Czytelnia

Kilka słów o CVT - nowej technice wokalnej

Kilka słów o CVT - nowej technice wokalnej
Kocham śpiewać, muzyka jest sensem mojego życia, czymś znacznie więcej niż tylko zbiorem dźwięków. Mam przy tym różne doświadczenia z nauczycielami emisji, każdy mówił mi co innego, a ja czułam, że nie wykorzystuję nawet 10% swoich możliwości, gardło mi się zaciska, głos jest jakby „nie mój”. Ta technika zaś po prostu uczy świadomie korzystać ze swojego głosu, wszystko jest spójne, logiczne, ciało wspiera nas w śpiewie (a do tej pory mi „przeszkadzało”), wskazówki są jasne, czytelne, a nie tak jak często słyszałam: „nie wiem” albo „ musisz to znaleźć w sobie”, tylko nikt nie mówił, gdzie mam zacząć szukać. Teraz mogę dokonywać wyborów muzycznych, w zależności od tego, na jakim brzmieniu mi zależy, jaki efekt chcę uzyskać itp. itd. Nie spodziewałam się, że śpiewanie może być takie proste.

O Kompletnej Technice Wokalnej dowiedziałam się od dawnej nauczycielki emisji. W maju zeszłego roku dostałam zaproszenie na kurs intro w Warszawie i choć z pieniędzmi było wtedy u mnie krucho, bez chwili wahania zapisałam się jako słuchacz. Idąc tam, czułam się dość niepewnie, bo miałam 4-letnią przerwę w śpiewie. Bez powodu. Wyszłam z warsztatów upojona szczęściem i od tamtego czasu marzyłam o wyjeździe do Complete Vocal Institute w Kopenhadze na 4-miesięczny intensywny kurs.  Udało mi się tego dokonać w lutym 2008r.


Trudno w paru słowach opisać technikę, której uczyłam się przez 4 miesiące, dzień po dniu, w Complete Vocal Institute w Kopenhadze, zachęcam więc również do zapoznania się z informacjami na stronie http://www.completevocalinstitute.com/default.asp? Z swojej strony, postaram się jednak podzielić się tym, co w moim odczuciu jest najważniejsze.

Kompletna Technika Wokalna (Complete Vocal Technique, w skrócie CVT) to kompleksowa metoda emisji głosu. Jest bardzo prosta, czytelna i uniwersalna, a - co najważniejsze - daje efekty OD RAZU. Bez względu na to, czy borykamy się z jakimiś konkretnymi problemami (chrypka, forsowanie głosu, wysokie dźwięki) czy po prostu zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu swojego potencjału – Kompletna Technika Wokalna stanowi odpowiedź.

Autorką metody jest Cathrine Sadolin, jeden z wiodących badaczy głosu na świecie. Prace badawcze w zakresie wszystkich stylów wokalnych, w połączeniu z jej doświadczeniami zawodowymi, stały się inspiracją dla całkowicie nowatorskiego na tym polu sposobu myślenia.

Książka Cathrine „Complete Vocal Technique”, uznawana jest za wiodący materiał edukacyjny w zakresie profesjonalnych technik emisji. Książka ta oferuje radykalnie nowe podejście do nauczania emisji i całkowicie zrewolucjonizowała tę dziedzinę. Koncepcja składa się z tzw. trybów wokalnych, które – stosowane w różnych kombinacjach - obejmują wszystkie style muzyczne od śpiewu klasycznego po heavy metal. Materiał ten odniósł już międzynarodowy sukces, został przetłumaczony na kilka języków i jest rekomendowany przez wokalistów, nauczycieli emisji i logopedów na całym świecie. Sama Cathrine występowała w całej Europie jako śpiewaczka klasyczna i wokalistka rockowa, śpiewała z The Danish National Radio Choir, występowała z zespołami jazzowymi i rockowymi, a także w filmach, w radio, TV, w musicalach i w rock-operze. Nagrała kilka albumów, w tym jeden z hiszpańskimi pieśniami klasycznymi oraz płytę z muzyką New Age „Airdance” wydaną w 16 krajach. Jest kompozytorką i wykonawcą płyty heavy rock „Ancient Fire”, a ostatnio wydała płytę pt. „TODAY”, z muzyką będącą kombinacją folk-rocka z elementami funk, jazz i muzyki celtyckiej. Cathrine śpiewa, gra na gitarze 12-strunowej, akordeonie i różnych instrumentach perkusyjnych. Występuje w różnych zespołach rockowych i folkowych.

