Czytelnia

Komosa ryżowa (quinoa) dla zdrowia i dobrej kondycji głosu

Komosa ryżowa (quinoa) dla zdrowia i dobrej kondycji głosu
Kasza quinoa to kolejny składnik diety dla optymalnego funkcjonowania narządu głosowego. Zwana inaczej komosą ryżową może być wykorzystana w naszej kuchni na wiele sposobów, wiele skorzysta na tym cały organizm.

Dieta osób, które naprawdę intensywnie wykorzystują krtań w swoim życiu zawodowym, dużo koncertują, prowadzą szkolenia, występują, grają itp. powinna obfitować w składniki mocno odżywiające ciało, wzmacniające organizm i składniki będące dobrym źródłem energii. Spożywane posiłki powinny zawierać również składniki, które pomogą w regeneracji narządu głosowego (mięśni i tkanek), będą także stymulować układ odpornościowy.

Jednym z takich składników jest właśnie komosa ryżowa.Kolejne małe ziarenka o wielkiej mocy. Jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, wapnia oraz zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów stanowi świetną podstawę zdrowej diety.

W świecie, w którym jesteśmy atakowani przez węglowodany, mięso zawierające duże ilości antybiotyków, jedzenie faszerowane chemią, lub gdy rezygnujemy z jedzenia mięsa, trudno o dobre, wartościowe białko. Nie możemy z niego zrezygnować, bo zabraknie nam energii, ciało nie będzie się mogło się regenerować po wysiłku (mówienie i śpiewanie to czynności fizyczne, sport wyczynowy :) ) Zaszkodzilibyśmy naszej odporności, czego przecież nie chcemy.
Odpowiednia ilość białka - dobra do wieku, aktywności, stanu zdrowia, masy ciała (bo nie możemy przesadzać i w drugą stronę) będzie naszą siłą.

Quinoa zawiera całe mnóstwo potrzebnych nam składników – oprócz wcześniej wymienionych - dużo wapnia, witaminy E (wpływa na stan śluzówki gardła i krtani), żelaza, fosforu, miedzi, cynku, potasu, manganu, witamin z grupy B.

Jest bezglutenowa, polecana alergikom. Zawiera sporo błonnika (pomaga w lepszym funkcjonowaniu układu trawiennego, w kontroli wagi). Jest lekkostrawna, co również nie jest bez znaczenia gdy większość dnia spędzamy na mówieniu lub chcemy zjeść wartościowy posiłek przed koncertem.

To jej ogromna zaleta. Posila, odżywia, daje energię, wzmacnia, a do tego nie obciąża układu pokarmowego. Ciężkostrawne posiłki sprzyjają wzdęciom. Jak twerdzi Eva Cwynar w („Zmęczona? Nigdy więcej”) wzdęcia powodują, że uciskana jest przepona. Uniemożliwia to głęboki oddech. Tego nie chcemy. Pewnie przekonaliście się już nie raz i nie dwa, że niewłaściwy posiłek może znacząco wpłynąć na komfort podczas emitowania dźwięków.

Ma sporo przeciwutleniaczy, dzięki czemu pomaga w zapobieganiu chorób przewlekłych takich jak np. cukrzyca, nowotwory, wspomaga leczenie stanów przewlekłych (np. astmy, migreny), dzięki temu, że działa przeciwzapalnie.

Kasza dobrze rozgrzewa, ogrzewa, wzmacnia organizm, także układ odpornościowy (chorujemy mniej, krócej, lepiej znosimy infekcje).

Jedyną wadą jest to, że zawiera szczawiany, dlatego osoby mające problemy z odkładaniem się kamieni w drogach moczowych.

Komosę ryżową spożywać możemy w formie gotowanej jako dodatek do zup, dań, warzyw, samą z oliwą i przyprawami, z ulubionymi dodatkami np. orzechami, jako baza do deserów, pieczenia chleba, stworzenia pysznych placków lub skiełkować ziarenka i dodawać je do sałatek, kanapek, przekąsek.

Przed przygotowaniem zawsze należy opłukać kaszę wodą.

By mieć dużo energii fizycznej i psychicznej siły do działania – mówienia, śpiewania, rozwijania się, by zachować dobre samopoczucie- jedzmy kasze :)
Na zdrowie!

 

 

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.