Czytelnia

Wzmocnij swój głos

Wzmocnij swój głos
Jesienno-zimowa pora to wyjątkowo trudny czas dla naszego głosu. Zmiana pogody, ogrzewanie w budynkach, w których mieszkamy i pracujemy oraz niezbyt korzystne dla naszego samopoczucia krótkie słoneczne dni nie sprzyjają naszym krtaniom. Dla osób, które chcą śpiewać lepiej i przez wiele lat, dla tych, którzy intensywnie pracują głosem, ten okres w roku powinien być czasem szczególnej troski o delikatne struny głosowe.

Ogrzewanie, suche powietrze osłabiają nasze śluzówki, przez co stanowią one łatwą do pokonania drogę dla bakterii i wirusów. Nagłe zmiany temperatury, przegrzanie organizmu sprzyjają przeziębieniom i infekcjom, które nie dość, że utrudniają lub uniemożliwiają używanie głosu, to dodatkowo osłabiają go. Gorsze samopoczucie, brak humoru, zmęczenie również odbijają się na jego kondycji.

Możesz wzmocnić swój narząd głosu w prosty sposób – zadbaj o niego. Teraz szczególnie potrzebuje:

  • odpowiedniego nawodnienia organizmu, dlatego pij wodę – dobra kondycja śluzówki jamy ustnej, gardłowej i nosowej zapobiega częstym chorobom; woda może być nieco cieplejsza, lekko podgrzana, ale nie gorąca; dobre są również herbatki owocowe (czyste, bez dodatku herbaty czarnej, białej, zielonej, czerwonej)
  • wzmocnienia systemu odpornościowego i narządu głosowego– możesz stosować dietę wzmacniającą lub skorzystać z witamin i suplementów (po konsultacji z lekarzem, zwłaszcza, jeśli cierpisz na choroby przewlekłe); potrzebny jest nam cynk, magnez, wapń, witaminy z grupy B, naturalne oleje zawierające kwasy omega, witamina c, selen; możesz wypróbować domowe sposoby (zwłaszcza podczas przeziębienia, by uniknąć antybiotyków, kiedy nie ma takiej potrzeby) - np. czosnek, cebula, miód, mleko z masłem, ciepły rosół, sok z malin
  • zaufania, że Twój organizm poradzi sobie samodzielnie lub z naturalnym wsparciem ) o którym wyżej) w sytuacji zwykłej infekcji, jeśli mu na to pozwolisz, odpoczniesz, „wygrzejesz się” w łóżku przez kilka dni
  • hartowania, przystosowania się do zmiany temperatury, dlatego spaceruj i uprawiaj sport także w chłodniejsze i mroźne dni, stopniowo przyzwyczaj do nich organizm; zwróć uwagę na to, by nie przegrzewać organizmu, zwłaszcza okolicy szyi
  • zmian dietetycznych- zwłaszcza ograniczenia cukru i nabiału, jeśli często pojawia się katar, stany zapalne zatok oraz wyeliminowania pokarmów, które powodują lub nasilają refluks żołądkowo – przełykowy; być może przydatna okaże się kuracja oczyszczająca, która dodatkowo wzmocni odporność organizmu
  • ciepłych, ale nie gorących posiłków, które rozgrzewają organizm i dodają energii
  • nawilżania i inhalacji, które pozwalają pozbyć się uczucia zatkanego nosa i wysuszonych śluzówek – spróbuj także wdychać ciepłe (ale nie bardzo gorące) powietrze podczas brania prysznica lub kąpieli
  • dbania o to, by podczas spacerów w mroźne, wietrzne dni oddychać przez nos, nie mówić zbyt dużo w takich warunkach
  • troski o higienę jamy ustnej (zwłaszcza, jeśli masz skłonność do częstych chorób) i nosa (wspomaganie nawilżania śluzówek)
  • stworzenia mu jak najlepszych warunków do pracy i spełniania jego funkcji, unikania tego wszystkiego, co może go drażnić (np. cytrusy, dym papierosowy, ostre przyprawy itp.)
  • także zwrócenia uwagi na to, czy podczas mówienia lub śpiewania pobierasz powietrze bez nadmiernego wciągania go (jeśli Twój wdech jest słyszalny, to nie dzieje się naturalnie i narażasz błonę śluzową strun głosowych na wysuszenie)
  • odpoczynku w formie większej ilości snu i większej ilości chwil na relaks w ciągu dnia

poza tym

  • uśmiechaj i śmiej się jak najczęściej
  • płacz, jeśli tego potrzebujesz, wydobywaj emocje zamiast je tłumić
  • medytuj
  • znajdź czas na to, co Cię interesuje
  • pamiętaj o prawidłowej postawie ciała, zadbaj o stopy, które nie tylko dźwigają ciężar całego ciała, ale wpływają na całe Twoje ciało (może zainteresuje Cię refleksologia)
  • dbaj o kondycję, ale unikaj aktywności, która może wiązać się z napinaniem mięśni krtani
  • ćwicz regularnie swój głos
Głos i praca nad nim to moja pasja. Zajmuję się emisją i psychologią głosu, terapią zaburzeń głosu oraz prawidłową wymową i doskonaleniem dykcji. Odkrywanie własnego głosu i praca nad nim to fascynująca podróż, do której gorąco zapraszam. Nigdy nie jest za późno.