To nietuzinkowa osoba, o wielkiej miłości do muzyki i nieprzeciętnej energii, którą miałam przyjemność poznać bliżej podczas kursu w Kopenhadze. Jest pełna wiary w to, że wszystko jest możliwe. Borykając się z poważnymi problemami zdrowotnymi (astma) postanowiła samodzielnie opracować techniki, dzięki którym udałoby się produkować pożądane dźwięki.


Pierwszy krok polegał na zrozumieniu anatomii i fizjologii aparatu głosowego, co pozwoliło jej odróżnić mity od faktów nt. głosu. Później na różne sposoby – całkiem odmienne od metod tradycyjnych - próbowała wydobyć dźwięk. Kolejnym krokiem było stopniowe uporządkowanie zdobytej wiedzy, dzięki czemu mogła powstać swoista „instrukcja obsługi” głosu.

Jak wspomniałam, Kompletna Technika Wokalna jest prosta i nieskomplikowana i można ją sprowadzić do czterech podstawowych zagadnień:

•    Trzy zasady ogólne, na których opiera się emisja zdrowego dźwięku, czyli:

- stosowanie podparcia oddechowego,
- stosowanie tzw. przydźwięku (jest to specyficzna pozycja nagłośni, dzięki której dźwięk staje się bardziej nośny),
- unikanie wysuwania żuchwy do przodu i zaciskania ust.

•    Cztery tryby wokalne (wybór techniki, którą chcesz śpiewać)
•    Barwy dźwięku (rozjaśnienie lub przyciemnienie dźwięku)
•    Efekty specjalne (rozmaite wariacje dźwięku).

Kompletna Technika Wokalna to jednak nie tylko zbiór precyzyjnych wskazówek. To, co jest w niej równie fascynujące to kryjąca się za nią generalna filozofia.

Najbardziej ujęło mnie w niej to, że w pierwszej kolejności zachęca każdego do tego, by wziął odpowiedzialność za własny rozwój. Sformułowania w rodzaju „Zaufaj sobie” oraz „Szanuj własne odczucia” powtarzają się na każdym kroku. To w moim odczuciu jeden z ważniejszych jej aspektów: życzliwość i słowa zachęty zamiast tak powszechnego podkopywania wiary w talent i możliwości wokalisty. Tak autorka, jak i pozostali autoryzowani nauczyciele CVT to bez wyjątku bardzo życzliwi ludzie, którzy postrzegają siebie jako kogoś na usługach wokalisty, czy też raczej jako wykwalifikowanych asystentów, których zadaniem jest nieść pomoc w rozwiązywaniu trudnych zadań natury technicznej czy muzycznej. W tym celu, wszystkie kursy prowadzone są prostym, zwyczajnym językiem. Kryje się za tym pragnienie zburzenia barier i zminimalizowania dystansu pomiędzy wokalistą a nauczycielem w celu stworzenia warunków dla swobodnej komunikacji. Ponadto, nauczyciele CVT mają tę szczególną jakość, że przy nich ani się człowiek nie boi, ani nie wstydzi śpiewać. Nawet jak coś nie wychodzi, to jest to tylko wskazówka, że trzeba coś zmienić w „parametrach głosowych”, nic więcej. I te wskazówki dostajemy, łatwo więc szybciutko skorygować błąd i uzyskać pożądany przez nas efekt.

Cathrine Sadolin wychodzi z założenia, że śpiewanie ma częstokroć charakter emocjonalny i w konsekwencji nie wymaga specjalnego wykształcenia akademickiego. Wyznaje głębokie przekonanie, że KAŻDY może śpiewać, bo głos nie jest skomplikowanym instrumentem. Ilekroć jest to możliwe, techniki emisyjne przedstawiane są więc w prosty, przystępny sposób. Dzięki temu, wokalista może włożyć cały wysiłek w zrozumienie techniki zamiast zmagać się ze zrozumieniem języka.


