oddychaj przez nos wtedy, gdy nie mówisz; zauważ w jakich sytuacjach oddychasz ustami zamiast nosem, gdy nie emitujesz dźwięków
  • zwróć uwagę na problemy z zatokami, drożnością nosa – wymuszają oddychanie przez usta, które podrażnia i wysusza krtań
  • sprawdź, jak oddychasz podczas snu – spanie z otwartymi ustami powoduje suchość i drapanie w gardle
  • przyjrzyj się swojej technice – jeśli mocno wciągasz powietrze podczas wdechu, narażasz swoją krtań na wysuszenie i podrażnienie, suchy kaszel, chrypkę
  • stosuj nawilżacz powietrza
  • często wietrz pomieszczenia (jeśli powietrze nie jest zanieczyszczone)
  • wykonuj inhalcje – delikatnie wdychaj strumień ciepłego (nie gorącego) powietrza
  • stosuj nebulizacje z solą fizjologiczną (także z dodatkiem kwasu hialuronowego)
Podziel się
Zajęcia indywidualne w Toruniu - emisja głosu

Zapraszam do współpracy

Jeśli pracujesz głosem – możesz to robić bez wysiłku i zmęczenia, bez odczuwania „bólu mówienia”. Nauczę Cię, jak prawidłowo emitować głos, by był zawsze zdrowy, silny i piękny.

Jeśli śpiewasz – podczas zajęć przekonasz się, że Twój głos płynie swobodnie, a każdy, nawet trudny tekst w j. polskim przestanie być przeszkodą.

A może po prostu chcesz polubić i lepiej poznać swój głos albo przestać bać się publicznych wystąpień – w tym również Ci pomogę.

Szkolenia i zajęcia indywidualne

Moje socialmedia