Z Kompletną Techniką Wokalną można zapoznać się w dwojaki sposób: nabyć książkę Cathrine Sadolin wraz z płytą CD (w jęz. angielskim) na stronie http://completevocaltechnique.com/?q=en/Shop lub podczas warsztatów organizowanych cyklicznie w Polsce. Istnieje również możliwość kształcenia bezpośrednio w Complete Vocal Institute w Kopenhadze.

Słów kilka o warsztatach. Warsztaty składają się z części teoretycznej (trwającej ok. godziny) i części praktycznej, tzw. Masterclass. Podczas Masterclass, nauczyciel pracuje indywidualnie z aktywnymi uczestnikami na konkretnym utworze wg ich potrzeb (problem z wysokimi dźwiękami, nie dość nośny głos, za cicho, za głośno, za jasny, za ciemny dźwięk, itp.). Reszta osób przygląda się, a potem wykonuje te same ćwiczenia i powtarza frazy utworu osoby ćwiczącej, tyle że w grupie. Wszyscy więc biorą czynny udział, tylko trochę inaczej.  Uczestnictwo w pracy innych uczestników jest niesamowicie absorbujące i fascynujące, a przy okazji możemy na sobie sprawdzać wskazówki, jakie otrzymuje uczestnik Masterclass.

Najbliższe kursy wprowadzające z zakresu CVT odbędą się w dniu 25 października 2008 (sobota) w godz. 12:00- 17:00 w Toruniu i 26 października 2008 (niedziela) w godz. 12:00- 17:00 w Warszawie. Szczegółowe dane dot. miejsca warsztatów już wkrótce!

Koszt udziału w warsztatach: 40 EUR (140 PLN) słuchacze, 80 EUR (280 PLN) zgłoszeni wokaliści.  Informacje i zapisy po polsku: multilengua@gmail.com lub warsaw@shout.dk

I jeszcze jedna refleksja na koniec. Żadna z dostępnych na świecie metod nie obiecuje trwałych zmian bez wysiłku. Wszystko wymaga praktyki, systematyczności i zaangażowania osobistego. Trzeba ćwiczyć. Pamięć mięśniowa nie przychodzi sama z siebie, trzeba w nią wszystko wgrać, metodycznie, konsekwentnie, poświęcić na to czas.... Różnica polega na tym, że wskazówki CVT są proste, dokładne, czytelne i o ile zaangażujemy się w praktykę całym sercem, w krótkim czasie wachlarz naszych możliwości wokalnych i interpretacyjnych zdumiewająco się poszerzy.  Doświadczyłam tego na sobie. 4- miesięczny kurs dał mi więcej niż nauka w 3-letniej szkole wokalnej. Przede wszystkim, pozwolił mi uwierzyć we własne siły. Uwierzyć w swoją wyjątkowość. Przecież każdy z nas jest niepowtarzalny. Dał też swobodę w posługiwaniu się głosem i pomógł odkryć część siebie, o której istnieniu nawet nie miałam pojęcia. Jedyny szkopuł w tym, że kusi mnie teraz zbyt wiele – często skrajnie od siebie różnych - gatunków muzycznych. No, ale to już inna para kaloszy…..

 

Katarzyna Idzikowska

Z wykształcenia iberystka i tłumacz. Z zamiłowania: wokalistka i muzyk. Wulkan energii i dusza artystyczna, jak mało kto potrafi zarazić innych swoim entuzjazmem.

Absolwentka Szkoły Artystycznej im. J. Wasowskiego w Warszawie w klasie jazzu i jedyna Polka z dyplomem Complete Vocal Institute w Kopenhadze. Obecnie pracuje nad przekładem na jęz. polski książki Cathrine Sadolin o metodzie CVT i szuka muzyków, którzy podzielą jej pasje i rozległe zainteresowania muzyczne.

Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.